Saker jag vill ha

Dagens besparing i det vardagliga livet: Glömde vattenflaska och var törstig i värmen och dessutom väldigt hungrig. Efter att ha gjort en snabb beräkning i huvudet på vad de 50 kr jag kunde lägga på en ny vattenflaska och smörgås istället kunde göra som investering i 10 år så avstod jag både från vatten och smörgås. Istället väntade jag snällt 30 minuter tills jag var hemma och kunde bälga i mig oransonerade mängder av både vatten och bröd.

Tycker att jag relativt väl har lyckats omprogrammera min hjärna till att inte längre sukta som en consumer sukka efter nya saker. Saker som jag tidigare har suktat efter innefattar (ej uttömmande lista): kläder till jobb och fritid, skor, inredning, växter till trädgård, smink och liknande. Helt botad från åkomman av suktande efter materiella ting är jag dock inte. Just nu är det två saker på min lista som jag gärna vill köpa och inte riktigt har bestämt hur jag ska göra.

1. En symaskin. Har aldrig ägt en symaskin men ser vilka fördelar det skulle ge mig. Skulle tex kunna laga kläder istället för att lämna in till skräddaren. Drömmer även om ett scenario där jag syr egna kläder, det finns så mycket fina tyger i tygbutikerna. Ser dock att detta i verkligheten inte kommer hända, i alla fall inte så länge jag har ett arbete. Jag tror inte heller jag är så bra på det :-/. Återstår alltså att laga kläder och andra diverse småsaker.
2. En elcykel, gärna en med låda framtill så man kan köra barnen till skola/förskola. För att kunna motivera ett sådant köp känner jag att jag bör kunna cykla mina 2,5 mil till jobbet på den (och därmed spara in SL-kort a 860 kr i månaden, åtminstone under årets 9 isfria månader). Den lådelcykel som enligt min obefintliga erfarenhet verkar ha möjlighet att uppfylla detta är en Livelo. Enda kruxet är att den kostar ca 40 tkr! Har letat efter begagnad Livelo i ett helt år utan att hitta någon. Verkar som att alla som äger en älskar den och absolut inte vill sälja, vilket är synd för mig. Återstår att vänta på att någon begagnad dyker upp eller att köpa en ny och utnyttja den subvention som finns på elcyklar nu. Utöver de pengar jag kan spara på SL-kort så tillkommer en del besparingar på bensin för att åka och handla och liknande. Dessutom tänker jag att min hälsa och fysik skulle uppleva en drastisk förbättring om jag cyklar 5 mil om dagen tur och retur (ja, även på elcykel får man ganska bra motion enligt studier, särskilt i jämförelse med att åka tåg/bil/buss). På 5-6 års sikt eller så så har cykeln betalat sig under förutsättning att jag verkligen ANVÄNDER den till att cykla till jobbet. Inget bra scenario om jag av någon anledning avstår från att göra det. Risker jag ser är att det är läskigt/jobbigt/kallt eller allmänt svårt att få till denna cykling de flesta dagar, en annan risk är såklart att cykeln blir stulen eftersom de är så stöldbegärliga och då står man där med skägget i brevlådan eller hur man nu säger.

Ett av de få inköp som MMM, en av mina förebilder, rekommenderar är just inköp av cykel då man sparar pengar, förbättrar sin hälsa och miljön. Dock är jag inte säker på att han skulle ge sin välsignelse till just denna dyra cykel. Kanske ska jag skumpa fram på min icke eldrivna vanliga gamla cykel istället. Det är för min del dock helt uteslutet att cykla 5 mil om dagen på denna, skulle ta flera timmar och jag skulle förmodligen dö på vägen. Att köpa en begagnad vanlig elcykel (dvs utan lastlåda) är också ett billigare alternativ men då är nackdelen dels att jag inte vågar cykla när det blir lite halt och dels att jag inte kan hämta/lämna barnen med den, i alla fall inte på något smidigt sätt.

Notera att båda mina saker på vill-ha-listan ovan är sådant som på något sätt ger mig en skjuts framåt i det nya frugala livet. Återkommer med uppdatering på hur jag gör med dessa potentiella inköp.

Avseende juni-utmaningen så har jag hittills rensat ut och lagt ut till försäljning 32 saker, ska på en gång lägga upp några fler annonser på Tradera!

So long / Spardrottningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...