Så undviker jag att köpa nya vårkläder



Så undviker jag att köpa nya vårkläder - rensning i garderoben.

Rensning i garderoben

Jag har alltid tyckt att det är kul att köpa nya kläder och våren är ett perfekt tillfälle att uppgradera med nya toppar, klänningar och skor. Men nu när jag de senaste fyra åren har satsat på minimalism och frugalism så passar det sig inte att springa på stan och införskaffa nya plagg bara för att det är en ny årstid.

Såå, hur gör jag istället för att uppnå samma känsla av pånyttfödelse som nya plagg till garderoben innebär? 

Jo, jag tar fram kartongerna med vår- och sommarkläder, plockar undan höst- och vinterkläder, rensar, pysslar om kläderna och organiserar. Det ger faktiskt en ÄNNU BÄTTRE känsla än att köpa hem nytt. 

Till att börja med tömmer jag hela garderoben och dammsuger och torkar. Därefter viker jag ihop och lägger undan allt som är av uppenbar vinterkaraktär. Det är viktigt att kläderna som läggs undan till hösten är rena eftersom det annars är större risk för skadedjur och dessutom blir de allmänt sunkiga av att ligga nerpackade smutsiga.

Kläder som jag är säker på ska finnas i garderoben även sommartid lägger jag tillbaka in på sin plats. Det handlar oftast om underkläder och baslinnen samt några tröjor och byxor. Högen som blir kvar utvärderar jag sedan när jag har sett sommarkläderna, det mesta åker då ner i kartongen för vinterkläder då jag inser att de är "vintriga" jämfört med sommarplaggen.

Sedan kommer det riktigt roliga och det är att packa upp sommarkläderna. Jag kommer inte ihåg vad som finns i kartongerna och blir alltid glatt överraskad när någon favorit dyker upp. 

Måste kanske erkänna att jag fortfarande har för mycket kläder. Det jag gjorde i år var att jag sorterade ut några plagg som jag verkligen vill ha i garderoben i sommar. Sedan delade jag upp resten i en hög som åkte tillbaka ner i kartongerna till ett annat år och en hög som är sälja/skänka.

Efter att ha gjort alla ovanstående delar utvärderar jag om det är något jag verkligen faktiskt behöver. Om så är fallet så går jag in på Sellpy och ser om det finns där. Lokala second hand-butiker och loppis kan också fungera. Senaste fyra åren så har jag i princip inte köpt några helt nya kläder förutom baslinnen, strumpor, trosor och bikini

Så ger du dina jeans längre liv

Här kommer ett jeanstips för dummies. Om du är skräddare eller sömmerska bör du sluta läsa nu för detta kan få dina hår att resa sig eller falla av. 

Jag har ofta ett par favoritjeans som används flitigt vilket allt för snabbt resulterar i hål på knän eller andra utsatta ställen. Även om det är lite modernt med trasiga jeans så vill jag hellre ha dem hela. Tidigare lämnade jag ibland in till skräddare men det kostar några hundralappar och då är det lätt att börja fundera på nya jeans istället.

Lösningen, mina vänner, är att laga jeansen själv. Det kanske inte blir lika proffsigt som när man lämnar in dem men jag har jämfört mina hemmafixade jeans med skräddarlagade jeans och tycker inte skillnaden är jättestor. 



Steg 1: Klipp till en jeanslapp från ett kasserat par, gärna i ungefär samma nyans.

Steg 2: Vänd jeansen ut-och-in och placera lappen över hålet som ska lagas.



Steg 3: Det kan vara lite trixigt beroende på var hålet sitter men trä in jeansen i symaskinen så att det går att sy över hålet. 

Steg 4: Sy flera varv över hålet där jeanslappen sitter. Jag brukar köra fram och tillbaka tills lappen sitter ordentligt fast.





Sedan är det bara att vända tillbaka jeansen och hålet är lagat - tadaa! Det kommer fortfarande synas att det har varit ett hål men det håller ihop och växer sig inte större. Dessutom kan lagningslappen hindra nya hål från att uppstå i närheten. Anledningen att det blev hål från första början är ju ofta att tyget blivit utslitet. 


Har du några bra tips för att undvika onödiga inköp?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...