Loppissäsongen är här

Nu är det sommar och loppissäsongen är här. Sedan 1 juni är det som jag förstår det tillåtet att ha loppmarknad igen. Eftersom förra säsongen "försvann" på grund av Covid-eländet så verkar det finnas ett uppdämt loppis-sug hos folk. Vad baserar jag det på?  Mest gissningar egentligen. Var förbi en loppis förra helgen och den var extremt välbesökt. Har också en släkting som är lite inne i loppis-svängen som har bekräftat att det är många som sett fram emot att loppisar kan börja öppna igen. 

Tips på loppisar i Stockholmsomårdet finns bland annat på Loppistajm. Också bra att söka på Facebook-grupper i ditt närområde.

Det finns också de som inte uppskattar loppis, min man är en av dem. Han gillar att köpa nya grejer och fnyser lite när jag nämner något om att besöka loppis. Men jag håller låg profil i ämnet och han låter mig hållas då och då. Det är inte så att jag kommer hem med stora kassar av diverse skräp som jag fyndat. Nej, jag är ganska restriktiv med vad jag inhandlar. Händer att jag köper fina ytterkläder åt barnen för en femtedel av nypriset eller en snowracer för 50 kr. Sådana saker som jag vet att vi kommer använda och behöver. 




Det finns lite olika approach till loppisar som jag har noterat:

De som avskyr eller ogillar loppis

Jag tror inte det är så många som avskyr loppis men det finns definitivt de som helst inte besöker en loppmarknad. Det kan handla om att man inte gillar att det är massa folk som trängs eller att man tycker det är ofräscht med använda saker. Själv gillar jag bäst när loppisar är utomhus och det är gott om plats att röra sig på. Det är inte trevligt med trånga lokaler och att stå och rota i en låda tillsammans med okända personer. Jag har en skräckupplevelse på gamla Skärholmen loppmarknad i åtanke. Tror inte den finns längre. 


De som tycker det är kul att köpa grejer på loppis

Här finns det ett helt spektra. Många tycker det kan vara kul att då och då gå förbi en loppis och köpa några väl valda saker men inget de direkt bokar in i kalendern. På andra ändan  av skalan finns de som har loppis som en stor hobby och bokar in flera helger i förväg vilka loppisar de ska besöka. Dessa personer har en tendens att förköpa sig och komma hem med väldigt mycket stuff.  


De som tycker det är kul att sälja på loppis

Jag känner flera personer som någon gång per år tar med sig avlagda kläder och saker de inte längre behöver och säljer av alltihop på en loppis. De tycker inte nödvändigtvis det är kul men ett sätt att bli av med grejer. Om man inte tycker det är ett dugg roligt utan snarare plågsamt så tror jag dock inte man gör det så många gånger eftersom timpenningen är låg och det är ganska mycket jobb. Precis som bland köparna så har vissa personer det som hobby att sälja saker på loppis. Dessa personer finns ofta i rubriken nedan, det vill säga de både köper och säljer på loppis.


De som både köper och säljer på loppis

Här har vi inbitna loppisbesökare som både gillar att köpa och sälja. De mest rutinerade köper saker för att sedan sälja. Om man tittar noga på de olika loppisborden så går det att ana vilka som har loppisverksamheten som mer än en hobby. Det är deras verksamhet. De har ofta något högre priser och ett utbud som antyder att det inte endast är lite saker de plockat ihop hemma. Inget fel i det, men ska man handla så är min erfarenhet att de allra bästa fynden hittar man hos dem som endast säljer av saker hemifrån någon gång då och då. 

Spara pengar på loppis


Det finns pengar att spara på att gå på loppis, särskilt om man har barn. Här kommer några av mina tips för en lyckosam loppis-upplevelse.


Loppisfynd

"Å en sån där" är ett uttryck man kan få höra på loppis. Det är inte otänkbart att den gamla duken du inte har något intresse av för någon annan är en nostalgitripp. Gamla grejer som påminner om något som fanns hemma hos morföräldrarna när man var liten eller så. 

Det jag själv oftast är på jakt efter är böcker (kan man få nästan gratis eftersom andrahandsvärdet är lågt, se tidigare inlägg), kläder till barnen och krukor. Ett tips från min släkting i loppisbranschen är att man ska ta sig tid att kolla igenom lådor och sånt som är mindre exponerat. Kan finnas fina saker som gömmer sig där.

Ett annat bra tips är att plocka ihop flera saker hos samma säljare och pruta ihop ett bra paketpris. Säljare är ofta villiga att göra en deal om du köper flera saker eftersom de är där för att bli av med så mycket som möjligt.


När ska man besöka loppisen?

Ibland så passerar man bara förbi och planerar inte tiden så noga. Men om man har möjlighet kan det vara värt att fundera vilken tid man ska komma. Låt säga att loppisen enligt annons pågår mellan klockan 10 och klockan 16. När är det bäst att åka dit? Svårt att svara på men det finns för- och nackdelar att överväga. Jag skulle säga att det bästa är att välja antingen tidigt eller sent. Mitt i är det oftast som mest folk och det undviker jag gärna. 


Fördelar med att komma tidigt

För det första, och det säger sig lite självt, så finns det mest saker att köpa tidigt. Det är ett av huvudargumenten för att vara där direkt när det öppnar. Är du riktigt rutinerad så kanske du till och med åker dit innan det öppnar. Jag vill inte rekommendera någon att bryta sig in men ofta så är det helt ok att vandra runt lite bland borden i upp till en halvtimme innan de öppnar. Som säljare kan detta vara lite irriterande, att det kommer folk medan man packar upp. Men samtidigt så är ju säljarna oftast glada att bli av med saker snabbt. 

För det andra så är sakerna oftast i bäst ordning tidigt vid öppning. Det är då mer aptitligt och lättare att hitta det man behöver. En nackdel med att komma tidigt är att det faktiskt redan tidigt brukar vara rätt mycket folk.

Om jag letar efter något speciellt, till exempel ett regnställ till barnen, så ser jag till att åka dit tidigt. 


Fördelar med att komma sent

Om jag inte väljer att åka till en loppis direkt när de öppnar så väljer jag att åka dit sista timmen. Det är då ofta betydligt mindre folk vilket är en av fördelarna. Några av säljarna har vid den tiden ofta redan börjat packa ihop och nackdelen är förstås att det finns mindre kul att köpa. 

Eftersom säljarna vet att det börjar närma sig slutet av dagen så vill de desperat försöka få in några sista kronor och dessutom slippa packa ihop så mycket saker. Det finns därför oftast väldigt stor prutmån mot slutet av dagen.  

Är säljaren en sådan som bara åker till loppis och säljer någon gång om året så kanske den ändå tänker skänka/slänga bort det som blir över. Många lägger ut en låda med gratissaker som de verkligen inte vill släpa hem igen. Mycket skräp i dessa lådor förstås men har man tur så...

Tjäna pengar på loppis

Det finns åtminstone tre sätt att tjäna pengar på loppis. Det ena är självklart att åka dit och sälja saker man inte längre behöver. Det andra är att köpa saker som är underprisade och sedan sälja till högre pris i annat forum. Att sälja saker på loppis kan vara kul men ger enligt min erfarenhet en låg timpenning. Det tredje sättet, som jag inte testat själv, är att anordna en loppis och ta betalt för borden.


När är det en bra idé att sälja på loppis och vad ska man sälja?

Om du har enstaka saker att sälja, till exempel cyklar, märkesväskor eller möbler så är inte loppis det bästa alternativet. En cykel får du troligtvis bättre betalt för på Blocket eller Facebook marketplace eller annat. Samma sak med de flesta grejer som inbringar några hundralappar och uppåt. En läxa jag har lärt mig är att folk håller hårt i plånboken på loppisar. De flesta är inte där för att köpa någon specifik sak och därmed är de inte heller beredda att betala lika mycket som om de hade letat upp den på Blocket. Således bättre att sälja "dyra" saker någon annanstans.

Ett undantag från ovanstående kan förstås vara om du vet med dig att du aldrig kommer orka sälja varje sak var för sig. Då är det bättre med loppis än att låta grejerna stå i förrådet. 
 
Loppis kan också vara en bra idé om du har många mindre saker att sälja, till exempel kläder eller leksaker. Man får räkna med ett lägre pris per sak än om man lyckas sälja dem på till exempel Tradera men det kan vara värt det eftersom det blir gjort och du slipper krånglet med att ta bilder, skriva annonstext och packa frakt. Ytterligare en fördel är att ett klädesplagg som kostar 20 kronor kan vara svårsålt på Tradera eftersom frakten ofta kan landa runt 60 kronor. Då är det bättre både för köpare och säljare att slippa frakt och annonsavgift.

Saker som kan vara bra att ta med till loppis om du ska sälja:

  • Bord och något att sitta på. Klädställning. Tänk på hur du ska lägga upp dina saker. Bra att ha korgar och liknande så det ser fint ut på bordet. Prislappar och en lapp med ditt swishnummer är också bra att förbereda. 
  • Mat och dryck till dig själv. Inte så smart att sälja för några hundralappar och sedan använda hälften till att köpa mat och dryck på området.
  • Har du frukt eller grönsaker som du odlar hemma kanske du kan ta med och sälja något av detta.
  • Barnkläder och även andra kläder. 
  • Husgeråd 
  • Elektronik (det kommer ofta "professionella" loppis-personer och försöker köpa detta billigt)
  • Krukor
  • Leksaker, särskilt lego
  • Böcker
  • Verktyg
  • Ovanliga artiklar, prydnadssaker etc

Loppisvett och etikett

Slutligen några ord om vett och etikett för loppisbesökare. Lista skapad utifrån några mindre trevliga upplevelser jag själv råkat ut för. 
  • Var trevlig mot andra köpare och säljare. Kanske självklart för de flesta men inte för alla.
  • Pruta gärna men det finns en gräns. Jag har varit med om att folk prutar på något som kostar 3 kronor och det känns bara som snålt eller dålig stil enligt min mening. Är det något du vill ha så kan du nog betala 3 kronor för det.
  • Ta inte överdrivet mycket på saker som folk säljer. Klart man måste få undersöka lite men fingra inte på varenda grej på bordet. Jag har varit med om att folk kommer fram med sina barn och låter barnen greja runt med leksakerna på bordet och till och med slicka på dem. Inte acceptabelt beteende.
  • Ge folk utrymme, särskilt i dessa tider. Om det redan står flera personer och tittar så behöver du inte buffla dig fram till just det bordet.
Jag tror att ovanstående säger sig självt för de flesta. Särskilt för dig som läser här ;)


Vad tycker du om loppisar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...