Boktips - Ut ur ekorrhjulet

Eftersom det är sommar läser jag ännu mer än vanligt och därmed kommer här ytterligare ett boktips. 

Ut ur ekorrhjulet - Så blir du också ekonomiskt fri

Det är titeln på boken skriven av Oskar Lindberg och Maribel Leander Lindberg (Pug förlag, 2019). Boken finns att köpa bland annat här men går också att låna på biblioteket.

Boken är en handbok med konkreta tips hur man tar sig ur ekorrhjulet och den innehåller även exempel på hur familjen Lindberg har gjort för att tillämpa detta i praktiken. Jag tror att många svenskar inom FIRE-gemenskapen redan har läst denna och kände att jag också ville läsa den. Satte mig ner och plöjde igenom den på 2-3 timmar. Det är en kort bok på 169 sidor varav en del illustrationer och luftig layout vilket gör den väldigt lättläst. 

Personligen gillar jag lite längre och mastigare böcker men samtidigt uppskattar jag att de har kokat ner boken till det de verkligen vill säga och det är inte särskilt mycket upprepningar eller omständliga beskrivningar utan rakt på sak. Signaler på att du befinner dig i ekorrhjulet har jag skrivit om här.  



Mina reflektioner kring boken Ut ur ekorrhjulet

Jag skulle kortfattat beskriva boken som en bra startpunkt för en nybörjare som ännu inte hört talas så mycket om FIRE och för dem som just påbörjat resan. Det betyder inte att jag inte uppskattade att läsa den för det gjorde jag. Inte så mycket nytt eller aha-upplevelser för min del men den bjuder ändå på inspiration och jag nickade igenkännande i de flesta kapitel. 

Boken börjar med en beskrivning vilka "Familjen Fri", som de kallar sig, är. De förefaller vara en helt vanlig familj som har gjort det ovanliga att tänka igenom och designa sitt liv så som de verkligen vill ha det. Genom att spara stora delar av sina inte alltför blygsamma inkomster så har de på ganska kort tid lyckats bli fria från ett behov av lönearbete. Bara det är inspirerande för någon som befinner sig på resan mot samma mål.  

Tipsen i boken är lätta att ta till sig och är enligt samma koncept som de flesta andra bloggar och poddar inom FI. Det är tydligt att de har hämtat inspiration från de amerikanska bloggar som dök upp för runt ett decennium sedan, till exempel från Mr Money Mustache vilket de också skriver om. Ett av de mest grundläggande tipsen i boken är "lev lokalt". Det innebär att noga tänka igenom var man vill bo och vilka aktiviteter man vill kunna göra i närheten. En fördel är om man båda kan jobba och ha sina fritidsaktiviteter inom gång- och cykelavstånd. I boken beskrivs att man bör arbeta för att leva ett liv som är lite mindre ineffektivt.

Jag gillar verkligen det tipset. Jag försöker anamma den livsstilen så gott det går och vi har till exempel endast en bil som sällan används. I kontrast till det står resten av området där alla, jag menar det, ALLA, har minst två bilar. Det är som att det är en naturlag att en familj med barn i förorten kan inte klara sig med mindre. Mycket märkligt. Men som jag skrev tidigare så kan jag förstå att det är lätt att dras med i detta. Även vi trodde att vi behövde uppgradera till två nya bilar när vi flyttade till villaområdet. 

Ett annat praktiskt tips i boken handlar om att låta saker ta tid. Inte stressa på och köpa allt så snart en köpsignal dyker upp. Det finns även en rad mindre tips som man kan ta till när shoppingsuget slår till. Boken innehåller även en rad roliga och tänkvärda citat. 

De delarna i boken som jag gillar bäst är några kapitel i mitten som tar upp mjukare delar av vilka fördelar som uppkommer vid strävan mot ekonomisk frihet. Ett kapitel heter "Lycka genom subtraktion" och det bjuder på stor igenkänningsfaktor. De skriver att man inte blir lyckligare genom att klämma in en rolig aktivitet i ett redan överfyllt schema utan att lycka lättare uppnås genom att plocka bort saker ur det överfulla schemat. Så sant, så sant. Jag har många gånger fascinerat lyssnat på samtal mellan kollegor och bekanta som endast går ut på att klämma in så mycket som möjligt på helgerna. Det är fullbokat från fredag kväll till måndag morgon och så är de ständigt utmattade och längtar till nästa semester. Personligen har jag väldigt svårt att njuta av en rolig aktivitet eller resa ifall den känns inklämd i ett överstressat schema. Att boka en lunch med en kompis och stressa hela dagen för att hinna gå på den är helt enkelt inte värt det. 

Slutligen gillar jag även avsnittet om prioriteringar. Man kan egentligen bara ha en huvudprioritering åt gången menar författarna. Även detta kapitel är inspirerande och tänkvärt.

Boken har väldigt kortfattade och väldigt enkla beskrivningar av fyraprocentsregeln och hur mycket pengar man behöver för att vara ekonomiskt fri. Den innehåller även extremt basic information om investeringar. Detta är inget nytt för de flesta men kan kanske vara en bra början för den som är helt grön. Det finns även bra lästips och hänvisningar till var man kan hitta mer information så detta får ses som en inkörsport vilket jag också tror är författarnas intention.

Sammantaget så var det ett par väl spenderade timmar att läsa igenom boken i hängmattan.

Har du några bra boktips från sommarens läsning?


 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...