Fördelar med att ha symaskin

 För några år sedan skrev jag i det här inlägget att jag ville ha en symaskin. Jag suktade ytterligare något år innan jag slog till på en Singer Confidence. Själva valet av maskin var kanske inte det viktigaste utan mer det faktum att jag nu har en symaskin.



Även tidigare så hade jag faktiskt en symaskin om man ska vara noga. Det var en gammal tingest som jag fick ärva av en släkting. Den stod i sin fina väska och hade i princip aldrig packats upp sedan jag fick den. Eftersom den var gammal och behöver servas och ses över så hade jag aldrig kommit mig för att använda den. Det berodde också på att elen behövde dras om och att jag visste inte hur den träs. Som ni hör fanns det många hinder med att använda den gamla symaskinen. Följaktligen så stod den och gnagde på mitt samvete och hindrade mig från att köpa en ny. Det kändes slösigt att köpa en ny när jag redan hade en. Även om den var oanvändbar. Men till sist förstod jag det jag borde insett tidigare, att jag helt enkelt aldrig skulle använda den gamla maskinen. Det var bättre att göra sig av med den, sälja den för en liten peng till någon som hade bättre förstånd att ta hand om den.

Så nu har jag en helt ny. Självklart kollade jag en del efter begagnade men relativt nya symaskiner först men kunde inte hitta någon passande. Den jag sedan köpte kostade cirka 2500 kr och har varit värd varenda krona. 

Fördelar med symaskin

Det är framför allt 5 stora fördelar med att ha en (fungerande) symaskin. 

  • Jag kan nu sy in byxor och annat till barnen. Nya kläder är ofta för stora i midjan för mina barn och nu kan jag enkelt sy in dem så de går att använda. Sparar mycket pengar eftersom vi annars skulle ha massa kläder som inte går att använda.
  • Jag kan laga kläder som går sönder. Det händer oftare än man tror faktiskt, flera saker i veckan som behöver lagas. Nu när jag har blivit lite mer modig och van vid att sy så kan jag även göra enklare anpassningar av kläder och sy om dem när jag eller barnen tröttnat på dem. Miljövänligt och vänligt för plånboken.
  • Kostymbyxor och ibland även jeans är ofta för långa för mig. Nu klipper jag bara av dem och syr upp själv. Betalade tidigare skräddaren 400 kr för att sy upp kostymbyxor. På något sätt uppskattar jag dessutom kläderna mer när jag har sytt och fixat med dem.
  • Jag kan sy till gardiner och enklare kuddar istället för att fråga föräldrar eller svärföräldrar om hjälp. I sanningens namn så blir det snyggare och mer hantverksmässigt om jag ber min svärmor men det är skönt att inte alltid behöva be om hjälp med enkla saker.
  • Symaskinen är även bra att ha när jag pysslar med barnen, man kan sy ihop grejer och göra roliga dekorationer.
Senaste året så har jag använt den så gott som veckovis. Jag har lagat otaliga byxor och tröjor, sytt upp byxor, sytt in byxor och kjolar, sytt ihop lakan så det blir dubbelsängslakan, lagat jeans, sytt om klänningar och tröjor, fållat dukar och you name it. Inom kort blir det gardiner också eftersom vi fortfarande inte fått upp gardiner i alla rum. När gardiner väl är på plats i alla rum som ska ha det kommer jag aldrig ändra dem. Eller nästan aldrig iallafall, det är så jobbigt. Jag tror det finns en viss generation (läs mina föräldrars) där det var dygd att byta gardiner med årstiderna och till jul men där går min gräns.

Tips för att symaskinen ska användas

När du väl har införskaffat din kära symaskin så finns det några saker som är kritiska för att den ska användas.

Det får för det första inte vara på något sätt besvärligt att ta fram den. Absolut inte ha den i källaren eller på vinden i en kartong. Du kommer garanterat inte att använda den om den står så otympligt till. Idealt är förstås att ha den framme och jag har den därför i en egen liten syhörna. Självfallet har inte alla den möjligheten av utrymmesskäl och det är inte heller nödvändigt. Men den måste i alla fall finnas lätt tillgänglig så att man inte måste klättra på en stege och flytta på fem banankartonger för att komma åt den.

För det andra så måste man omedelbart bekanta sig med symaskinen. Med det menar jag att man ska lära sig hur man trär den och i början gärna använda den flera gånger på en vecka. På det sättet minskar motståndet att sätta sig för varje gång och till sist går det av bara farten. Det är bäst att ta varje litet syprojekt när det dyker upp och inte samla massor med saker som ska sys på hög. Eftersom en sådan hög snabbt känns oöverstiglig så är risken då att du inte orkar ta tag i den alls och skjuter det på framtiden.

Slutligen så är det en bra idé att säkerställa att du har ett basutbud av tråd och tyg. Jag hade turen att få överta några gamla syskrin med tillräckligt med tråd för resten av livet om jag inte börjar bedriva professionell systudio. Givet min begränsade kompetens på området så förefaller det osannolikt. Det är även bra att ha en del reservtygbitar att lappa och laga med. Här har jag helt enkelt gjort så att jag sparat några gamla jeans och andra kläder som barnen inte behöver längre. Från dessa kan jag sedan klippa till det som behövs. 

Sammanfattningsvis så har symaskinen visat sig vara väl värd investeringen och jag räknar med att ha nytta av den många år framöver. 

Har du någon symaskin och var det värt att köpa den?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...