Visar inlägg med etikett Mat. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Mat. Visa alla inlägg

Är det pinsamt att be om doggy bag?


 Är det pinsamt att be om doggy bag på restaurang? 

Jag tror det beror på vem man frågar. Om man frågar mig och förmodligen de flesta som har intresse av att läsa denna blogg så är det NATURLIGTVIS helt acceptabelt att be om doggy bag på restaurang. Med doggy bag menar jag en påse eller någon form av låda att ta med överbliven mat i (alltså inte en hundbajspåse - det hade varit lite pinsamt). Du har ju betalat dyrt för maten och om den inte äts upp på plats måste man väl kunna ta den med sig utan att skämmas?

I påskveckan fick jag dock uppleva att hela min familj skämdes ögonen ur sig när jag bad om en påse att ta med överbliven mat i. Vi var på en relativt fin restaurang (väldigt icke-frugalt till att börja med) och hade beställt en vuxenportion till minstingen eftersom det inte fanns något annat som föll i smaken. När vi ätit klart var minst 75% av rätten oäten och även andra barnet hade lämnat en ansenlig del. Jag visste med säkerhet att dessa rester skulle slukas med god aptit senare om vi bara fick med maten hem. 

Det var inga problem och servitrisen hjälpte glatt till att plocka ner resterna i en liten låda. Lätt som en plätt. Så vari består det pinsamma? Jag tycker det är mer pinsamt att slänga maten.

Det här är bara ett exempel på sparvanor jag har som någon i min familj förkastar. Andra saker är till exempel; sparar överbliven havregrynsgröt till nästa morgon, sparar och återanvänder plastpåsar till bröd, tar med egna påsar till affären, lagar trasiga strumpor, klipper mitt eget hår och så vidare...


Ber du om doggy bag på restaurang? Har du andra sparvanor som din familj/vänner skäms över?

Lyxig helgfrukost



Jag älskar frukost, speciellt lyxig helgfrukost. På vardagarna har vi rationaliserat och äter havregrynsgröt men på helgerna får det gärna vara lite extra.

En av de godaste frukostarna är ju att köpa färskt bröd från närmaste bageri. Det unnar vi oss ibland och jag gillar också att stötta det lokala bageriet som är väldigt bra. Men - det finns mindre kostsamma sätt att lyxa till helgfrukosten.

Baka bröd

Jag bakar bröd nästan varje helg. Har inget emot att gå upp mycket tidigare än alla andra (tvärtom - egentid) men här har jag ett fenomenalt tips:

  • Gör degen på kvällen innan och sätt in den i kylen över natten. På morgonen är det bara att plocka fram den och forma några bullar. Knåda inte. Det blir supergott och påminner om surdegsbröd. Det går att hitta bra recept om man googlar "bröd som jäser över natten". Själv brukar jag ha jäst, salt, 4 dl vatten och 1 dl havremjölk, lite honung och ca 10,5 dl mjöl (några dl graham eller rågsikt och resten vete).
Ytterligare tre saker jag gör när jag bakar:

  • Ha alltid mindre jäst än det står i receptet och jäs längre istället. Det blir godare (och nyttigare inbillar jag mig men det kan jag inte styrka). Man sparar lite pengar på jäst men eftersom det är billigt med jäst så blir det inga stora summor såvida du inte driver ett helt bageri. Men om du driver bageri så behöver du nog inte mina baktips heller.
  • Ha lite mer salt än det står. Smaksak men jag tycker brödet smakar mer då.
  • Återanvänd bakplåtspapper tills det inte är fräscht längre och samma sak med plastpåsar för brödet. Det är helt onödigt att ta nya påsar varje gång.

Gör pannkakor

Om jag inte bakar bröd på morgonen så brukar jag göra pannkakor. Typ american panncakes som är lite mindre och fluffiga. Det funkar bra att göra dem utan ägg om man inte har ägg hemma. Ha bara i havremjölk/mjölk, mjöl, bakpulver, smör, salt och något lite sött. Några tips:
  • Mosa en banan och ha i smeten istället för socker.
  • Släng i några frysta eller färska blåbär på varje pannkaka när de just har hällts upp i stekpannan och inte har stelnat än.
  • Ät med bär eller lönnsirap. Lönnsirap är dyrt så det går att byta ut mot billigare alternativ. Jag avhåller mig dock från att köpa den där billiga "pannkakssirapen" som säljs i stor plastflaska eftersom den innehåller fruktos eller något sådant där riktigt onyttigt. Bättre att köpa en riktig lönnsirap och ransonera den istället. Man behöver inte så mycket.


Gör egen smoothie

Inte ett måste men det känns lyxigt med en smoothie till helgfrukosten. Här kan man slänga ner lite vad som helst i frukt eller grönsaksform. Vi brukar ha bär som vi plockat under sommaren i frysen och använder dessa främst till smoothies. Det är också toppen att frysa in bananer i bitar och slänga ner i smoothien. Så fort en banan börjar se lite brunprickig ut så skär jag den i bitar och fryser in den. Då har man nästan alltid ett lager. Bra att blanda ut bären med äpplen och någon citrusfrukt eller apelsinjuice. Poängen är att man sällan behöver köpa hem specialingredienser till smoothien utan man kan ta det som finns hemma.


Man kan ju undra på vilket sätt det spar pengar att göra en fin helgfrukost. Inget av ovanstående kostar särskilt mycket att göra men ger ändå en känsla av lyx. Då blir det lättare att inte trilla dit på ett slentrianmässigt cafébesök eller liknande senare under dagen. Dessutom så är det härligt och det kan ju räcka som anledning.

Vad brukar du äta till helgfrukost?




 

Tisdagstankar om att ändra belöningssystem


Tisdagstankar om att ändra belöningssystem. Jag har tänkt på det där med hur olika vi är vad gäller vad som triggar en känsla av belöning eller känsla av välbefinnande. 

Vi har olika medfödda preferenser men det är också intressant hur lätt det är att omprogrammera sig. Det är i alla fall min bild. Jag baserar detta främst på att jämföra hur jag själv tänkte för fyra år sedan med hur jag tänker idag.

Nu cirka tre och ett halvt år efter att jag hittade MMM och FI så finner jag lika stort nöje i att rensa ut överflödiga saker som att köpa nya saker. Eller rättare sagt, jag finner betydligt större nöje i att rensa ut än att köpa nytt, eftersom det ger en mer bestående känsla av välbefinnande. 

Det är ofta små små förändringar i vanor som tillsammans adderar upp och under många års tid blir miljoner kronor på ISKen och mer fritid. Några exempel på hur jag förändrat mitt sätt att tänka. 

  • Tidigare så prenumererade jag på en låda med smink/skönhetsprodukter som kom hem i ett paket varje månad. Det var som julafton när den kom och jättekul att öppna för att se vad paketet innehöll. Nu för tiden så får jag samma känsla av belöning varje gång jag städar ur badrumsskåpet och även när jag använder det som redan finns där. Jag slipper också få platsbrist av alla saker som ackumuleras.
  • Tidigare så fick jag en liten (kortvarig) lyckokick av att klicka hem nya kläder eller köpa dem i en affär. Nu för tiden får jag ännu mer lyckokänsla av att stryka och hänga kläder fint i garderoben. Jag tar hand om dem bättre, putsar skorna och plockar ihop olika klädkombinationer för att använda det jag har. Då slipper man också den bittra eftersmaken av att ha köpt något man innerst inne vet att man inte riktigt behöver. 
  • Jag prenumererade på olika typer av glossiga magasin. Jättekul när de kom i brevlådan och att bläddra igenom. Men sen samlades de i en hög som jag inte visste vad jag skulle göra med. Nu för tiden åker jag till biblioteket några gånger i månaden och älskar det. Kommer alltid hem med alldeles för många böcker men de kan jag ju lämna tillbaka sedan och det blir inte samma känsla av slöseri med resurser.
  • Jag brukade tycka det var superlyxigt att köpa någon form av take away-kaffe. Nu tar jag istället med mig min egen termosmugg och njuter av hur enkelt och gott det är. Inte lika mycket slöseri på engångsmuggar och pengar.
  • Jag brukade besöka delikatessaffärer och köpa hem delikatesser nästan varje fredag. Nu för tiden köper jag hem lite oliver och annat plock i den vanliga handlingen och slipper lägga tid och pengar på att besöka en specialaffär. Upplevelsen av fredagskänsla är densamma. 
Listan kan göras längre men poängen är att jag utan att knappt märka det har ändrat mitt sätt att tänka. De flesta jag känner är livrädda för att berövas någon form av vardagslyx - deprivation. Men när man väl provar att tänka och leva lite annorlunda så är det lätt. Eftersom de flesta av oss ändå lever i lyx och överflöd med alla tänkbara sätt att mäta. Det är klart att man någon gång då och då kan unna sig att handla i delikatessaffären eller handla ett nytt klädesplagg. Men det är smart att inte göra det på autopilot.


Har du ändrat ditt belöningssystem de senaste åren?

Månadsuppföljning oktober

 


Månadsuppföljning oktober. Så har ännu en månad gått och jag förstår inte hur det gick till. Oktober har bjudit på mycket promenader och höstmys framför brasan med böcker. Jag har helt spårat ur med låneböcker från biblioteket och har säkert 30 stycken hemma. Finns det någon maxgräns? 

Både jag och resten av familjen var sjuka i drygt en vecka men utöver det så har det varit en del träning och lagom med aktiviteter.

Utgifter

Rent ekonomiskt så har utgifterna landat ungefär som de brukar. Jag besökte tandläkaren vilket kostade cirka 800 kronor. Vågar inte ens räkna ut hur länge sen det var jag var hos tandläkaren men det är mer än ett år sedan. Mer än två år sedan också. Förmodligen kanske... runt fem år sedan. Det är inte att jag har överdriven tandläkarskräck och det har inte heller varit kostnaden som hållit mig borta. Det har bara inte blivit av. Tur då att allt såg bra ut, inte ens någon tandsten att tala om. 

Den här månaden har vi också hållit igen lite vad gäller matkostnader. I min uppföljning så är det mindre än 2000 kronor för hela familjen vilket var något av ett mål. Vi hade dock en hel del mat i skåpen som vi ätit ur lite. Dessutom så tror jag att min man har köpt mat någon gång för "egna" pengar vilket jag inte ser i uppföljningen. 

Sparande

Min sparkvot den här månaden landade på onormalt höga 59 % vilket berodde på högre lön än vanligt. I övrigt så har oktober varit en bättre månad än september för investeringarna. Portföljen är upp cirka 2,82 %. 

Ett innehav som har stuckit iväg är Skistar. Jag köpte det för länge sen, säkert tio år sedan då man som aktieägare får 15 % rabatt på liftkortet. Senaste månaden har det gått upp över 7% och sedan inköp 327 %. För att inte tala om alla pengar jag har sparat på liftkort genom åren. Innehavet är säkert överviktat i min portfölj, särskilt om man bara tittar på aktierna (jag har mest fonder). Men jag låter det vara så.


Övrigt

I övrigt så har jag rensat en hel del i garderoben och huset. Sålt saker för cirka 2000 kronor och skänkt bort ytterligare en del. Det är en befriande känsla att bli av med saker. Detta projekt är dock långt ifrån klart och fortsätter i november. Men först lite höstlov!


Hur har din oktober varit?



Boktips - Det är vi som är klimatet



Boktips - Det är vi som är klimatet - hur man räddar världen av Jonathan Safran Foer.

Jag vet att jag är ute på lite djupt vatten nu med den här bokrekommendationen men jag skriver den ändå. Det är långt ifrån alla som skulle gilla boken. Vilket förstås är helt i sin ordning. Men jag tycker ändå att alla borde läsa den, som jag skrev i det här inlägget

Boken börjar med lite allmän bakgrund blandat med lite filosofiska tankar och historieberättande samt fakta om utsläpp och miljöpåverkan. Allt i lättläst form och korta kapitel. Det är först på sidan 72 som det kommer in något om djuruppfödningens inverkan på miljön och att de flesta skulle behöva göra förändringar i vilken mat vi konsumerar. Författaren beskriver hur han själv brottas med viljan att göra förändringar för att minska klimatpåverkan samtidigt som det är svårt att känna klimatkrisen. Det är ett allt för abstrakt hot för att vi ska förändra vårt beteende. 

"Miljökrisen är en universell upplevelse, men den känns ändå inte som en händelse vi är med om." citat från "Det är vi som är klimatet" av Jonathan Safran Foer

När jag läste boken fick jag verkligen en känsla av att jag måste göra vad jag kan. Även om det känns lite hopplöst och verkningslöst när man bara är en enda person bland miljarder. Men det är inget argument att gömma sig bakom. Jag gillar att boken uppmanar var och en att göra det den kan, det går inte bara att sitta och vänta på politiker och beslut på makronivå. 

Boken är skriven ur ett amerikanskt perspektiv och jag inbillar mig att vår djuruppfödning inte är riktigt lika illa som deras är och att vi inte äter lika mycket kött. Inte heller åker vi lika mycket bil. Men det ändrar inte faktum att även de flesta svenskar borde dra ner på sin konsumtion av animaliska produkter och köra minde bil. Boken förespråkar inte att alla ska bli veganer, förmodligen ser författaren det orimliga i det. Författaren förespråkar istället att alla drar ner, till exempel inte äter några animaliska produkter till frukost och lunch.

Det kan vara svårt att uppskatta hur miljövänliga olika livsmedel är. För att underlätta en jämförelse så har WWF en klimatkalkylator där man kan få en bild av hur mycket utsläpp en måltid bidrar till. Det är förstås ett förenklat verktyg och alla ingredienser finns inte. Men jag tycker den ger en bra fingervisning i alla fall. Ytterligare information och tips om hur man kan minska sin miljöpåverkan finns här på WWFs sida.

Precis som med tips om att minska sin konsumtion i allmänhet så tycker jag att det här tipset går väl ihop med en strävan mot FI. Ibland hör jag personer som sällan äter vegetariskt säga att "det är så dyrt med vegetariskt". Men detta är en missuppfattning. Förmodligen har man köpt någon dyr specialprodukt, kanske ett halvfabrikat (som inte alltid är så miljövänligt även om det är vegetariskt) eller så har man köpt allt det man brukade köpa PLUS något vegetariskt. Det går att laga utmärkt växtbaserad mat till en billig peng. Portionen under tian har väldigt bra tips och det finns massor av recept där ute att testa. 

För att återgå till boken så gillar jag inte riktigt att den är så pessimistisk, eller realistisk, hur man nu väljer att se på det. Man får känslan av (eftersom det står så) att det mesta redan är förlorat (korallrev, regnskog etc.) och att det nu bara handlar om att rädda det som räddas kan. Det är deprimerande och jag hoppas boken har fel. Men jag är rädd att den kanske inte har det.  

Förmodligen är det främst de som redan funderar mycket över sådana här frågor som kan tänka sig att läsa boken. Men jag rekommenderar särskilt dig som inte är så intresserad att läsa den, det kan vara en ögonöppnare.


Har du läst den och vad tycker du?


Vad ska vi göra för att rädda världen




Vad ska vi göra för att rädda världen? Den frågan ställer jag mig ganska ofta. Jag pratar förstås om att minska klimatpåverkan. Det är lätt att känna sig överväldigad inför uppgiften. Det känns så otroligt svårt och abstrakt. Dessutom frågar man sig ibland vilken nytta det gör att jag anstränger mig och cyklar till affären istället för tar bilen, jag är ju bara en enda person.

Känner du dig också maktlös när du hör om Parisavtalet, klimatrapporter och smältande isar? Det är ju "politikerna" som har makt att ändra saker, inte lilla jag. 

Jag har tänkt på klimatet och människans påverkan extra mycket i veckan eftersom jag håller på och läser boken Det är vi som är klimatet- hur man räddar världen av Jonathan Safran Foer. Jag har inte läst klart den än men kan redan säga att jag tycker att alla borde läsa den. Dessutom så läste jag senaste blogginlägget från Minimalisterna som handlar om just klimat(nöd)läget och IPCCs (FNs klimatpanels) senaste rapport. 

Inlägget från Minimalisterna ger perspektiv på hur allvarlig frågan är men har också en positiv spinn med vad vi själva kan göra. 

Rapporten från IPCC är inte munter läsning. Läs den inte om du är på dåligt humör, sjuk eller känner dig allmänt instabil och nere. Då finns det risk att du totalt deppar ihop. Budskapet är att kurvorna pekar åt fel håll, vi kommer uppleva stora klimatförändringar redan under "vår tid" och det är bråttom att agera för att begränsa dessa förändringar. Även best care scenario verkar vara riktigt dåligt (1,5-2 graders uppvärmning) men just nu är vi inte på rätt spår ens för att nå det. Riktigt deppigt som sagt.

Men - det gör förstås ingen nytta att bara gå runt och må dåligt över hur illa det är ställt. Om du sitter i någon form av position med inflytande så kan du använda ditt inflytande till att förändra en hel organisations miljöarbete. Om du inte har den typen av position så kan du fortfarande dra ditt strå till stacken och göra det du kan. Även om du inte är en "inflytelserik" person i politiken eller i någon organisation så påverkar ditt handlande dem runtomkring dig. 

Jag känner mig glad att se mig själv som en medlem i FIRE-gemenskapen eftersom mycket av det som är bra för den egna ekonomin också faktiskt är bra för klimatet. En win-win. Till exempel:

  • Köp inte saker du inte behöver
  • Om du behöver något - köp i första hand begagnat
  • Släng inte mat
  • Åk inte bil i onödan - cykla och gå istället
  • Dra ner på elförbrukningen
  • Släng inte saker du inte längre behöver - skänk eller sälj dem
Det är klart att ovanstående inte räcker för att rädda planeten men det är nödvändiga åtgärder som ett steg i rätt riktning. 

Den hetaste potatisen i vad som var och en kan göra är att se över vilken mat vi äter. Det är otvetydigt att köttkonsumtionen måste minska för att minska utsläppen. Om du tvivlar på det så rekommenderar jag att börja med att läsa boken jag nämnde i början (Det är vi som är klimatet, se länk ovan). Någon kan kanske hävda att den bara äter ekologiskt och svenskproducerat kött. Visst, det är bättre än att köpa importerat kött från en köttfabrik men inte heller sådant kött bör man äta för mycket av. 

Jag äter sedan flera år huvudsakligen växtbaserat (veganskt) och har som ambition att få hela familjen att äta så. Det är utmanande med barn och ibland när det är bråttom får de köttbullar eller falukorv. Men huvuddelen av våra måltider är vegetariska, oftast veganska. 

Så vad ska jag göra för att ytterligare minska min familjs miljöpåverkan? Jag tänker mig följande:
  • Skaffa bättre koll på hur vår miljöpåverkan ser ut. Jag tänker testa Klimatkontot vilket jag inte har gjort tidigare.
  • Ytterligare minska familjens köttkonsumtion, hitta fler veganska recept som går hem hos alla.
  • Dra ner på elförbrukningen genom att vara mer noga med att släcka lampor etc.
  • Fortsätta mitt köpstopp på kläder och köpa begagnat till barnen.
  • Odla mer egen mat. 
  • Fortsätta cykla istället för att ta bilen, se om det går att skära ner bilåkandet ytterligare även om vi redan idag tänker mycket på detta.
  • Försöka att i större utsträckning påverka andra att agera genom att prata mer om klimatpåverkan.

IPCCs rapport för 2021 går att ladda ner här. Jag har inte läst hela rapporten, den är på 1800 sidor om jag förstår det rätt. Men det finns olika sammanfattningar att ladda ner, jag valde den på 39 sidor. SMHI har även sammanfattat de viktigaste punkterna på svenska här. Naturskyddsföreningens sammanfattning finns här.

Jag vet att ovanstående typ av förändringar inte är tillräckliga, det måste hända saker på en makronivå också. Men det går inte att rädda världen utan den typen av förändringar. 

Man kan inte gå runt och tänka på hur illa det är ställt hela dagarna. Men att helt blunda för att något måste göras känns också fel. Därför tänker i alla fall jag göra så gott jag kan.


Hur ser du på klimatförändringen och vad vi som enskilda individer kan göra? 


Att skörda det man sår


 

Efter att ha varit borta ganska många veckor under sommaren är det nu dags att se över trädgården och förhoppningsvis skörda grönsaker, frukt och bär. Att äta egenodlat är något särskilt. Det blir inte mer närproducerat och billigt än så och det tilltalar verkligen mig. Det är oroande att så lite av maten vi äter odlas i Sverige trots att det skulle vara möjligt att odla betydligt mer. Att odla sina egna grönsaker löser inte hela det problemet men det är ändå ett steg i rätt riktning.

De senaste dagarna har jag lyckligt plockat in vinbär och hallon samt blåbär från skogen. Vinbären och hallonen levererar år efter år trots bristande omvårdnad under sommarveckorna. Det har varit torrt men på något sätt har de ändå klarat sig. Nu när bären är inplockade och infrysta så ska jag ge själva plantorna och buskarna lite kärlek inför hösten. Hallonen har spridit sig till icke önskvärda delar så de nya plantorna ska planteras om och det är allmänt otrevligt med ogräs bland planteringarna.

Utöver att vi gör sylt, saft och gelé från bären så använder vi dem även till smoothies. Det är också en uppskattad gå-bort-present att ge en liten burk med hemmagjord sylt eller gelé och en fin etikett.  Det kostar i princip inget att göra men visar att man lagt ner tid och omsorg. Vem gillar inte att få något sånt?

Jag hade även sett fram emot att gräva upp en hel del potatis. Potatis har jag lyckats bra med tidigare år men nu när jag lyfte på skyddet så insåg jag att det jag trott var välmående potatisplantor i själva verket mest var ogräs och några vissnande potatisblast. Jag planterade ut dem något för sent i våras, lite hafsigt och sedan har jag i princip lämnat dem där under sitt skyddande täcke. Hade jag rensat ogräs och vattnat dem så hade det nog sett helt annorlunda ut när jag lyfte på skynket. Man skördar det man sår. 

Samma sak med de nya träden vi har. Ingen av dem verkar ge någon frukt i år men däremot har de fått ohyra. Efter lite konsultation från Google så har jag förstått att detta bland annat kan bero på bristande näring och torka. Salladen ska vi inte ens tala om. Jag planterade ut lite frön men inte ett enda salladsblad skymtade dagens ljus, endast ogräs. Även detta beror på bristande vattning och rensning enligt min amatörmässiga bedömning.

Tomaterna har jag ändå lyckats någorlunda med men de planterades för sent. Så här vill jag inte ha det ett år till så jag kommer till nästa år ge både träd och växter mer vatten och näring samt så ska saker planteras i god tid. Anledningen till att odlingen misslyckats i år är dels att vi varit bortresta en del under sommaren men framförallt så stavas anledningen J-O-B-B. Jag har helt enkelt varit inne i en period när det inte har fungerat för mig att ta hand om saker vid sidan av som inte är nödvändiga. Inte bra men jag har vidtagit åtgärder för att mota detta problem. 



Med sådana bristande odlingsresultat i år så är det kanske lite optimistiskt att planera för att bli självförsörjande på grönsaker till nästa år. Men på sikt så skulle jag åtminstone vilja odla tillräckligt för att räcka under höstmånaderna. Enligt Grow Here så räcker det med 500 kvm odlingar för att bli självförsörjande på grönsaker. Det beror förstås på hur mycket grönt man äter och vi sätter i oss en hel del men det ger ändå en indikation på vad man kan göra med en vanlig tomtyta.  

Det jag gillar med trädgården är att det är ett långsiktigt projekt och om man lägger ner tid och kraft här och nu (till exempel genom att plantera ett träd) så kan man skörda frukterna under många år framöver. Varje år gör vi små förbättringar som ackumulerar över tid. 

Det finns paralleller att dra här till andra områden av livet. Sparande till exempel. Varje sparad krona som investeras kan leda till något fantastiskt längre fram i tiden. 

Eftersom jag inte alls lyckats få trädgården att leverera enligt önskemål i år så finns det ett behov till plan för nästa år. Det påminner mig också om att det är hög tid att konkretisera mål och projekt inför hösten och därför planerar jag en kick-off i veckan. Mer om det på fredag.


Hur har dina odlingar gått i år?



 



Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...