Välgörenhet eller sparande

Välgörenhet eller sparande - varför välja?



Härom dagen läste jag ett inlägg från Cosmonomics. Som synes handlar det om vikten av att öva att ge. 

Det fick mig att tänka på hur man får in välgörenhet i sin sparbudget. Det är ju onekligen en diskretionär post i de månatliga utgifterna vilket innebär att du utan några frågor eller direkta konsekvenser kan sluta ge pengar eller aldrig ens börja ge något. Det är sant.

Men vänta nu, det känns inte som någon bra idé. Även om det är möjligt att avstå från att skänka pengar så finns det en mängd argument till varför du bör bidra till välgörenhet. Inte när du blir ekonomiskt oberoende någon gång i framtiden utan nu på en gång. 

Som jag skrev om i den här posten så var Bodo Schäfers "Vägen till ekonomisk frihet" mitt första möte med FIRE. Även om det dröjde ytterligare ganska många år innan FIRE-rörelsen och dess namn tog fart så läste jag den boken redan runt 2003. Synd bara att jag efter studentåren tappade bort budskapet under över ett decennium. Det var först 2018 som jag plockade upp det igen men det är en annan historia. 

Poängen jag skulle komma till var att redan i Bodos bok så fanns ett avsnitt om välgörenhet och att du bör öva på att ge pengar till mer behövande. Han menar att alla han känner som är rika och bidrar mycket till välgörenhet gjorde detta redan innan de blev rika. De som inte ger något innan de blir ekonomiskt oberoende kommer inte ge något när de är ekonomiskt oberoende heller. Jag tror det stämmer och det rimmar med vad jag själv har sett.

Således bör du se till att på något sätt bidra till välgörandet från dag ett, redan när du påbörjar din sparresa. Anledningarna till det är många, bland annat följande:

  • Du bidrar till en bättre värld.
  • Det får dig att känna dig bra. Du ser att pengar är i goda händer hos dig, du gör gott med dina pengar. Att det får dig att känna dig bra betyder inte att pengarna kommer mindre väl till pass där de hamnar. Det blir en win-win.
  • Du lägger grunden till att fortsätta med välgörenhet även längre fram när du har mer pengar och kan ge mer. Det blir inte lättare att avstå en procent av sin inkomst när man har högre inkomst. Därmed är det lika bra att börja på en gång och börja smått.
  • Det hjälper dig att få perspektiv på tillvaron och ägna en tanke då och då till hur bra du har det.
Jag tog fasta på detta och gav redan under studenttiden regelbundet pengar till SOS Barnbyar, Unicef, Barncancerfonden och flera andra under årens lopp. Det finns ju många olika inriktningar och organisationer. Nu är jag ännu mer inne på miljö och fokuserar mot den typen av organisationer också, till exempel WWF. 

Ett argument mot att ge pengar som folk (oftast de som själva inte ger något) har är att mycket av pengarna ändå inte når fram. De går till administration, eller ännu värre, korruption. Må vara att så kan ske men det är enligt min mening ingen ursäkt. Gör din egen undersökning och bestäm var du vill skänka en slant. Det kan vara något lokalt, som den lokala fotbollsföreningen eller kyrkan, eller en internationell organisation. Något som känns lämpligt kan du säkerligen hitta. 

Jag uppfattar det inte som att pengarna som ges till välgörenhet tas från pengar som annars skulle ha sparats utan snarare från pengar som annars skulle ha lagts på något jag egentligen inte behöver. Några uteluncher eller så. Därför så finns inget motsatsförhållande mellan sparande och välgörenhet, du kan göra både och. 

Poängen är inte var du ger pengar utan att du gör det. Det har du råd med.

Skänker du pengar och i så fall vart?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...