Månadsuppföljning februari - Hitta ljus i tillvaron


 

Så var det redan dags för månadsuppföljning februari. Det har varit en synnerligen låg aktivitet på bloggen från min sida under den gångna månaden och jag kan bara lova bot och bättring framöver.

I ljuset av det som sker i världen och framför allt i Ukraina så är det lätt att bli uppgiven och känna viss hopplöshet. Vad spelar det för roll om jag skriver ett blogginlägg eller om jag avslutar mitt pågående kreativa projekt när det är krig? Det är så lätt att fastna i doom-scrolling på någon obskyr nyhetssajt istället för att fokusera och fortsätta med det man skulle göra. 

Investeringar och kostnader

Februari har inte varit någon bra månad ekonomiskt. Portföljen är ner cirka 10 % från årsskiftet och jag har till och med fått varningsmeddelande från banken att värdet minskat mycket från den 1 januari. Som om jag inte visste det. 

Kostnaderna har varit höga som de ofta är under februari på grund av några årliga räkningar och höga elkostnader. Vi åker som tur är inte så mycket bil i vardagen men nu när diesel kostar över 20 kr per liter så märks även det. Inget oväntat förstås. 

Det bästa lånet

I februari betalade jag även årets första CSN-räkning. Kvarvarande skuld är drygt 100000 kronor och oj vad frestande det har varit att betala av hela. Damma in pengarna och så är man av med lånet. Många vänner och kollegor har gjort det och tycker det är väldigt bra. Jag förstår det psykologiskt men rent ekonomiskt så kan jag inte riktigt motivera det. 

Enligt senaste årsbeskedet så har lånet kostat mig 61 kronor i ränta och 150 kronor i administrativ avgift under hela 2021. Det är i princip gratis. Om man nu känner för att betala av 100000 kronor på något lån så vore det betydligt bättre att rikta det mot bolånet. Men då är den psykologiska effekten för liten, det blir som en droppe i havet. Åtminstone med våra bolån. Sammantaget så behåller jag hellre pengarna i ISKen (även om utvecklingen varit tveksam hittills under 2022). 

Observera att detta inte är ett ekonomiskt råd till någon, det är endast min subjektiva uppfattning baserat på min situation. 

Hitta ljus i tillvaron

Privatekonomi där kurvorna pekar åt fel håll är inte det största problemet just nu men det är en otrevlig cocktail när investeringarna och inkomsterna går ner samtidigt som priser och räntor går upp. Dags att dra åt svångremmen ett steg kommande månader. Eller se mig om efter ett mer själadödande välbetalt jobb. Vi får se om det behöver gå så långt.

Under dystra tider som detta är det läge att se sig om efter ljuspunkterna i tillvaron. Ta till vara på alla fina stunder och inte ta dem för givna. Varje dag innehåller något att glädjas över, det gäller bara att uppmärksamma det. 

Precis som att jag har haft en låg aktivitet på den egna bloggen i februari så har jag haft låg aktivitet avseende läsning av andras bloggar. Det har över huvud taget blivit för lite läsning. Jag upptäcker nu än en gång att jag får ny kraft och inspiration av att läsa mina bloggkollegors kloka ord och vill särskilt uppmärksamma IGMR och Fumlans senaste inlägg som var både tänkvärda och upplyftande. 

Ryan Holiday skrev också ett inspirerande inlägg på sin blogg igår om 8 val som gör ditt liv bättre. Dessa går att tillämpa både i medgång och motgång.

Avanzabloggen har tre enkla råd kring att inte agera i panik när börsen skakar, ungefär samma råd som jag intalar mig själv när jag känner tvivel. Ytterligare en sak är att jag undviker att logga in på ISKen varje dag. Det är helt enkelt inte nödvändigt och ger mig just nu ingen större glädje. 

Jag håller fast vid min långsiktiga strategi, både kring sparandet och livet i övrigt. I mars ska jag läsa mycket, skriva mycket och umgås med nära och kära. 


Hur hittar du ljus i tillvaron just nu?

4 kommentarer:

  1. Tack snälla, både för omnämnande och ett väldigt bra inlägg som vi nog alla kan känna igen oss i. Det känns allmänt tungt nu och det gäller verkligen att hitta ett sätt att hantera det på.

    10% ner på din portfölj var ju inte allra värst ändå, ser man på andras rapporteringar och min egen portfölj så har du klarat dig jämförelsevis bra än så länge. Vi får zooma ut och förr eller senare kommer det att vända, så mycket vet vi ju! ;-)

    Solen skiner och det är fredag idag! Den känslan kan vi unna oss, tycker jag! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Fumlan! Vi får väl se om det vänder på 10% eller om det blir värre. Jag är beredd och hanterar det genom strutstekniken (dvs inte logga in på ISK så ofta).
      Ha det fint i solskenet :)

      Radera
  2. Jag löser inte heller mitt studielån. Det är av den gamla sorten som innebär 4% på bruttoinkomsten och avskrivs i sin helhet det år man fyller 65. Så när man går in i FIRE så blir bruttoinkomsten av tjänst låg och därmed även årskostnaden.

    Hoppas jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter klokt, jag skulle göra likadant även med den gamla sortens studielån (har själv den nya). Efter FIRE så borde ju årsbeloppet som du säger bli lågt och så kan man nöta på tills det försvinner eller blir avskrivet.
      Må så gott!

      Radera

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...