Tisdagstankar om vardagslyx


Små saker som kan förändra en hel dag till det bättre är stunder av vardagslyx. 

Tisdagstankar om vardagslyx. Har du någon gång hört folk säga saker i stil med "man måste ha någon liten resa senare i höst att se fram emot" eller "vi har bokat en weekend i xxx för att komma bort så vi klarar oss igenom hösten"? Kanske har du själv sagt eller tänkt liknande. Det har säkert jag också. 

Men hur vore det att även försöka njuta av de små ögonblicken varje dag? Det är ju inget fel att ha en resa eller rolig händelse att se fram emot men det jag vänder mig emot är sättet det ofta uttrycks på. Som att det är något livsnödvändigt som får en att ta sig igenom den gråa vardagen. För mig är det inte tillräckligt att ha en vecka eller weekend per halvår att längta till. Den tar snabbt slut och så ska man börja längta till nästa avlägsna hållpunkt. Nej tack.

Då avstår jag hellre resan och har det vardagsbra varje dag istället. Jag gillar i och för sig att resa och gör gärna det men det är inte bra för plånboken och inte bra för miljön. Det är de två främsta anledningarna till att vi inte har varit på semester utomlands de senaste åren. Vi har prioriterat att lägga våra semestrar i Sverige och tagit oss tid att vara långa perioder i fritidshuset och även att besöka familjen. Det har varit toppen och jag har inte saknat utlandsresorna nämnvärt. Det blir säkert någon utlandsresa kommande åren men då ska den vara väl genomtänkt och något vi verkligen vill göra. Inte bara en flykt från vardagen.

Hur gör man då för att kunna njuta av vardagen? Jag har upplevt både tider där vardagen är härlig och att tider av en hemsk vardag där varje dag är en kamp. Det kan vara ganska små saker som avgör ifall en dag känns bra eller dålig (ibland kan såklart hemska saker utanför vår kontroll hända men det är inte sådana tider jag pratar om). Små saker som kan förändra en hel dag till det bättre är stunder av vardagslyx. För mig är det till exempel:

  • Att ta sig tid att njuta av den första koppen kaffe på morgonen. I lugn och ro medan man läser en bok, en blogg eller skriver i dagboken. Tänka på hur lyxigt det är att kunna gå upp och brygga sig en kopp kaffe med rent vatten och elektricitet. Det är inte alla förunnat.
  • Att gå en promenad mitt på dagen, gärna i skogen. Antingen ensam eller med min andra hälft. Känna lukterna, höra ljuden och bara njuta av att kunna göra det. 
  • Att göra yoga en stund varje dag. 
  • Att göra något med barnen. Spela fotboll eller måla tillsammans. Utan att titta på klockan.
  • Att läsa en bok eller se på en film på kvällen.  
  • Att prata en stund med en vän eller en förälder.
  • Att baka gott bröd och äta när det fortfarande är varmt.
  • Att ta en dusch på kvällen och ägna en stund åt att pyssla om naglar och hud. Känna hur lyxigt det är med varmt vatten och hudkräm.

Jag kan komma på många fler punkter och du har säkert andra punkter på din lista. Men alla kan ganska snabbt komma på vad som är vardagslyx för just dem. Det är så otroligt lätt att ta ovanstående saker för givet, det är så man som människa fungerar. Det är först när man inte längre har något som man saknar det. Men jag tycker att jag uppskattar dessa saker mer när jag har tid att reflektera. 

För att ha tid att reflektera så måste jag ha lite luft i schemat. Sakta men säkert har jag de senaste tre åren byggt om och börjat designa ett liv som går mer i linje med mina önskningar. För att kunna ha ökade valmöjligheter är det viktigt med besparingar och det är tack vare att jag hittade FIRE som jag har kunnat göra förändringar på relativt kort tid. Jag är långt ifrån framme än men det går åt rätt håll. Nu har jag betydligt lättare att ta tillvara på stunder av vardagslyx och känna mig tillfreds med tillvaron. I mitt fall var det att jag tidigare arbetade för hårt för en karriär som jag insåg att jag inte ens ville ha. För dig kanske det är något annat. 

Vad är vardagslyx för dig och tar du dig tid att njuta av det?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...