Boktips - Det är vi som är klimatet



Boktips - Det är vi som är klimatet - hur man räddar världen av Jonathan Safran Foer.

Jag vet att jag är ute på lite djupt vatten nu med den här bokrekommendationen men jag skriver den ändå. Det är långt ifrån alla som skulle gilla boken. Vilket förstås är helt i sin ordning. Men jag tycker ändå att alla borde läsa den, som jag skrev i det här inlägget

Boken börjar med lite allmän bakgrund blandat med lite filosofiska tankar och historieberättande samt fakta om utsläpp och miljöpåverkan. Allt i lättläst form och korta kapitel. Det är först på sidan 72 som det kommer in något om djuruppfödningens inverkan på miljön och att de flesta skulle behöva göra förändringar i vilken mat vi konsumerar. Författaren beskriver hur han själv brottas med viljan att göra förändringar för att minska klimatpåverkan samtidigt som det är svårt att känna klimatkrisen. Det är ett allt för abstrakt hot för att vi ska förändra vårt beteende. 

"Miljökrisen är en universell upplevelse, men den känns ändå inte som en händelse vi är med om." citat från "Det är vi som är klimatet" av Jonathan Safran Foer

När jag läste boken fick jag verkligen en känsla av att jag måste göra vad jag kan. Även om det känns lite hopplöst och verkningslöst när man bara är en enda person bland miljarder. Men det är inget argument att gömma sig bakom. Jag gillar att boken uppmanar var och en att göra det den kan, det går inte bara att sitta och vänta på politiker och beslut på makronivå. 

Boken är skriven ur ett amerikanskt perspektiv och jag inbillar mig att vår djuruppfödning inte är riktigt lika illa som deras är och att vi inte äter lika mycket kött. Inte heller åker vi lika mycket bil. Men det ändrar inte faktum att även de flesta svenskar borde dra ner på sin konsumtion av animaliska produkter och köra minde bil. Boken förespråkar inte att alla ska bli veganer, förmodligen ser författaren det orimliga i det. Författaren förespråkar istället att alla drar ner, till exempel inte äter några animaliska produkter till frukost och lunch.

Det kan vara svårt att uppskatta hur miljövänliga olika livsmedel är. För att underlätta en jämförelse så har WWF en klimatkalkylator där man kan få en bild av hur mycket utsläpp en måltid bidrar till. Det är förstås ett förenklat verktyg och alla ingredienser finns inte. Men jag tycker den ger en bra fingervisning i alla fall. Ytterligare information och tips om hur man kan minska sin miljöpåverkan finns här på WWFs sida.

Precis som med tips om att minska sin konsumtion i allmänhet så tycker jag att det här tipset går väl ihop med en strävan mot FI. Ibland hör jag personer som sällan äter vegetariskt säga att "det är så dyrt med vegetariskt". Men detta är en missuppfattning. Förmodligen har man köpt någon dyr specialprodukt, kanske ett halvfabrikat (som inte alltid är så miljövänligt även om det är vegetariskt) eller så har man köpt allt det man brukade köpa PLUS något vegetariskt. Det går att laga utmärkt växtbaserad mat till en billig peng. Portionen under tian har väldigt bra tips och det finns massor av recept där ute att testa. 

För att återgå till boken så gillar jag inte riktigt att den är så pessimistisk, eller realistisk, hur man nu väljer att se på det. Man får känslan av (eftersom det står så) att det mesta redan är förlorat (korallrev, regnskog etc.) och att det nu bara handlar om att rädda det som räddas kan. Det är deprimerande och jag hoppas boken har fel. Men jag är rädd att den kanske inte har det.  

Förmodligen är det främst de som redan funderar mycket över sådana här frågor som kan tänka sig att läsa boken. Men jag rekommenderar särskilt dig som inte är så intresserad att läsa den, det kan vara en ögonöppnare.


Har du läst den och vad tycker du?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...