Visar inlägg med etikett Investeringar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Investeringar. Visa alla inlägg

Väntan på det perfekta tillfället



Väntan på det perfekta tillfället. 

Det perfekta tillfället att börja träna, börja gå upp tidigare på morgonen, börja äta sunt, börja spara... Vi känner nog alla igen det på något sätt.

Och visst, ibland kan det löna sig att vänta på något gott. Men det är lätt att det blir en ursäkt för att inte agera. Det är enklare att planera och tänka att man ska göra något än att faktiskt göra det. 

"Perfection is the enemy of progress" Winston Churcill

Det ganska berömda citatet från Churchill stämmer fortfarande. Man kan vänta och putsa och slipa till perfektion, eller så kan man bara ta tjuren vid hornen och agera.

Som exempel så ville jag börja på en ny aktivitet i höstas. Jag hade funderat på det länge och gjort efterforskningar på nätet kring olika platser och alternativ. Skickade någon fråga på mail som jag inte fick svar på. Jag läste på om träningsformen och planerade när det skulle kunna passa att börja. Men inget hände. Jag kom inte iväg på någon träning och kom definitivt inte i bättre form. 

En dag så fick jag ett ryck. Enligt schemat så skulle det vara ett pass i närheten av mig och jag åkte helt enkelt dit. Anmälde mig inte i förväg och visste inte ens om jag var välkommen. Det kändes obekvämt och miljön var helt utanför min comfort zone men jag frågade om jag fick vara med och prova på. Absolut, sa de, inga problem. Sedan var jag igång med aktiviteten, två dagar i veckan. Så enkelt var det bara man agerar istället för att vänta på det perfekta tillfället. 

Så vad har detta med sparande att göra? Ni ser säkert redan vart jag är på väg här. Det är samma sak med sparande. Bättre att börja NU än att fundera och planera hur man ska spara och vad man ska investera i. 

Jag tror många tänker "nästa månad ska jag börja spara". Den här månaden kanske inte är så bra eftersom jag har massa extra utgifter och jag har inte tid att sätta mig in i investeringar just nu och bla bla bla. Detta tankesätt har resulterat i många missade sparkronor. 

Detsamma gäller att faktiskt få de sparade pengarna i arbete. Jag känner mer än en person som har stora summor på bankkonto utan ränta i väntan på att det perfekta tillfället att gå in på börsen ska dyka upp.

Ni som läst ett tag vet att jag numera har lägre inkomst än tidigare och jag har upptäckt att jag under en tid själv fallit in i fällan. Inte att jag inte visste vad jag skulle investera i eftersom jag har ett antal indexfonder som bara är att fylla på. Men jag hade stängt av autogirodragningen till ISKen från lönekontot. Jag tyckte att det inte var någon idé just nu eftersom lönen under en tid nu bara räcker till levnadskostnader (och knappt det faktiskt). Jag väntade tydligen på ett bättre tillfälle.

Det resulterade inte så förvånande i att inget blev sparat. Nu har jag istället satt upp en liten autogirodragning igen, för att hålla moralen uppe så att säga. 500 kronor i månaden är inte mycket jämfört med 12000 kronor som jag sparade tidigare. Men det är så mycket bättre än 0. 

Även om jag tycker att nuvarande lönen knappt går att leva på så saknar jag inte de 500 kronorna eftersom de dras innan jag hinner märka att det finns. Har för mig att min gamla guru Bodo Schäfer skrev något i stil med att det är precis lika svårt att klara sig med 90 % av lönen som det är att klara sig på 100 %. På något konstigt sätt stämmer det. 

Vad har du skjutit upp i väntan på det perfekta tillfället?




Månadsuppföljning mars - deklarationstider och strutstekniken



Månadsuppföljning mars. 

Mars har gått snabbt och för mig personligen har det varit en bättre månad än januari-februari. Dock har det varit en usel månad för Europa med krig och elände och det är förstås svårt att bortse från även på ett personligt plan.

Deklarationstider

Igår den 30 mars var sista dagen att deklarera om man vill ha tillbaka skattepengar i april. Gör man inga ändringar så kan man få dem redan innan den 8 april och det är just detta jag hoppas på. 

Jag förespråkar att vara ute i god tid men ändå skickade jag in deklarationen igår, det vill säga sista dagen för att få pengarna tidigt. Förmodligen så har jag tillämpat strutstekniken allt för framgångsrikt och förträngt att det är dags. I år är det dessutom väldigt mycket att få tillbaka eftersom jag betalade för hög skatt i början av året med min gamla, högre, lön. 

Investeringar och strutstekniken

När investeringarna började rasa i början av året och sedan fortsatte brantare utför i samband med att kriget började så minskade jag antalet inloggningar på ISKen kraftigt, som jag har skrivit om tidigare. Det har varit en hjälp för att inte drabbas av sälj-panik eller andra idéer som inte är i linje med min långsiktiga strategi. 

Nu insåg jag att jag kanske har gått lite till överdrift då jag faktiskt inte loggat in på ISKen EN ENDA GÅNG under mars månad. Men det fina är att den sköter sig självt. Gick in nu för att göra månadsuppföljningen och allt finns kvar. Portföljen är ner 6,7 % sedan årsskiftet vilket betyder att den återhämtat sig lite sedan sist jag kollade. Kriget är inte slut och det är klart att den kan gå ner ytterligare men 6,7 % är verkligen ingen katastrof. Man måste vara beredd på att det kan gå ner betydligt mer än så, även om man hoppas på det motsatta.

På tal om investeringar så tillhör jag en av dem som aldrig har handlat med någon kryptovaluta. Det har känts osäkert och mer som ett lotteri än långsiktiga investeringar. Med det sagt så har jag ändå fått upp intresset för Metaverse och Web3 eftersom det oundvikligen är en förändring som kommer påverka oss. Choose FI har två riktigt bra avsnitt (del 1 och del 2) om NFTer och kryptovalutor där de både förklarar vad det är och vilka olika möjligheter och risker som finns. Rekommenderas till den som vill lära sig mer och inte har något emot att lyssna på engelska.

Utgifter och övrigt

Månaden har varit relativt normal vad gäller utgifter trots inflationen. 

Återigen har vi drabbats av en oförutsedd bilrelaterad utgift på 4000 kronor i samband med besiktning men det är inget att hänga läpp för. Det är fortfarande mindre än leasingkostnaden för en (1) av våra grannars tre (3) leasingbilar.

Ingen undgick väl att BankId låg nere några timmar förra torsdagen. Det var ett bra test för att inse hur dåligt förberedda vi är för ett sådant haveri. 

Med tanke på vilka oroliga tider det är så funderade jag på om detta skulle bli ett mer långsiktigt avbrott och hur vi skulle hantera det. Insåg snabbt att vi inte kunde betala varken räkningar eller huslån om inte tekniken kom igång igen. 

Det går visserligen att köa till bankkontor (tänk vilka köer det skulle bli) men våra lönekonton ligger på en bank som jag inte tror har några bemannade kontor. Det är något att fundera på och hädanefter så kommer jag se till att ha ett större belopp på en storbank med bemannade kontor. Tidigare så har jag haft ett konto med ungefär 10000 kr som buffert på en bank med kontor men det räcker inte till våra räkningar en vanlig månad. Även kontanter är bra, men jag tänker nog inte ha mer än några tusenlappar liggandes hemma.

Dagen efter var BankId igång igen men på helgen blev det istället strömavbrott och vi fick testa att förbereda lunch utan el. Även det medförde några lärdomar till nytta för vår prepping:

  • Ha alltid spritköket och bränsle lätt tillgängligt. Inte inlåst i förråd som öppnas med elport.
  • Ha en plan för vilken mat som ska ätas först vid strömavbrott och hur den ska tillagas.


Hur har mars månad varit för dig?

Månadsuppföljning februari - Hitta ljus i tillvaron


 

Så var det redan dags för månadsuppföljning februari. Det har varit en synnerligen låg aktivitet på bloggen från min sida under den gångna månaden och jag kan bara lova bot och bättring framöver.

I ljuset av det som sker i världen och framför allt i Ukraina så är det lätt att bli uppgiven och känna viss hopplöshet. Vad spelar det för roll om jag skriver ett blogginlägg eller om jag avslutar mitt pågående kreativa projekt när det är krig? Det är så lätt att fastna i doom-scrolling på någon obskyr nyhetssajt istället för att fokusera och fortsätta med det man skulle göra. 

Investeringar och kostnader

Februari har inte varit någon bra månad ekonomiskt. Portföljen är ner cirka 10 % från årsskiftet och jag har till och med fått varningsmeddelande från banken att värdet minskat mycket från den 1 januari. Som om jag inte visste det. 

Kostnaderna har varit höga som de ofta är under februari på grund av några årliga räkningar och höga elkostnader. Vi åker som tur är inte så mycket bil i vardagen men nu när diesel kostar över 20 kr per liter så märks även det. Inget oväntat förstås. 

Det bästa lånet

I februari betalade jag även årets första CSN-räkning. Kvarvarande skuld är drygt 100000 kronor och oj vad frestande det har varit att betala av hela. Damma in pengarna och så är man av med lånet. Många vänner och kollegor har gjort det och tycker det är väldigt bra. Jag förstår det psykologiskt men rent ekonomiskt så kan jag inte riktigt motivera det. 

Enligt senaste årsbeskedet så har lånet kostat mig 61 kronor i ränta och 150 kronor i administrativ avgift under hela 2021. Det är i princip gratis. Om man nu känner för att betala av 100000 kronor på något lån så vore det betydligt bättre att rikta det mot bolånet. Men då är den psykologiska effekten för liten, det blir som en droppe i havet. Åtminstone med våra bolån. Sammantaget så behåller jag hellre pengarna i ISKen (även om utvecklingen varit tveksam hittills under 2022). 

Observera att detta inte är ett ekonomiskt råd till någon, det är endast min subjektiva uppfattning baserat på min situation. 

Hitta ljus i tillvaron

Privatekonomi där kurvorna pekar åt fel håll är inte det största problemet just nu men det är en otrevlig cocktail när investeringarna och inkomsterna går ner samtidigt som priser och räntor går upp. Dags att dra åt svångremmen ett steg kommande månader. Eller se mig om efter ett mer själadödande välbetalt jobb. Vi får se om det behöver gå så långt.

Under dystra tider som detta är det läge att se sig om efter ljuspunkterna i tillvaron. Ta till vara på alla fina stunder och inte ta dem för givna. Varje dag innehåller något att glädjas över, det gäller bara att uppmärksamma det. 

Precis som att jag har haft en låg aktivitet på den egna bloggen i februari så har jag haft låg aktivitet avseende läsning av andras bloggar. Det har över huvud taget blivit för lite läsning. Jag upptäcker nu än en gång att jag får ny kraft och inspiration av att läsa mina bloggkollegors kloka ord och vill särskilt uppmärksamma IGMR och Fumlans senaste inlägg som var både tänkvärda och upplyftande. 

Ryan Holiday skrev också ett inspirerande inlägg på sin blogg igår om 8 val som gör ditt liv bättre. Dessa går att tillämpa både i medgång och motgång.

Avanzabloggen har tre enkla råd kring att inte agera i panik när börsen skakar, ungefär samma råd som jag intalar mig själv när jag känner tvivel. Ytterligare en sak är att jag undviker att logga in på ISKen varje dag. Det är helt enkelt inte nödvändigt och ger mig just nu ingen större glädje. 

Jag håller fast vid min långsiktiga strategi, både kring sparandet och livet i övrigt. I mars ska jag läsa mycket, skriva mycket och umgås med nära och kära. 


Hur hittar du ljus i tillvaron just nu?

Månadsuppföljning januari - det går inte så bra nu


Månadsuppföljning januari. Jag kan konstatera - det går inte så bra nu.

Portföljen är ner ohyggliga 4 % på en månad. Kostnaderna är upp på grund av elpriset och släpande julklappsräkningar. Sparandet är obefintligt. Jag är allmänt utarbetad och så lite Covid på det. Nej, det går inte så bra nu. Men jag ska inte försjunka i klagomål här, det finns trots allt väldigt mycket att se positivt på.

Börsen och sparandet:

Jag måste medge att det är påfrestande att se breda nedgångar i innehaven samtidigt som man inte kan nyspara. Inte oväntat att det skulle inträffa men trots allt lite jobbigt när det händer. Det är bara att bita ihop och fortsätta. Försöka skjuta in de pengar som går i ISKen och framför allt inte drabbas av panik. 

Att förutspå börsens svängningar är svårt och inget jag egentligen försöker mig på. Eftersom min strategi inte går ut på att försöka tima marknaden så behöver jag inte fundera över köpa och sälja när det svänger. 

Det är en liten slant som ska investeras nu och jag överväger att öka i Tele2 som spåddes till högutdelare. Även om indexfonder fortfarande är tyngdpunkten i portföljen så har jag ett intresse för att öka utdelningsaktierna.

Kostnaderna och sakerna:

Som jag skrev ovan så har kostnaderna ökat på grund av det höga elpriset och på grund av vissa julklappar som betalas den här månaden. 

I övrigt så har det inte varit några utsvävningar och vi har lyckas strypa elförbrukningen något genom att inte köra torktumlare och andra maskiner samt genom att inte ha så varmt i huset. Det har även blivit många brasor i öppna spisen.

Jag har fört en lista över saker som kommer ut och in i vårt hem och det är i alla fall mer saker som har rensats ut än som har kommit in. Har tagit för vana att gå ett varv och plocka på mig saker som verkligen inte fyller någon funktion längre. Det svåraste med att rensa ut saker är miljöaspekten. Jag vill helst inte bara slänga något som är funktionsdugligt. Försöker att lägga ut en del saker gratis i Facebook-grupper eller till försäljning men det resulterar i att man har en stor kartong med saker som man inte blir av med. Till slut får det bli återvinningsstationen.

 Livet i allmänhet:

Det värsta med den här månaden har ändå inte varit börsens nedgång eller höga kostnader. Det har varit arbetet som totalt har sugit ut energin från allt annat. Trots att jag har sett över situationen och gått ner kraftigt i lön så blev den här månaden allt annat än angenäm. Några saker som spårade ur och tog dubbelt så mycket tid som planerat. 

Som vanligt när det blir för mycket på jobbet reagerar jag med tunnelseende och allt fokus går till att överleva och ta sig igenom eländet. Jag glömmer att ringa vänner och familj. Jag slarvar med rutiner, motion och mat. Hemmet förfaller och all kreativitet dör. Ungefär så.

Det positiva är att vi nu äntligen är friska. Ingen har dött. Resterande del av året ser riktigt lovande ut och jag ska kravla mig ur januari-gropen. Börja ta mig tillbaka till mina morgonrutiner och ta kontroll över livet. 

Det ser hoppfullt ut inför februari.


Hur har din januari varit?



Mina nya innehav - amerikanska techbolag


Mina nya innehav - amerikanska techbolag. 

Börsåret har inte börjat särskilt bra. Jag skrev i min sammanfattning av 2021 hur lätt det är att tro att nästa år ska ha lika bra börsutveckling som innevarande år, även om man vet att det är osannolikt. 

Kanske var det förra årets kraftiga uppgång på aktiemarknaden som fick mig att spåra ur från strategin att investera i indexfonder? Mer om det snart. Jag har fortfarande den stora majoriteten av allt sparande i indexfonder men jag suktade efter lite spänning. Det fick jag snabbt äta upp och det känns uppfriskande att börja det nya året med en nedgång, så att man inte drabbas av hybris.

För några veckor sen läste jag en bok som heter 12 Bytes av Jeanette Winterson. Den handlar om teknikutveckling och framtidens AI och är skriven för lekmän. Det är alltså inga tekniskt komplicerade delar i boken utan det är en samling essäer som tillsammans beskriver hur vi hamnade där vi är nu och vad framtiden kan föra med sig. Ganska tankeväckande. 

Hur som helst så menar författaren att allt mer av våra liv finns online och att den utvecklingen bara kommer fortsätta, oavsett vad man tycker om det. De stora techbolagen får allt mer information om sina användare. När vi använder tjänster och plattformar som på många sätt förbättrar, eller i alla fall förenklar, våra liv så är priset oftast våra personuppgifter och data (data om var du befinner dig, vad du söker på, vad du köper etc). 

Jag har inte riktigt landat i vad jag tycker om allt det. Å ena sidan uppskattar jag min smarta telefon och enkelheten i att köpa hem saker och söka på internet men å andra sidan så gillar jag inte tanken att hela mitt liv skulle vara spårbart. Någon gång har det till exempel verkat som att det kommer upp reklam på telefonen om sådant som jag enbart har pratat om och det uppskattar jag inte (ja, jag har stängt av mikrofonåtkomst till diverse appar). 

Min tolkning av boken är att de stora techbolagen i framtiden kommer ha ännu mer makt än nu och i princip styra världen. Jag vet inte om det stämmer, det kanske är att dra det lite långt. Men det fick mig att tänka om lite kring att köpa aktier i dessa bolag. Jag har liksom tänkt att det är för sent. Till exempel så har Apple enligt Avanza stigit med 116920% (från start antar jag) och 490% de senaste 5 åren. Därav min tanke att man är sen på bollen.

Men nu har jag alltså tänkt om och köpt på mig några olika amerikanska techbolag för ungefär 100000 kronor. Hittills har det inte varit en bra investering då samtliga innehav är ner sedan köp. Det kommer ju också in en betydande valutaeffekt i det här. Till exempel så har Metas aktiepris stigit sedan jag köpte men mitt innehav visar ändå på röda siffror på grund av dollarkursen. Det rör mig inte nämnvärt då jag har tänkt behålla innehaven under en lång tid.

Vi får se hur den spännande utvecklingen i dessa nya innehav blir under 2022. Det kan bli en riktig rysare.

Vad tror du om techbolagens framtid?



Observera att inget jag skriver på bloggen ska ses som finansiell rådgivning. Jag är inte en finansiell rådgivare. Bilda dig en egen uppfattning och ta inga beslut baserat på vad du läser här.




Att sätta intentioner för 2022



2022. Smaka på det. Just som jag lärt mig att säga 2021. Nu i början av januari är det hög tid att sätta sina intentioner för 2022 (om du inte redan har gjort det). Kalla det nyårslöften om du vill men jag föredrar intentioner framför löften.

Jag gjorde precis som förra året. Satte mig ner med dagbok och penna, ett tänt ljus och en kopp te. Till min hjälp hade jag Yoga Girls podcast avsnitt Intentions for 2022. Jag lyssnar på den podden då och då men långt ifrån alla avsnitt. 

Just dessa avsnitt inför nyår tycker jag är bra och det hjälper mig att komma i rätt stämning att sätta intentioner. Avsnittet ska egentligen göras innan nyår men jag tycker inte det spelar någon roll, det fungerar fint att göra det i början av januari också. Det är inte ett avsnitt man slölyssnar på medan man går en promenad. Nej, här är det papper och penna och fokus som krävs. Helst ostördhet i två timmar också. 

Det slog mig när jag skrev ner tankar och idéer för 2022 hur motiverande det är att fundera över vad man personligen vill ägna det kommande året åt. Det är en stor kontrast mot de obligatoriska årsmålen man så många gånger tvingas pressa fram på jobbet vilket inte väcker vare sig inspiration eller tacksamhet. 

Inspiration och tacksamhet var just de känslorna jag fylldes med när jag skrev ner mina planer inför 2022, hoppas att du känner något liknande när du funderar över ditt kommande år. 

Det är ju inte bara ekonomiska intentioner man vill fundera på inför 2022 utan även målsättningar inom familj, intressen, jobb och hälsa (i podavsnittet inkluderas allt i områdena Home, Mind, Body och Soul). 

Vid en tillbakablick på 2021 så kunde jag inte riktigt avgöra vilket av dessa områden som tagit mest av mitt fokus förra året. Det är nog bra för det kanske innebär att det var en hyfsad balans mellan livets olika delar.

Jag satte tre intentioner inom varje område och sedan ungefär tre konkreta aktiviteter som jag kan och ska vidta för att uppfylla mina intentioner. Ett tips är att försöka att tänka mer i system och rutiner än i enbart slutmål. 

Till exempel att sätta som intention att "gå upp vid 5 varje morgon och börja med en kvarts yoga" (rutin). Det är lättare och mer konkret att arbeta efter än ett löfte att "komma i form och få mycket gjort på morgonen" (slutmål) även om det önskade resultatet är detsamma.

Hur man sätter ekonomiska mål med begränsat sparutrymme

I år hade jag lite svårare än vanligt med de ekonomiska målen. Som jag har skrivit tidigare så kommer jag med stor sannolikhet inte ha någon större möjlighet att nyspara. Jag kommer fokusera på andra delar i livet som jag vill utveckla och har därmed lägre inkomst. Målet blir därför att hålla ännu hårdare i utgifterna och att absolut inte nalla av sparkapitalet. 

Att hålla utgifterna nere kan ibland vara svårt i en familj där alla gillar att hitta på mycket saker på helgerna. Det kan lätt bli dyrt. Här stavas åtgärden planering. Om man planerar utflykter och liknande i förväg så blir det alltid mer prisvärt och oftast även en bättre upplevelse, som jag skrev ett exempel om i somras. En dag på stranden kan vara allt ifrån gratis till väldigt dyr.

Förhoppningsvis blir det en positiv börsutveckling så att portföljen ändå växer en del trots knapert nysparande. Har känt av snöbollseffekten en hel del under 2021 eftersom portföljen nu kommit upp i en (för mig) ansenlig summa. Men eftersom jag inte kan påverka börsens svängningar och investerar långsiktigt så har jag inte några särskilda avkastningsmål för året. Sitt still i båten blir ledordet här.

Samtidigt känns det tråkigt att inte ha någon som helst sparmål. Därför satte jag ändå målet att sälja av mer överflödiga saker hemma och sätta in pengarna från försäljningar på ISKen. Då blir det i alla fall lite roligare.

Såklart är ovanstående strategi inte bästa sättet att snabbt nå FIRE men som jag har skrivit i bland annat detta tidigare inlägg så prioriterar jag just nu att ta den långsammare och mer njutbara vägen. Jag kommer nå dit i sinom tid ändå.

Andra intentioner

Ett område som ligger mig varmt om hjärtat är att ha så lågt klimatavtryck som möjligt. Familjen kommer i än högre utsträckning att serveras vegetariska rätter när jag lagar mat och när vi behöver inhandla något ska det vara begagnat i den mån det går. Jag kommer också fortsätta sälja av, ge bort och rensa ut sådant som vi inte längre behöver. Tacksamt nog så går allt detta hand i hand med de ekonomiska målen.

2021 var ett år av relativt stora förändringar inom jobb och karriär och 2022 får bli ett år att bana mig in på en ny väg och landa i den nya riktningen. 

Utöver det har jag intentionen att oroa mig mindre i största allmänhet och ta hand om hälsan. Jag började på en ny sport förra året och den tänker jag fortsätta med samt bli en mer regelbunden utövare av meditation vilket jag vet har en positiv effekt. Det gäller bara att få det i system.

Jag har också det till synes ouppnåeliga målet att odla mer ätbara grönsaker och bär. Detta har misslyckats kapitalt tidigare år men skam den som ger sig. 

Årets ord

Alla intentioner och planer skulle i slutet av podavsnittet sammanfattas till först en mening och sedan till ett enda ord som ska symbolisera ens intentioner för 2022. Mitt sammanfattande ord blev kreativitet.


Vad är dina intentioner för 2022?

Årsutvärdering 2021


 Årsutvärdering 2021. Redan? Nu är det visserligen nästan två dagar kvar på året men jag tycker det är roligare att börja nya året med att blicka framåt och avsluta det gamla året med att blicka tillbaka.

I början av 2021 så satte jag mig ner och funderade över vilka intentioner jag hade för året. Det sammanfattande ordet för dessa intentioner blev frihet. Så här i slutet av året så tycker jag att jag har rört mig i rätt riktning. Jag har slutat den relativt välbetalda tjänst jag hade och har nu mer frihet att disponera min tid. Det här kommer leda till mindre inkomster under 2022 och jag kommer inte kunna behålla samma sparkvot eller nivå på nysparandet. Men det är det värt.

Ekonomiskt så har året varit mycket bra, främst på grund av börsutvecklingen men också tack vare nysparande. Portföljen är värd nästan 300000 kronor mer än vid utgången 2020 och miljonstolpen är passerad så det har varit värt att fira.

Den totala utvecklingen på min Avanzaportfölj där jag har det mesta är 27,46 %.


Bästa innehaven i min portfölj i år (alltså de som ökat mest i kronor i min portfölj):

Avanza Global (+35,32% i år per 29 dec)

Spiltan Aktiefond Investmentbolag (+40,49% i år per 29 dec)

SkiStar B (56,46 % i år per 29 dec)

Observera att inget jag skriver på bloggen ska ses som finansiell rådgivning. Bilda dig en egen uppfattning och köp inget baserat på vad du läser här.

Med ett sådant här bra börsår bakom sig så tycker jag det är lätt att börja hoppas på att även nästa år ska bli lika bra. Och året därefter. Trots att jag vet att det är orimligt. Försöker förbereda mig på att det kan komma en kraftig dipp nästa år, eller året därefter. Det är då man verkligen ställs på prov. Klarar jag att sitta still i båten när det gungar? Jag klarade det bra och utan någon större panik våren 2020 när det svängde som värst. Men då hade jag fortfarande ett högt inflöde av nysparande och kunde trösta mig med att jag fortsatte köpa billigt. Det kan ju vara svårare rent psykologiskt om börsen går ner mycket samtidigt som man inte har något nysparande att tala om. Vi får se, vi får se.

Inom andra området så som familj, hälsa och hem så har året rullat på och inga större förändringar eller fallgropar har dykt upp. Som alltid kan man fundera om jag verkligen har tagit tillvara på året på bästa sätt och njutit av tiden som är. Jag har i alla fall försökt. Det är en ständig kamp att leva i nuet och inte flaxa iväg mot framtiden eller tillbaka i tiden.

Nu lockar skidorna på mig så jag sätter punkt för den här sammanfattande årsutvärderingen. Snart är det dags att sätta nya intentioner och mål för 2022. Det ska bli roligt!

Hur har ditt 2021 varit?

Gott Nytt År!

Månadsuppföljning november


 

Månadsuppföljning november. Så sitter man här igen och ytterligare en månad har gått. 

November inleddes med höstlov och avslutades med advent och lussebullar. Det har varit en bra månad och jag försöker att inte ha dåligt samvete över att jag inte hunnit med de saker jag skulle i mina projekt. Det har i alla fall gått framåt och inte bakåt som det kan göra ibland.

Sparande och investeringar

Det har ekonomiskt varit lite speciellt eftersom jag inte har satt in några nya pengar på ISKen. Det är första gången på fyra år som det händer. ISKen är nu ändå på den nivån att den lite "lever sitt eget liv" som någon beskrev det. Den har tickat på upp med 3,85% på en månad och har därmed ökat mer än en månadslön. Det är som magi. 

Jag läser för närvarande en bok om framtiden och AI och den har fått mig att fundera på om jag inte skulle köpa på mig aktier i de stora tech-bolagen ändå. Det händer så otroligt mycket på den fronten nu och våra liv blir allt mer integrerade med Google, Facebook/Meta och Apple. Vad man än tycker om det så är det så, själv är jag inte odelat positiv. Jag har tänkt att det är för sent att köpa dessa aktier men kanske är det inte det? Så tänkte jag om Netflix för fem år sedan också och den har (om jag ser rätt) gått upp över 400% sedan dess så det var inte rätt slutsats.

Utgifter

Utgifterna har varit högre än vanligt vilket beror till stor del på planerade åtgärder, ny utrustning till vintersporter, kostnader kopplade till barnens aktiviteter och diverse mindre saker som ackumulerat upp. Det är verkligen lätt hänt att dra på sig extra inköp när månaden ändå är "körd" rent ekonomiskt. Jag har ändå försökt att inte spåra ur helt och hållit tillbaka när resten av familjen velat ha än det ena än det andra.  

Jag överlevde Black Friday, Black Week och Cyber Monday eller vad det nu heter med blotta förskräckelsen över alla email som ramlade in i inboxen. Trodde att jag hade avregistrerat mig från alla hemska listor men det verkar inte så. Inga inköp gjordes förutom två julklappar som var planerade sedan länge. 

Övrigt

Jag har väldigt mycket saker som ska säljas som ligger i en stor kartong i tvättstugan. Det har inte varit en lyckosam månad med avseende på försäljningar. Felet är förstås mitt eget. Jag har helt enkelt inte tagit mig tiden att lägga upp tillräckligt mycket på Tradera eller Marketplace. Ska försöka få iväg en del grejer nu i början av december. Det brukar vara en bra tid att sälja av saker som passar som julklappar. Bättre att de kommer till någon som uppskattar dem än att de ligger i en kartong hemma hos mig!


Hur gör ni, har ni aktier i de stora tech-jättarna?




 

Podtips med MMM som gäst

Podtips med MMM som gäst. Ibland lyssnar jag på podden The Rebel Entrepreneur. Det är en form av spin-off från Choose FI med fokus på - ja förstås - entreprenörsskap. 

I söndags lyssnade jag på det bästa avsnittet hittills. Mr Money Mustache gästade och bara det gjorde det förstås värt att lyssna på. Avsnittet handlar om Andrew som får coaching då han håller på och bygger upp en egen verksamhet. Han arbetar också mot FI och hade nu chansen att ställa frågor till MMM. 

Det blev en intressant diskussion eftersom Andrew redan har kommit en bra bit på vägen mot FI och skippade tekniska basic-frågor. Ett ämne som kom upp som jag och säkert många med mig kan känna igen är hur man pratar med ej insatta personer om FI. Jag skrev en bloggpost om det i somras. Det är en av mina mest lästa vilket jag tolkar som att det är ett ämne som fler funderar över. 

Skrattade högt när det föreslogs i podden att MMM skulle börja med cold calls för att värva fler till FI-rörelsen. Tänk dig själv att jobba med att ringa runt till slumpvis utvalda människor och försöka förmedla budskapet. Jag har jobbat med telemarketing under en mörk period i min ungdom så jag ryser vid tanken. Men det skulle säkerligen vara roliga samtal att lyssna in på. Idén kom upp apropå att de konstaterat att det kan vara svårt att nå framgång genom att springa runt och berätta för vänner och bekanta hur bra det är att lägga om sin livsstil och spara mot ekonomiskt oberoende. Inte så många som nappar.

Hur som helst, lyssna på avsnittet om du har en stund över.

Passar på att tipsa om senaste inlägget på Avanzas blogg också. Det heter Så gör du för att leva på aktieutdelningar. Skribenten menar att intresset för utdelningsinvesteringar ökat markant senaste åren. Sedan följer en väldigt basal genomgång av vad utdelning och direktavkastning är (här skummade jag igenom lite måste jag erkänna men för nybörjaren är det bra). Inlägget beskriver principen för hur man beräknar hur mycket pengar som behövs för att leva på utdelningar och hur mycket investeringar som behövs för att generera ett visst belopp, beroende på direktavkastningen. Det behandlar endast utdelningar och inget om 4%-regeln och att man även kan beakta värdetillväxt i portföljen utöver utdelningar.   

Det jag gillar med inlägget är att skribenten inte målar upp det som att man måste vara en extrem höginkomsttagare för att kunna bygga upp en utdelningsportfölj som går att leva på. Ofta så bryr jag mig inte ens om att läsa spartips från bankerna och andra "traditionella" rådgivare eftersom det sällan känns relevant om man siktar mot FI. De skjuter ofta för lågt och riktar sig till dem som sparar litegrann i en buffert. Enligt min upplevelse. Men här riktar sig artikeln uttryckligen till dem som vill leva av passiva inkomster från utdelningar. Det som krävs är tid och målmedvetenhet vilket jag tycker framgår av bloggposten.


Har du några tips på bra poddar eller artiklar?

Månadsuppföljning oktober

 


Månadsuppföljning oktober. Så har ännu en månad gått och jag förstår inte hur det gick till. Oktober har bjudit på mycket promenader och höstmys framför brasan med böcker. Jag har helt spårat ur med låneböcker från biblioteket och har säkert 30 stycken hemma. Finns det någon maxgräns? 

Både jag och resten av familjen var sjuka i drygt en vecka men utöver det så har det varit en del träning och lagom med aktiviteter.

Utgifter

Rent ekonomiskt så har utgifterna landat ungefär som de brukar. Jag besökte tandläkaren vilket kostade cirka 800 kronor. Vågar inte ens räkna ut hur länge sen det var jag var hos tandläkaren men det är mer än ett år sedan. Mer än två år sedan också. Förmodligen kanske... runt fem år sedan. Det är inte att jag har överdriven tandläkarskräck och det har inte heller varit kostnaden som hållit mig borta. Det har bara inte blivit av. Tur då att allt såg bra ut, inte ens någon tandsten att tala om. 

Den här månaden har vi också hållit igen lite vad gäller matkostnader. I min uppföljning så är det mindre än 2000 kronor för hela familjen vilket var något av ett mål. Vi hade dock en hel del mat i skåpen som vi ätit ur lite. Dessutom så tror jag att min man har köpt mat någon gång för "egna" pengar vilket jag inte ser i uppföljningen. 

Sparande

Min sparkvot den här månaden landade på onormalt höga 59 % vilket berodde på högre lön än vanligt. I övrigt så har oktober varit en bättre månad än september för investeringarna. Portföljen är upp cirka 2,82 %. 

Ett innehav som har stuckit iväg är Skistar. Jag köpte det för länge sen, säkert tio år sedan då man som aktieägare får 15 % rabatt på liftkortet. Senaste månaden har det gått upp över 7% och sedan inköp 327 %. För att inte tala om alla pengar jag har sparat på liftkort genom åren. Innehavet är säkert överviktat i min portfölj, särskilt om man bara tittar på aktierna (jag har mest fonder). Men jag låter det vara så.


Övrigt

I övrigt så har jag rensat en hel del i garderoben och huset. Sålt saker för cirka 2000 kronor och skänkt bort ytterligare en del. Det är en befriande känsla att bli av med saker. Detta projekt är dock långt ifrån klart och fortsätter i november. Men först lite höstlov!


Hur har din oktober varit?



Rädsla att förlora det man har

 Rädsla att förlora det man har. Jag har funderat en del på det här och under Flow Summit den gångna veckan så var det flera föredrag som på ett eller annat sätt berörde ämnet rädsla och oro. 

Det finns förstås en obegränsad mängd saker att vara rädd för. Till exempel att något hemskt ska hända med ens nära och kära, eller en själv. Jag tror man gör klokt i att inte gå upp för mycket i sådana tankar eftersom det inte gör någon nytta och det ligger utom det vi kan kontrollera. 

En annan typ av rädsla att förlora allt rent ekonomiskt. Det är förstås inte lika hemskt som att något skulle hända en familjemedlem men är ändå ett obehagligt scenario. Inte minst när man kämpat i flera år med sparande och att bygga upp en grund för finansiellt oberoende. Den här typen av oro är lite lurig eftersom det handlar om något som ligger delvis inom ens kontroll. Man kan se till att inte placera alla sina ägg i samma korg, att diversifiera sin portfölj, försäkra fastigheter och annat men man kan ändå aldrig vara helt säker. Oförutsedda saker kan hända. 

Jag har ofta tänkt att om jag bara får ihop tillräckligt mycket pengar så kommer sådana rädslor försvinna. Men det stämmer nog inte. Självklart så är det jätteskönt att ha besparingar, det gör att man känner sig trygg ifall man skulle bli av med jobbet eller bli sjuk ett tag. Man oroar sig inte för den dagliga ekonomin. Men om man har en rädsla att på något sätt förlora allt så ska det nog till väldigt mycket pengar för att bli av med den. Ju mer man har, desto mer har man ju att förlora.

Nej, man kan inte spara sig fri från rädsla, den måste hanteras på något annat sätt. Tacksamhet är ett sätt. Jag har hört att det är svårt att känna sig orolig och tacksam på samma gång. I tisdags lyssnade jag på dagens episod av The Daily Stoic podcast som hette You Own Nothing (hittar ingen länk till det men finns där podcasts finns). Det är en påminnelse om att vi inte kan klamra oss fast vid våra ägodelar och att man ska leva i nuet. Så fortsätt spara, var tacksam för det du har och lev i nuet.

Har du några bra tips för att undvika oro?

Sköldpaddan och haren



Sköldpaddan och haren. Ni har säkert hört fabeln om den långsamma sköldpaddan och den snabba haren som skulle utmana varandra i ett lopp. 

Haren tyckte det var löjligt att springa ett lopp mot en sköldpadda när han var så uppenbart överlägsen men gick ändå med på det för skojs skull. Loppet startade och haren var snabbt ur sikte. Han var så långt i förväg att han la sig för att sova en stund tills sköldpaddan kom ikapp. Men när sköldpaddan passerade haren sov han så djupt att han inte vaknade förrän sköldpaddan var vid mållinjen. Då spurtade han men kom ändå inte ikapp och sköldpaddan segrade.

Sensmoralen är förstås att man kan vinna i längden genom att konsekvent och metodiskt arbeta sig framåt som sköldpaddan. Haren är snabb men ofokuserad och får därför inte ut sin potential.

När jag pluggade fanns det både harar och sköldpaddor. Sköldpaddorna la i början av varje kurs upp en plan för hur många sidor de skulle läsa per dag och så tragglade de sig sakta men säkert igenom kursen. Sista dagen innan tentan kunde de ta det lugnt, repetera lite på förmiddagen och sedan ta eftermiddagen ledigt för att ladda inför tentan. Hararna struntade i att plugga de första veckorna under kursen och gjorde annat istället. Sista veckan innan tentan började de kika i böckerna och fick panik över hur mycket som var kvar. De pluggade som bara den de sista dagarna och spenderade kvällen och natten innan tentan framför böckerna. 

Jag vill inte helt säkert påstå att det gick bättre för sköldpaddorna på kursen, det fanns säkert många harar som lyckades bra också. Men kvällen innan tentan så var jag i alla fall glad att jag var en sköldpadda. 

När man arbetar mot FI så kan det också vara bra att ha inställningen av en sköldpadda. Haren vill ha snabba resultat. Han börjar med att spara en summa och satsar allt på ett bolag på First North som han har fått ett tips om. Han sparar i några månader och kursen går upp. Men sen händer något. Kursen störtdyker plötsligt. Haren får panik och säljer sitt innehav med förlust. En tid senare gör haren ett nytt försök. Den här gången köper han en indexfond för säkerhets skull. Han sparar i några månader men det är så tråkigt. Innehavet är litet och det är låångt kvar till målet. Haren blir sugen på att köpa en ny bil och säljer av sitt innehav för att betala kontantinsatsen. 

Sköldpaddan å andra sidan sparar en summa av sin lön varje månad. Sätter i indexfonder och kanske lite stabila aktier. Det går otroligt långsamt i början och det är så långt kvar till målet så han kan knappt föreställa sig att han någonsin ska nå fram. Men han fortsätter ändå enträget att trampa på. Börsen kanske går ner och sköldpaddan ser sina besparingar minska men han säljer inte. Han fortsätter att köpa varje månad. Börsen går upp igen. Efter ett antal år har sköldpaddan helt plötsligt en ansenlig summa sparad och målet börjar te sig mer verkligt. Till slut har han utan större ansträngning eller risk nått målet. Tråkigt kanske men väldigt effektivt. 


Är du en sköldpadda eller en hare? 



Månadsuppföljning september


Så har även september gått mot sitt slut och det är dags att summera månaden. En av mina målsättningar inför hösten var ju att bli bättre på månadsuppföljningar rent ekonomiskt och de vore trist att inte ens klara första månaden. 

Jag kan konstatera att månaden inte var den bästa om man ser det till utvecklingen i portföljen. Totalt -2,4 % i en bred nedgång. Mina största innehav är Avanza Global och Spiltan Aktiefond Investmentbolag vilka har gått ner -1,7% respektive -8,6% på en månad. Inte så trevligt men man får ju tänka på att de fortfarande är kraftigt upp under året.

Särskilda utgifter 

Utgifterna var inte heller så trevliga att följa upp. Det beror främst på en oväntad bilreparation som landade på nästan 16000 kr och en oväntad reparation av hushållsmaskin som kostade drygt 1000 kr. Inte så kul. 

Men när jag betalade för kalaset så kände jag mest tacksamhet. Tacksamhet över att jag utan att få ont i magen kan betala sådana oförutsedda utgifter. Det är klart att det är surt att betala 16000 kr för en reparation som man några dagar tidigare inte visste att man skulle behöva men det är inte hela världen om man har en bra buffert. Dessutom, om vi hade haft leasingbil i klass med grannarnas och kollegorna så hade det nog kostat 8000 kr i månaden. Då hade dessa 16000 kr bara varit två månaders "normal" bilkostnad. Vilken horror. 

Barnens höst- och vintergarderob

Som alla förstår så måste växande barn uppgradera sina garderober då och då. För skojs skull tittade jag efter hur mycket kläder och skor kostar per månad enligt Konsumentverket. Höll på att sätta kvällsteet i halsen när jag såg den hisnande summan 930 kr per månad för barn 4-6 år och 940 kr per månad för barn 7-10 år. What?! Detta står att läsa i skriften "Koll på pengarna 2021" vilken uppenbarligen riktar sig främst till ekonomiska analfabeter. Det är just detta som gör det så märkligt. Skriften är framtagen för att hjälpa folk budgetera och uppmuntrar till att "buffertspara". Hur kan de då på fullaste allvar mena att man ska lägga över 11000 kr per år på kläder och skor, per barn? Är det bara jag som tycker det är sjukt mycket?

Mina barn har alltid varit hela, rena och (någorlunda snyggt) klädda efter väder men jag är tämligen säker på att vi inte något år har kommit upp i den summan. Jag förstår att det går att landa där om man köper allt sprillans nytt och köper nya overaller, regnställ och ett antal par skor per år. Men även då får man nog ligga i och handla en del dyra märken för att komma upp i över 11000 kr.

Jag tycker det är befriande enkelt att inhandla barnens höst- och vinterkläder second hand. Bara att besöka några loppisar och kanske komplettera med något från Marketplace eller Tradera. Har nu under månaden varit på 2-3 loppisar och köpt nya regnkläder och vinteroverall, i fint skick för runt 50 kr styck. Inhandlade vinterskor och gummistövlar från Viking i bra skick via den lokala Köp och Sälj-sidan på Facebook. Det kostade 20 kr per par. Allt som allt så inhandlade jag ytterkläder till höst och vinter för ett av barnen för drygt 200 kr.  

Detta att jämföra med den press en kompis till mig kände i början av september. Hon var rädd att hon var för sent ute för att få tag i regnställ och vinterjacka och hastade runt i ett antal affärer för att äntligen hitta i rätt storlek. Allt som allt la hon två dagar på att åka runt i affärer och jag vågar gissa att kvittona landade på 2500-3000 kr.  

Kan tilläggas att jag inte längre klarar att handla rätt saker till äldsta barnet. Hen är mycket noga med sin garderob och börjar närma sig tonåren. Inga problem. Vinterjackan från förra året passar fortfarande, täckbyxorna också. Jag har även lyckats hitta ytterligare en jacka (ifall nuvarande blir för liten) som en kompis inte ville ha längre och som jag visste skulle falla i smaken så den biten är löst. Kanske får uppgradera med ny mössa och vantar. Jag försöker helt enkelt fixa de dyrare sakerna (jacka och skor) i förväg och stämmer av så de faller i smaken. Det kompletterar vi med att ge egna pengar som hen får ansvara för och göra egna prioriteringar vad som ska köpas. 

Det blev en lite lång utläggning om kläder ser jag men jag blev bara så uppjagad av konsumentverkets siffror.


Hur har din september varit?

Så blir du rik - tre enkla tips



 Så blir du rik - tre enkla tips. Det är lätt att bli rik. Åtminstone i teorin och om man börjar tidigt. Så här kommer receptet.

1. Ha alltid större inkomster än utgifter. Ju större gapet mellan dina inkomster och utgifter är, desto snabbare går det förstås att bli rik. Undvik tankar av typen "den här månaden är det semester och då kan man gå lite back" eller "nu är det ju jul" och så vidare. Hela året är fyllt av födelsedagar och annat som kan vara en ursäkt för att just den månaden så går det åt mycket pengar. Ni hör att jag pratar av egen erfarenhet här.

2. Handla inte på kredit. Det är inte samma sak som att man inte kan använda kreditkort eller ta Klarna/Qliro checkout när man beställer något. Men räkningen måste alltid betalas i sin helhet när den kommer. Studielån och bolån är acceptabelt enligt min mening men inget annat. Ibland kan det vara frestande att betala av ett dyrare köp på flera månader. Om man räknar efter så blir räntan inte många kronor på den korta tiden. Men det är en slippery slope om man väl börjat ackumulera på kreditkortet. Inte värt att ligga back i månader eller till och med år. Kan du inte betala på en gång - vänta med inköpet. 

3. Investera varje månad. Betala dig själv först och investera långsiktigt. Använd överskottet från punkt 1 och hitta billiga indexfonder eller aktier som du tror på.  

Sen är det bara in i ugnen och vänta med tålamod. Klart! 

Om ovanstående är recept på hur man blir rik så kan man förstås fråga sig hur man känner sig rik och det är en helt annan fråga. Den förtjänar ett eget inlägg men en spontan tanke är att man varken blir rik eller känner sig rik genom att bränna mycket pengar. 

Eller är det kanske inte så för alla? Själv känner jag mig mer "orik" när jag gör av med mycket pengar eftersom jag känner att jag tömmer mina besparingar. Men för vissa kanske det är tvärtom? Jag vet faktiskt inte men så är det nog. Skrattade högt när jag läste inlägget från Miljonär innan 30 härom dagen där han visade ett tidningsurklipp på hur pressen betraktar unga miljonärer. Bilden visade ungdomar som festade och vaskade champagne medan han i bloggen påpekade att han var en ung miljonär just för att han undvikit den typen av beteende. Som vanligt missar kvällspressen totalt både poängen och målet med artikeln. 

Jag tror de flesta vet hur man gör för att bli rik och ovanstående tips är ingen rocket science. Men varför är det då så få som följer receptet? Det låter ju enkelt, eller? Problemet är nog att det visserligen är lätt att följa ovanstående men det är ännu lättare att inte göra det och istället spendera alla sina pengar. Det finns ju oändliga möjligheter vad man kan lägga pengar på och när man väl har börjat spendera så vill man bara ha mer och mer. 

För att kunna spara så måste man helt enkelt sätta av de pengar som ska sparas först, innan man har en chans att göra av med dem. Sedan är det bara att glömma dem i ett antal år medan de växer av sig själva (med undantag för att se över portföljens sammansättning då och då). Så tänker i alla fall jag.

Vad tycker du, är det lätt eller svårt att spara?




Boktips - Rich dad Poor dad


 

Rich dad Poor dad - Vägen till ekonomisk framgång av Robert T. Kiyosaki är en av de första böckerna om privatekonomi jag läste. Jag läste den i början 2000-talet, ungefär samtidigt som jag kom över Vägen till ekonomisk frihet av Bodo Schäfer.

Bokens innehåll

Författaren beskriver i boken hur han hade två pappor, en fattig och en rik. Jag tolkar det som att den "rika pappan" egentligen var en kompis pappa som blev en mentor och att den "fattiga pappan" var hans far som han växte upp med. Författaren märkte snabbt att de båda fädernas råd kring ekonomi ofta skilde sig helt och hållet. 

Den fattiga pappan pekade ofta på yttre omständigheter som gjorde att de inte hade så mycket pengar, som till exempel höga skatter. Den fattiga pappan var också övertygad om att det man skulle göra för att lyckas var att arbeta hårt, se till att ha bra anställningstrygghet och pensionsförmåner så att man blev omhändertagen när man blev gammal. Den rika pappan var en entreprenör och fokuserade istället på hur man skapar affärsmöjligheter och investeringar som arbetar för en. 

I boken presenteras grundläggande principer för hur man lär sig att få pengar att arbeta för en istället för att arbeta för pengar. Det är ett stort fokus på fastighetsinvesteringar men även andra typer av investeringar behandlas.

 "Ämnet pengar finns inte i skolorna. Där fokuserar man på akademiska och yrkesmässiga kunskaper, men inte på ekonomiska sådana" Robert T. Kiyosaki, Rich dad Poor dad

Mina tankar om boken

Jag tycker boken är bra och läsvärd och det var kul att gå igenom den nu igen när jag skulle skriva det här inlägget, eftersom det var länge sedan jag läste den. 

Man kan ju undra varför jag inte tog till mig tipsen från boken lite bättre redan för 18 år sedan, eftersom jag läste den så tidigt. Den bästa förklaring till det jag kan åstadkomma finns i det här inlägget

Boken har ganska många år på nacken (1997-1998) och det kan märkas i vissa delar, till exempel när investeringsprodukter beskrivs. Men större delen av boken handlar mer om att ha rätt inställning och filosofi när det gäller hur man handskas med pengar och det har inte förändrats. När det gäller sådana grundläggande principer som att man ska betala sig själv först (spara) så är principen densamma nu som för tusen år sedan. 

Boken innehåller 6 lektioner om pengar som alla är intressanta, till exempel "Arbeta för att lära dig - arbeta inte för pengar". Jag gillar även särskilt kapitlet "Att sätta igång" med tio konkreta tips, till exempel att göra dagliga val kring hur vi spenderar våra pengar och vår tid.

Sammanfattningsvis så tycker jag Rich dad Poor dad är en klassiker som håller än idag.

Vad tycker du om den?


5 gratisaktiviteter för en hösthelg

 


Fem gratisaktiviteter för en hösthelg är inte särskilt svårt att hitta. Inte heller är det svårt att hitta fem kostsamma aktiviteter för samma helg. Det är däremot lätt hänt att man inte tänker efter och väljer ett dyrt alternativ när det finns ett billigt eller gratis alternativ som skulle ha varit precis lika kul. 

Jag vill utmana dig att under helgen hitta roliga aktiviteter för dig och/eller familjen som inte kostar något. Du kommer säkert på massor av saker själv och om inte så är det lätt att hitta bra tips genom en enkel googling. Jag tänkte ändå lista fem gratisaktiviteter som jag gillar och kommer göra tillsammans med familjen de kommande hösthelgerna. 

1. Träna utomhus tillsammans. Gör det till en kul aktivitet att besöka ett utegym om det finns något i närheten. Cykla eller spring dit och gör övningar. Om du har barn (eller partner) som är lite motsträviga så kan det vara bra att ha satt upp träningsprogrammet i förväg, till exempel hur många repetitioner av varje maskin man ska göra. Utse någon som agerar PT om det behövs. 

2. Besök ett gratis museum. Detta är förstås lättast om du bor i närheten av en stad. Om det inte finns något inom några mils avstånd så byt ut det mot en lokal sevärdhet. Mina favoriter är Naturhistoriska Museet och Moderna Museet. Eller varför inte testa Ekonomiska Museet - Kungliga Myntkabinettet ifall du vill få lite inspiration till din pengasamling. Så här i Covid-tider så kanske man vill vara lite försiktig med att trängas med många andra. Det brukar ofta vara en bra idé att se till att vara på museet så tidigt som möjligt och se till att lämna innan lunch. Ett varningens finger avseende cafeterian - se till att ta med dig matsäck. Annars kan en medioker lunch för familjen lätt landa på 600 kronor vilket det sällan är värt.

3. Plocka bär eller svamp. Blåbär, lingon och trattkantareller finns i skogarna och är helt gratis. Ta med matsäck och cykla till närmaste skog. Fira med att baka en blåbärskaka när ni kommer hem.

4. Gör ett kreativt projekt hemma. Testa någon ny målningsteknik (tips finns på Pinterest), sy om eller laga gamla kläder, gör ett kollage eller gå igenom och ordna gamla foton.

5. Leta fram alla sällskapsspel och spela de som verkar roligast. Kanske en gammal favorit från barndomen, som Monopol. Om du är själv så kan du istället lägga pussel eller läsa en bok. Hitta film på Netflix (om du redan har det), SVT Play, Viafree eller någon annan gratis streamingtjänst.

Poängen med listan är inte att jag inte tror att du redan hade kunnat komma på de här aktiviteterna. Det går lätt att lista ytterligare fem aktiviteter. Poängen är att tänka till innan man springer iväg och bränner av en tusenlapp på helgaktiviteter. Ibland tycker jag kanske det är värt att göra det men om det bara blir för att man inte har tänkt till så känner jag ofta att det är onödigt.

Om du väljer mellan två olika helgaktiviteter som ger lika mycket glädje till dig/familjen - varför inte välja den som är gratis. Pengarna du sparar på detta kan istället läggas i ISKen och bidra till din pengamaskin.

Eftersom vädret ser lite trist ut inför helgen så ligger aktivitet nummer 4 och 5 bra till för min del. Det blir nog både något kreativt projekt och lite sällskapsspel och film.

Vad ska du göra i helgen? 





3 myter om investeringar

Det finns många myter om sparande och investeringar. En del har ett korn av sanning i sig och andra inte. Jag skulle säga att jag har vuxit upp med nedanstående tre myter om sparande och investeringar. Numera är jag övertygad om att de är just föreställningar som någon har skapat sig och som inte riktigt stämmer.



3 myter om investeringar


Myt 1 Det går inte att bli rik genom att spara och investera i Sverige

Enligt myten är det så högt skattetryck i Sverige och sparande belönas inte, därmed är det också omöjligt att bygga upp en förmögenhet genom att spara och investera. 

Även om det ligger något i den första halvan av meningen så tycker jag mig numera ha sett exempel på att det trots högt skattetryck går att spara ihop tillräckligt mycket pengar för att bli ekonomiskt oberoende. En förutsättning för det är förstås att de sparade slantarna investeras på ett bra sätt, vilket leder oss in på nästa myt.

Myt 2 För att tjäna pengar på aktier eller fonder så måste du antingen vara väldigt insatt i marknaden eller ha riktigt tur

Det här tror jag är en utbredd myt som hindrar många från att få en vettig avkastning. Det är synd. Det finns en bred uppsjö av indexfonder med låga avgifter som en icke insatt investerare kan välja och sedan är det bara att hålla kvar vid den och fortsätta investera i upp- och nedgång. Då får man åtminstone följa med i hur index utvecklas, vilket historiskt sett har varit en mycket bra affär över tid (även om historisk avkastning inte visar hur framtida avkastning blir). 

Gång på gång hör jag personer säga saker i stil med "Det är som att kasta in pengar i ett lotteri, troligtvis förlorar man" eller "Jag är inte intresserad av att följa med i aktiemarknaden och köpa och sälja när det behövs, därför ska jag inte hålla på med investeringar utan ha pengarna på ett bankkonto." Båda påståendena är enligt mig felaktiga. Det är INTE som att kasta in pengar i ett lotteri att månadsspara i indexfonder. Man måste ju däremot självklart vara beredd på att man vid enskilda tidpunkter kan ha mindre pengar än vad man investerat eftersom fonder går upp och ner. 

Det ryktas att Fidelity har gjort en studie för ett antal år sedan där det visade sig att de som lyckats få bäst avkastning var döda. Det innebär rimligen att de inte kan ha varit särskilt insatta i marknaden längre men däremot satt de av naturliga skäl still i båten och sålde inte så snart tidningarna började skriva om börsnedgång. Jag kan inte hitta studien från Fidelity i sitt original och det finns en del som ifrågasätter om studien verkligen finns men det kanske spelar mindre roll. Jag är övertygad om att slutsatsen stämmer i vilket fall. Se även denna artikel från Morningstar för ett mer utförligt resonemang.


Myt 3 Det är bäst att jag håller mig borta från investeringar, jag har bevis för att det inte fungerar för mig

Denna myt tar sig uttryck på flera olika sätt. En person som är övertygad att det stämmer kan till exempel ha uppfattningen att just hen är otursförföljd när det gäller investeringar. Som bevis för detta finns någon händelse i historien. Hen har kanske köpt en enskild aktie för 15 år sedan efter ett "tips" från en insatt person (som ofta inte är särskilt insatt). Den köpta aktien gick sedan ner 20 % och den stackars oerfarna investeraren, som inte har några andra aktier, fick panik och sålde med förlust. Därefter kan hen nöjt konstatera att "det där med aktier är inget för mig".  

Det märkliga är att personer som är livrädda att förlora pengar genom att investera dem sällan är lika rädda att förlora dem på annat sätt. De köper gärna Trisslotter, dyra uteluncher varje dag eller onödiga prylar. På detta "förlorar" de stora summor varje månad, men det verkar inte vara lika bekymmersamt som att förlora pengar på investeringar. 

Ett annat exempel är den som med facit i hand tittar bakåt och säger saker som "om jag bara hade köpt Aktie X för några år sedan när jag tänkte på det, då hade jag varit rik nu". Personen investerar sällan något här och nu utan tittar mest bakåt och suckar över vad man kunde ha gjort, om bara... Att klamra sig fast vid sådana tankar är inte särskilt fruktsamt eftersom det verkar hindra agerande här och nu. 



Det var de tre myterna som funnits i min uppväxt. Jag har nog aldrig köpt dem helt och hållet men de har ändå funnits där i bakgrunden. 


Vilka myter om investeringar och sparande har du vuxit upp med? 



Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...