Sälja på Tradera del 3 - Att hantera köpare och omdömen

 Jag har tidigare skrivit lite om mina tankar kring vad man ska sälja på Tradera och hur man sätter pris. Nu är det dags att skriva några rader om det här med att hantera köpare på Tradera. Mycket av det applicerar även på andra säljforum. 






Att hantera köpare när du säljer på Tradera


Utgå från att köparen är trevlig och normal så länge inte motsatsen visar sig

När jag träffar nya personer i verkliga livet så brukar jag utgå från att de är trevliga och normala så länge inte något tyder på motsatsen. Det är en bra idé att tillämpa detta även när man säljer saker. Det betyder inte att man ska vara naiv och låta sig luras. Men utgå inte från att folk är oärliga eller elaka. 

Med tiden så har jag lärt mig känna igen strulputtar ganska snabbt. Det kan vara några ord här och där som antyder att här kan det bli problem. En av de sakerna jag gillar bäst med Tradera är dock att man inte behöver ha så mycket kontakt med köparen. Oftast när jag säljer något så mailar vi inte ens varandra. Köparen vinner auktionen, betalar in pengarna, jag skickar varan, omdömen lämnas och sedan är det klart. Mycket smidigt när det fungerar så. 

Var tillmötesgående så länge det inte blir orimligt

Vill köparen ha samfrakt, inga problem. Vill köparen vänta tre dagar med att du ska skicka paketet så att hen hinner komma hem, inga problem. Vill köparen avvakta tre dagar extra med betalning för att den väntar på lön (ja det har faktiskt hänt mig flera gånger), inga problem. Ni fattar vad jag menar. 

Var kommunikativ, särskilt om det är något problem

Köpare gillar att veta vad som händer. Det är alltid en bra idé att tacka för betalningen och berätta att du har skickat varan. Det är inte nödvändigt men kan ge bättre omdöme. Om det är något problem eller om du är lite sen med att skicka varan så är det extra viktigt med kommunikation. Jag brukar alltid höra av mig om jag av någon anledning inte lyckas posta varan inom tre dagar från betalning. 

Ha en problemlösande inställning

Försök att tänka ut hur man kan lösa problem som uppstår hellre än att bli sur och irriterad. En gång var jag till exempel med om att en köpare tryckte på "köp nu" på en annons jag hade ute. Det var ett ganska högt pris och jag blev glad över att ha sålt varan till det priset. Tyvärr hörde personen av sig direkt och sa att hennes barn hade klickat på "köp nu"-knappen av misstag. Har man vunnit en auktion eller tryckt på "köp nu" så är man enligt Traderas regler bunden av det men här såg jag ingen anledning att försöka driva igenom köpet. Men jag vill ju inte heller betala provision till Tradera om det inte blir något. Här hjälptes den ovilliga köparen och jag åt att kontakta Tradera och häva köpet och ingen skada var skedd. Ofta går saker att lösa.

Sätt omdöme

Omdöme är allra viktigast på säljare eftersom man väljer vilka säljare man vill köpa av men man väljer inte sina köpare. Trots det är det förstås viktigt att sätta omdöme på köparen. Jag tror att köparen ofta blir positivt inställd om man direkt efter betalning sätter ett positivt omdöme och gärna skriver någon kommentar. Enda nackdelen jag ser med att göra så är att du då inte har möjlighet att skriva en negativ kommentar ifall köparen senare börjar strula. Den risken är möjligen värd att ta ändå.


Försäljningar på Tradera som gått snett

Ibland blir det inte bra trots alla ansträngningar. Jag har över 500 positiva omdömen på Tradera och inga negativa. Men det betyder inte att allt har gått smärtfritt. Några gånger har jag verkligen slitit mitt hår och uttalat förbannelser över köparen. 

Ett antal gånger har det hänt att jag inte fått betalt. Det är irriterande och min första åtgärd är att vänligt påminna om betalning. Om det ändå inte händer något så fortsätter jag att "tjata" på köparen att den ska betala. Jag brukar då använda Traderas meddelandefunktion, maila och till sist skicka sms. Det brukar ge resultat och jag tror att jag alltid har fått betalt till slut. 

Värre var det den gången då jag först hade fått vänta länge och efterfråga betalning ett flertal gånger innan köparen behagade betala. Jag skickade varan med Schenker och trodde saken var ur världen. Efter några veckor så kom dock ett meddelande från Schenker att köparen inte hämtat ut varan och därför hade den skickats tillbaka till mig på MIN bekostnad. Otroligt irriterande men jag var så trött på köparen vid det laget att jag inte orkade göra annat än att hämta ut varan och glömma hela saken. Hädanefter är jag väldigt noga med att påminna köpare som inte hämtat ut sin vara att göra det. Jag brukar förklara att den annars skickas tillbaka och att det kostar pengar. Man får ett varningsmeddelande från Schenker om varan inte hämtats ut efter en viss tid, så det är bra att hålla koll på, innan den skickas tillbaka.

En av de värre försäljningar jag har varit med om är när jag sålde en tröja. Jag hade den på mig i annonsen så att man skulle se hur den såg ut på (tog såklart bort från axlarna och uppåt på bilden). När köparen fått tröjan hörde hon av sig och klagade att den inte såg snygg ut på henne och frågade om jag skickat fel. Jag förklarade att det absolut var rätt tröja men eftersom det var trist att hon inte var nöjd så erbjöd jag mig att betala tillbaka lite pengar. Det var ett misstag. Hon verkade ta det som ett tecken på att jag hade skickat fel plagg eller något. Jag visade fler bilder med detaljer som "bevisade" att det var rätt tröja men inget hjälpte. Mailen bara fortsatte komma med klagomål om att det inte var samma tröja som på bilden vilket var helt absurt. Till sist skrev jag ett avslutande mail och gav upp, hon skulle helt enkelt aldrig bli nöjd.  

En annan köpare verkade smått galen av omdömena att döma. Hon köpte ett klädpaket med barnkläder och hittade en mikroskopisk fläck på en tröja som jag inte sett. Det var ett ganska stort klädpaket med många plagg och hon betalade inte mer än 25 kronor för det, plus frakt. Människan var mycket upprörd och förklarade att hon köpt hela paketet just för den tröjan. Jag har svårt att tro att det var fallet men även här ville jag vara tillmötesgående och betalade tillbaka halva kostnaden vilket innebar att jag gick minus på affären. Även i detta fall verkade det vara ett misstag att betala tillbaka pengarna. Hon gick igång på det och ville ha tillbaka alltihop. Hon hävdade att hon skulle slänga alla kläderna i paketet eftersom hon inte ville ha något av dem. Lärdomen av ovanstående två fall är att inte vara allt för snabb med att betala tillbaka pengar när någon är missnöjd såvida man inte gjort något fel. En del personer tar det som ett tecken att det finns mer att hämta eller att man har gjort något fel. Självklart så kommer jag fortsätta ersätta om det verkligen blivit något tokigt eller om något kommer bort/går sönder i frakten.

När något har strulat med en köpare så brukar jag alltid blockera den personen från att göra fler köp av mig, så slipper man i alla fall att ha mer med den att göra i fortsättningen.


Vad är dina värsta erfarenheter från försäljningar?
  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...