Konsten att veta när man ska köpa nytt

Som jag har skrivit om tidigare så är jag starkt för en minimalistisk inställning till nya inköp. Med det menar jag att man ska fundera igenom inför ett inköp om det verkligen är nödvändigt. Finns det något hemma som kan fylla funktionen istället eller finns det något som går att laga, fixa eller låna?

Om inköp ändå visar sig nödvändigt så kollar jag gärna runt på second hand. Det handlar delvis om att spara pengar men kanske framför allt för att det är bättre ur ett miljöperspektiv.

Trots ovanstående inställning och de bästa intentioner så har det nu visat sig att jag måste uppsöka klädbutik och inhandla en ny bikini.



Jag har ju haft någon form av köpstopp på nya kläder i drygt tre år och har klarat mig fint med det jag har. Har köpt några enstaka plagg senaste året, till exempel underkläder.

Jag hade därför inga tankar på att köpa ny bikini i början av sommaren. Tidigare köpte jag ny bikini så gott som varje år och hade därför ett gäng "på lager" som jag har använt de senaste åren. Nu verkar det dock som att dessa badkläder har passerat någon form av bäst före datum. 

Detta fick jag erfara nu när badsäsongen har kommit igång. Intet ont anande krängde jag på mig min favoritbikini och hoppade i vattnet på en full badstrand. Till min fasa upptäckte jag när jag var på väg upp ur vattnet att tyget i överdelen hade blivit utslitet på något sätt. Det medförde att stoppningen fick eget liv och liksom hängde ner i det utslitna tyget på ett mycket osmickrande sätt.

Min första tanke var att jag kunde laga detta på symaskinen. Att man kunde sy in och strama upp det uttöjda tyget (här någonstans kanske det frugala börjar gå för långt). Men när jag senare samma dag upptäckte att även nederdelens tyg hade blivit utslitet och hängde på ett minst lika osmickrande sätt så insåg jag att just den här bikinin hade gjort sitt.

Tyvärr verkar även de övriga två paren jag har ha drabbats av ålderstecken. Den ena ser ok ut på men när jag simmar känner jag att resåren har töjts ut så att byxorna håller på att åka av. Den andra har liknande problem och är dessutom någon storlek för liten. Det är väldigt konstigt att jag inte märkte något av detta förra sommaren men den här sommaren så har plötsligt alla tre paren blivit så gott som obrukbara. 

Således - efter moget övervägande så har jag nu kommit fram till att det faktiskt är motiverat att köpa en NY bikini. Även om jag generellt inte har något emot begagnade kläder så drar jag faktiskt gränsen vid underkläder och bikinis. 

Det ska bli riktigt spännande, jag tror att jag kommer uppskatta både inköpet och att ha den nya bikinin mer än vad jag gjorde när jag brukade köpa nya kläder hela tiden. Min enda farhåga är att det ska bli som det ofta blir. När jag väl är i köptagen och inne i en butik så kommer jag hitta tio andra plagg som jag vill ha. Kanske till och med på rea. Då ska jag komma ihåg att jag absolut inte behöver något mer just nu, hur bra saker jag än hittar. 


Det är ibland en fin balans att veta när det är dags att köpa nytt och när det finns ett bättre alternativ. 

Har du något område där det verkligen är dags att köpa nytt? Eller något exempel på när du har hittat ett bättre alternativ än nyinköp?  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...