The Original Guru Bodo

För länge länge sedan, på en plats långt härifrån (ok inte så långt kanske) så fanns det en ung ekonomistudent. Hon levde på CSN (ca 7000 riksdaler i månaden) och extrainkomst från 2 extrajobb.  Hon arbetade hårt och drömde om att en dag få ett riktigt, kvalificerat arbete som gärna fick involvera mycket siffror och att ha fina kläder på sig. En vacker vårdag i denna tidsålder, runt 2003, så fick hon tag i en mäktig och revolutionerade bok. Den hette ”Vägen till ekonomisk frihet” av Bodo Schäfer.

Ok, jag kommer inte egentligen ihåg om det var en vacker vårdag eller någon annan dag jag först la händerna på Bodos bok. Vad jag kommer ihåg är att jag sträckläste den och blev helt hooked. Första miljonen om 7 år med den enkla planen att spara en viss del av inkomsten varje månad. I can do that! Eftersom  första miljonen rullar det på och det blir snabbt flera miljoner och vips är man ekonomiskt oberoende. Fantastiskt! Jag levde med Bodos bok under kudden (se bild på det tummade exemplaret nedan), läste den om och om igen. Gjorde excelkalkyler som visade hur mitt sparande och mina investeringar skulle växa (ca 7 % per år i snitt är inte allt för aggressivt enligt Bodo). Jag beräknade att jag behövde ca 10 Mkr för att kunna leva ett gott liv på avkastningen. Då räknade jag förstås inte på att jag skulle bo kvar i min lägenhet på 31 kvm och leva som en student, utan räknade med en uppskattning vad gäller boende och levnadskostnader. Möjligen kan jag nu med det nya konceptet extreme frugality tänka mig att jag kan klara mig på något mindre än så.

Så hur gick det kanske ni undrar? Det är ju onekligen 15 år sedan 2003 så det borde ju finnas flera miljoner i aktieportföljen. Hm nja. Detta är i korta drag vad som hände.

Levde mycket sparsamt som student, hade god ekonomi och sparade säkert 20% av den då mycket knappa inkomsten.
Fick ett bra jobb efter studier, tjänade inte superbra med betydligt mer än som student. Började köpa dyrare kläder, färga håret hos frisör och äta alla luncher ute eftersom det var det alla andra på min arbetsplats gjorde.
Tjänade för varje år mer pengar, köpte bil, köpte dyrare lägenhet och sedan hus, köpte fritidshus, fick barn, skaffade städhjälp etc etc. Skulle vi sälja allt vi har så skulle dessa miljoner faktiskt finnas på kontot så helt förkastligt har vi kanske ändå inte levt. Men - så länge tillgångarna är i den form de nu är (real estate) så kostar det oss massa pengar snarare än tvärtom. En sann MMM eller Frugalwoods skulle kanske downsiza och bo billigare för att kunna spara ännu mer men av några olika anledningar kommer vi inte göra detta just nu. Inte uteslutet senare. Tröstar mig med att vi iallafall hyr ut fritidshuset.
Härom dagen snubblade jag över en av de gamla exceldokumenten där det stod hur mycket pengar jag nu borde ha och hur mycket jag borde spara per månad. Upptäckte till min glädje att jag kan spara mer än vad jag trodde per månad och att investeringarna iallafall inte är helt hjälplöst efter även om det saknas några hundra tusen mot vad jag prognostiserat. Jag ska läsa Bodos bok igen och så snart jag behöver lite ny motivation räcker det med att bläddra lite i den. På studietiden hade jag och min lika frälsta vän ett talesätt: ”Vad skulle Bodo säga om det här?!” Det talesättet är nu på återintåg och kommer användas närhelst en utgift lurar runt hörnet.

Tack Bodo!
Mvh Spardrottningen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...