Tisdagstankar om balans i livet



 Tisdagstankar om balans i livet. Vad är balans i livet egentligen? Vad betyder det?

Jag har läst att balans i livet innebär att man spenderar 8 timmar om dagen på arbete, 8 timmar till rekreation och 8 timmar till sömn. Det kanske låter bra med 8-8-8 men jag håller verkligen inte med om att man kan definiera balans i livet på det sättet. Balans i livet innebär utan tvekan olika saker för olika människor. Medan någon gillar att ha en fulltecknad kalender så vill någon annan ha en kalender som är näst intill tom. Dessutom, om man spenderar 8 timmar till arbete och 8 timmar till sömn så blir det knappast 8 timmar över till rekreation. Såvida man inte räknar transport, städning, matlagning och annat som måste göras som rekreation. 

Jag tycker det är lättare att definiera vad som är obalans i livet. Obalans är enligt mig när man lägger tid på fel saker och prioriterar sin tid på fel sätt. Det kan till exempel vara okej att jobba 12 timmar om dagen om det är ens primära fokus och mål i livet just då. Men det är däremot helt galet att göra det ifall man samtidigt anser att tid med familjen är det primära fokuset och målet just då. Då råder obalans.

Balans i livet handlar enligt mig om att vara lycklig. Att göra saker som på kort eller lång sikt bidrar till ett lyckligt liv. Det går inte att sätta upp en schablon för hur många timmar det innebär att man ska arbeta per dag eller hur mycket tid man ska lägga på nöjen utan det kommer variera över tid och vara olika för olika personer. Det kan vara balans att arbeta hårt i perioder för att uppnå ett mål, det kan vara balans att lägga tid på att hjälpa andra, eller att spendera mycket tid med sin familj. 

Första steget mot att uppnå balans i livet tror jag är att fundera över vad man egentligen har för mål. Sedan fundera över om sättet man spenderar sin tid just nu leder till att man uppnår de målen. En liten varning dock mot att endast tänka på långsiktiga mål här. Då finns det risk att man strävar för hårt för att uppnå det där långsiktiga målet på bekostnad av nuet. Lite måste man ju offra i nuet för att nå sina långsiktiga mål. Men det skulle ju vara tråkigt om man upptäckte att man spenderat 20 år på att arbeta hårt för att nå FIRE (eller nå vidare i karriären om man nu satsar på det) samtidigt som barnen var små och behövde närvarande föräldrar. Därmed behövs en balans mellan vad man gör för att nå sina långsiktiga såväl som kortsiktiga mål.

Som ni kanske förstått så har jag levt i viss obalans i ett antal år, förmodligen ända sedan jag skaffade familj. Innan dess så hade jag inga problem med att jobba 8, 10 eller 12 timmar om dagen. Senaste två åren har dock varit lite mer balans eller i alla fall mindre obalans. Jag har gjort medvetna val, som att arbeta mindre, även om det påverkat min inkomst och förlängt tiden det kommer ta att nå FI, vilket är ett av mina långsiktiga mål. 

Det är omöjligt att uppnå ett tillstånd av ständig balans, kanske är det inte heller önskvärt. Saker händer i livet som gör att en uppnådd balans plötsligt skakas om. Det kallas förändring och är nödvändigt. Men att gå genom livet i ständig obalans med egna mål och önskningar är inte att rekommendera. 


Vad är balans i livet för dig och har du det just nu?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...