Tecken på att du är fast i ekorrhjulet

Härom dagen funderade jag över tecken på att man är fast i ekorrhjulet. Hur vet man om man är i ekorrhjulet och vad är det?

Ekorrhjulet är ett numera ganska vedertaget ord som innebär att du likt en ekorre (borde kanske vara hamster?) springer runt i ett hjul utan att komma någon vart. Dagarna går i ett, flyter in i varandra och tillvaron är inte riktigt vad du innerst inne önskat. 

Framförallt tror jag att det är viktigt att känna att det finns en poäng med arbetet. Du kanske strävar mot ett visst mål eller en viss tjänst. Den dagen man inte längre vet varför man sliter som man gör, då börjar det gå utför. Helt plötsligt så är du fast i ekorrhjulet.



Jag har nog befunnit mig i ekorrhjulet ett bra tag. Till en början så insåg jag det inte. Ifrågasatte inte heller tillvaron. Hade några vänner som ofta klagade över ekorrhjulet men jag tyckte inte det var så farligt. Det var först när jag på allvar kände att jag inte mådde bra av situationen som jag började fundera. Följden blev att jag inte längre ville ha det jag tidigare hade kämpat så hårt för att nå i karriären. Jag fick upp ögonen för att jag inte vill leva på det sättet längre. När man väl har insett det och börjat göra lite förändringar så är det fina att man kan, om inte helt så åtminstone delvis, kliva ur hjulet och reflektera. 

För att tydliggöra vad ekorrhjulet innebär så listar jag nedan några tecken på att du är fast i ekorrhjulet.


Du känner alltid att du ligger steget efter

Du har ständigt en känsla av att det är bråttom. Du ligger steget efter på alla områden, både privat och på jobbet. Tvättberget växer. Var det utflykt för minstingen idag? Vad ska vi ha till middag? Vem ska skjutsa till fotbollen? Var det idag den där presentationen skulle vara klar? Den där hyllan är inte uppsatt efter två månader på golvet. Listan över saker du ska göra tar aldrig slut och minskar aldrig.

Alla måsten blandas huller om buller och du snubblar fram genom tillvaron, strax efter eller precis på gränsen inom utsatt tid. Det kommer sällan eller aldrig dagar när du känner att du är i fas med det mesta. 

Oj aj vad bra det stämde med min egen tillvaro. Jag försöker stävja problemet genom att planera i kalender, göra listor och vara allmänt proaktiv. Det leder i bästa fall till att det mesta flyter på men känslan av att man bara är en liten slipp ifrån att halka efter finns kvar. Det är helt enkelt svårt att njuta av tillvaron om det alltid är bråttom. Lösningen är att dra ner på antalet måsten men jag finner det näst intill omöjligt i kombination med nuvarande tjänstemannakarriär. Lösning på det är att hitta ett sätt att äga sin egen tid igen. 


Du blir irriterad över småsaker 

När du befinner dig fast i ekorrhjulet så ligger irritationen och frustrationen ständigt på lur. Ofta strax under ytan. Minsta lilla motgång och det bubblar över. Du missar tåget och börjar nästan gråta. Du kan komma på dig själv med att fräsa oförtjänt åt familjemedlemmar. Troligtvis har du ansträngt dig så hårt under arbetsdagen för att vara balanserad och trevlig så när arbetsdagen är slut finns ingen ork kvar. 

Tyvärr har även detta hänt mig otaliga gånger. Mindfulness-övningar är ett bra sätt att minska den här typen av problem. Men grundproblemet är nog snarare en tillvaro som inte riktigt går ihop. 


Du saknar kreativitet

Länge trodde jag att jag inte var en kreativ person. "Jag är mer en siffermänniska och därför saknar jag kreativitet." Typ så tänkte jag. Nej nej. Fel. Alla är kreativa, det är en del av att vara människa. Det handlar om att odla sin kreativitet istället för att döda den. Tänk efter hur det var när du var liten. Du gillade säkert att måla, pyssla, spela teater, dansa, sjunga, bygga eller något liknande. 

När jag fick mig en välbehövlig paus så drog jag mig till minnes att jag alltid har gillat att skriva. Jag gillar också att spela teater samt fixa i trädgården, sy, bygga och till och med måla. Det betyder inte att jag är bra på alla dessa saker. Verkligen inte. Jag har ju inte odlat dessa förmågor under större delen av mitt vuxna liv.

När man är fast i ekorrhjulet och dagarna går ut på att gå upp, få iväg familjen till skola och jobb, jobba, jobba, jobba, komma hem, fixa middag, plocka undan lite. Efter en sådan dag stupar jag i soffan och kolla Netflix, om det är en bra dag. En dålig dag så måste jag sätta mig igen med jobbet när alla gått och lagt sig. Istället för att sätta sig med Netflix så skulle man må bättre av att göra något kreativt men ekorrhjulet tar helt enkelt död på lusten och orken att göra något kreativt.

Jag har märkt att samtalsämnena på en arbetsplats sällan uppmuntrar till att göra något kreativt heller. Det alla pratar om i fikarummet kretsar oftast mer kring jobbet, boende, resor eller träning (som verkar vara det intresset som är mest socialt accepterat). Inget fel i träning men var finns alla kreativa intressen?


Du försummar sådant som betyder något för dig

Ytterligare ett tecken på att du är fast i ekorrhjulet är att du försummar sådana saker som är viktiga för dig. Det kan handla om dina egna intressen (se ovan avseende kreativitet) eller att vårda relationer som är viktiga. För egen del så har jag väldigt lätt att glömma ringa vänner och släktingar som jag borde och vill göra. 

Det handlar dels om att man blir glömsk eftersom hjärnan inte klarar av att hålla alla bollar i luften. Dels beror det också på att kraften och orken att ta hand om andra saker än hantera jobbet och att få vardagen att rulla finns inte alltid.

Om du som jag är introvert så kan ytterligare en sak läggas till listan. Du blir asocial och försakar dina privata relationer. Efter en dag full av möten så är det enda jag längtar efter lite ensamtid. Jag klarar inte av att ta in mer. Följaktligen blir det väldigt svårt att hålla liv i vänskapsrelationer och komma ihåg att hålla kontakt med släktingar. Egentligen är dessa saker viktiga för mig men de trängs undan i ekorrhjulet.


Du har en känsla att du behöver "härda ut" 

"Nu måste jag bara bita ihop till semestern." 

"Om jag bara får iväg den där rapporten så kommer det bli bättre sen." 

"Det är lite mycket just nu men om någon månad blir det bättre." 

Känner du igen dessa påståenden? Då är det stor risk att du är fast i ekorrhjulet. 


Ta kontroll över ditt liv

Jag tror många som strävar efter FI egentligen söker ett sätt att ta sig ur ekorrhjulet. Det handlar inte om att vi är lata och vill ligga i hängmattan hela dagarna. Tvärt om så tycker jag att de inom communityn som jag har träffat eller läser om är några av de mest driftiga människor jag har träffat på och de flesta är dessutom kreativa. 

För det första så tror jag insikten att man befinner sig i ekorrhjulet är ett första steg att ta sig ur det. Det går att göra vissa förändringar även om man fortfarande arbetar på samma jobb och lever i stort samma liv. Det går att stanna upp och fundera hur man spenderar sin tid och göra små justeringar. 

För det andra så kan det kännas som för lång tid att vänta tills man är helt FI innan man tar sig ur ekorrhjulet. Den goda nyheten är att det inte behövs. Har du lyckats bygga upp ett FU-kapital så kan du kliva ur och ta dig fram på gig och tillfälliga jobb, som jag skrev om i det här inlägget. Detta är inte för alla. Jag funderar dock mer och mer på om det inte vore en bra idé för mig. Jag minns att jag som student upplevde en oerhörd frihet. Jag pluggade heltid och hade som mest tre extrajobb samtidigt. Jag jobbade både somrar och helger, ibland sju dagar i veckan. Men jag valde det själv. Jag kunde tacka ja eller nej till jobb och kände mig aldrig fångad på samma sätt som jag gör nu. Kanske är det en väg framåt nu i 40-årsåldern?


Har du befunnit dig i ekorrhjulet och hur tog du dig ur det?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...