Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivation i sparandet så har jag bland annat läst och lyssnat på Choose FI för att komma i stämning igen.

Jag råkade ju missa att säga upp bokstreamingtjänsten och har den månaden ut och jag botaniserade lite bland titlarna och fastnade för Lura hjärnan att spara av Elin Helander. Tror att målgruppen är dem som är mer ovana att spara men det skadar inte att läsa sådana böcker också.

Det som framför allt är intressant i boken är att författaren har arbetat med hjärnforskning och hon varvar kunskap om hur hjärnan fungerar med insikter om hur det påverkar hur vi beter oss kring ekonomi och sparande.

Precis som många av oss redan konstaterat så handlar konsten att spara mycket om det här med att kunna visualisera fördröjda belöningar och tänka långsiktigt. Kom ihåg marshmallowtestet. 

Ett problem som boken tar upp är uppskjutandebeteendet och det kan jag till viss del känna igen mig i (även om jag vill se mig själv som en person som tar tag i saker). Till exempel så har jag skjutit upp att byta försäkring i flera veckor trots att jag har fått uppgift om att det skulle gå att få ner månadskostnaden. Anledningen är att det är några saker som måste kollas upp först och trots att det inte är så mycket så blir det lite övermäktigt. Jag hör att det låter väldigt fånigt nu när jag skriver ner det och jag ska definitivt ta hand om det idag.  

Bokens tips för att överkomma uppskjutandebeteendet är bland annat att bryta ner det som ska göras i delmoment och att bestämma sig för att lägga åtminstone en kvart på det redan idag. Min erfarenhet är att när man väl lagt en kvart på något så känns det inte lika jobbigt längre och man kan då lätt fortsätta längre. Men om jag från början hade tänkt att jag skulle lägga två timmar så blir det svårare att starta.

Även om en del av boken är på en väldigt basic nivå (till exempel varför man inte ska ha alla sina besparingar på sparkonto) så blev jag inspirerad av att läsa den, vilket var själva meningen. Det finns också gott om intressanta anekdoter och forskningsresultat. Jag hade till exempel inte koll på ankareffekten - har du?


Har du läst boken eller har du några tips på andra böcker?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...