Månadsuppföljning april - hur åtgärdar man bristande motivation?


 Månadsuppföljning april. Hur åtgärdar man bristande motivation i sparandet?

Jag måste erkänna att jag har en dipp i motivationen till att spara just nu. Det syns tyvärr i aprils månadsuppföljning och det var så det slog mig.

Hur kunde det bli så här? Jag har ju varit supermotiverad i över fyra år.

5 anledningar till bristande motivation

Efter analys så kan jag konstatera att det beror på flera saker.

  1. Jag tycker det är svårare och tråkigare att spara med lägre inkomst och arbetar fortfarande på att anpassa mig till det. Det är ju ännu viktigare att spara om man har låg inkomst!
  2. Avkastningen går åt fel håll. Raset i portföljen har fortsatt under april och den är nu nästan 10% back sedan årsskiftet. Inte toppen för motivationen men man måste kunna hantera nedgångar så det är bara att gilla läget (och fortsätta spara).
  3. Om man redan i början av månaden har haft en stor utgift som kullkastar budgeten så är det lätt att se det som "en förlorad månad". Istället för att dra åt svångremmen den månaden så gör man tvärtom och drar på sig ytterligare kostnader, eftersom kostnaderna redan blivit för höga. Det här är extremt ologiskt men jag undrar om det inte har varit så jag har tänkt (utan att faktiskt inse det).
  4. Jag har några andra pågående projekt som jag är motiverad i och därmed har jag inte fokuserat lika mycket på att tänka på sparande och FIRE. 
  5. Den sista stora anledningen som jag identifierat är att jag är mer tillfreds med mina dagar nu än tidigare. Det borde rimligtvis leda till mindre vilja att bränna pengar men faktum är att det har blivit tvärtom. Tidigare så var en del av motivationen att komma bort från en ohållbar vardag. Det problemet finns inte längre på samma sätt och kanske har det fått mig att hålla mindre hårt i plånboken.

Var har pengarna tagit vägen då?

Du kanske undrar vad jag har gjort av med pengar på då? Uppenbarligen inte kläder eftersom jag skrev i förra inlägget hur jag undviker att köpa nya vårkläder.
Svaret är att det inte är något speciellt jag har lagt pengar på. Det handlar bara om att jag har varit ouppmärksam på en del småkostnader. Men det drar snabbt iväg (det är så det är för de flesta som inte är medvetna sparare). Följande lömska utgifter har smugit sig in under april:
  • Bio. Jag älskar film och har inte varit på bio på säkert två år, men vet ni vad det kostar nu? 159 kronor för en biljett!
  • Middag i stan med vänner. I vanliga fall brukar jag försöka vara kreativ och föreslå att vi ses på aktivitet som inte kostar skjortan men nu har jag istället låtit det bli middag på restaurang. Cirka 900 kronor på detta fördelat på två olika tillfällen.
  • Presenter till släktingar och bekanta har varit nödvändiga och det har dragit iväg lite.
  • Streamingtjänst som jag tecknat för att läsa böcker för 1 krona i en månad. Glömde säga upp den inom en månad och därmed blev det ytterligare en månad till fullpris. Tjänsten är nog värd dessa pengar om man utnyttjar den men det har jag inte hunnit så därmed onödigt.
  • Bristande planering har lett till höga matkostnader samt två tillfällen av take away. Hua.


Hur man åtgärdar bristande motivation

Först och främst så är det naturligt att motivationen varierar över tid. Däremot så kan man ju göra något åt det när man väl har konstaterat att det är på väg åt fel håll.

Jag tänker mig följande åtgärder med start idag.
  1. Börja lyssna på poddar kopplade till sparande och FIRE igen. Senaste tiden har dessa fått ge vika för andra intressen men jag ska försöka balansera det bättre.
  2. Läs andra sparbloggar oftare. Det har nu gått en hel vecka sedan jag var inne och läste bloggarna jag följer och jag vet att jag får motivation av att göra det.
  3. Jag har en kompis som är inne på FIRE och jag ska börja diskutera det mer med hen igen, för att motivera varandra.
  4. Skapa små delmål för varje vecka. Det är inget jag tänker göra för alltid men just nu, för att öka motivationen, så tror jag det vore bra. Till exempel så tänker jag mig inför kommande vecka att jag inte ska göra av med några pengar utan istället gå plus minst 500 kronor på att sälja saker. 

 Har du upplevt bristande motivation och har du några tips att dela?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...