Välkommen på födelsedagskalas!

Alltså, alla dessa födelsedagskalas. Ju fler barn desto fler av dem naturligtvis. Bara i helgen är dottern bjuden och ska gå på två kalas. Missförstå mig inte här, jag är såklart glad att hon har kompisar och blir bjuden på kalas, vet att det finns de som kanske inte är lika lyckligt lottade. Men... det ska köpas presenter och skjutsas och hämtas.

Nu med vår nya strikta budget hade jag ursprungligen inte räknat med sådana utsvävningar som presenter. Några olika alternativ att tackla detta dilemma:

1. Tacka nej till kalaset
Detta känns dock inte så shysst vare sig mot den som anordnar det eller mot mina snälla barn som såklart förtjänar att få gå på kalas.
Kostnad alternativ 1 = 0 kr.

2. Gå på kalaset och ta inte med någon present
Enligt Mr Money Mustache ska vi ju inte känna oss tvingade att köpa presenter till folk. Jag inser dock nu att jag inte än är tillräckligt badass för att låta min dotter komma tomhänt till kalasen, hon skulle tycka det var mycket pinsamt och sambon skulle inte tillåta det, faktiskt går nog även min skäms-gräns där.
Kostnad alternativ 2 = 0 kr.

3. Spontanhandla en present
Ägna förmiddagen samma dag som kalaset åt att åka till närmaste centrum och ta med barnen in i leksaksaffären för att välja present. Köp någon onödig plastsak eller squishy (vet du inte vad det är så känn dig glad över det) för 130 kr samt komplettera med en extra litet paket slime för 40 kr så att det inte känns för lite. Barnen kommer tjata att få något så köp varsin liten grej till dem á 30 kr. Köp även ett födelsedagskort för 40 kr. Troligtvis är någon hungrig så toppa med lite fika för 100 kr.
Kostnad alternativ 3 = runt 370 kr (om du har med dig 2 barn), samt en bortslösad lördagsförmiddag vilket kanske är det värsta av allt.

4. Ha ett presentlager
Eftersom du vet att dessa kalas dyker upp med ojämna mellanrum (extra många barn verkar födda i april-maj som ett resultat av semestern året innan) så har du planerat och i förväg köpt in ett antal möjliga presenter. Detta kan med fördel göras på nätet när det är rea. Nätbutikerna har ju nästan alltid reor. Ett annat alternativ är att köpa lite presenter till presentskåpet när du är på Rusta eller In & Finn eller liknande butiker. De har ofta en del saker som funkar fint som presenter, även om man får anpassa lite efter ålder och vem som ska ha presenter. Istället för att köpa överprisade födelsedagskort som ändå slängs av mottagaren så låter du barnen göra ett personligt kort eller teckning.
Kostnad för alternativ 4 = runt 80 kr.

Det allra mest sparsamma är förstås alternativ 1 och 2 men av sociala skäl väljer jag lätt alternativ 4. Alternativ 3 har vi hamnat i ett antal gånger och det är mycket frustrerande och verkligen inget jag rekommenderar. Det verkar dock vara ett vanligt alternativ för rätt ofta träffar vi någon annan som ska till kalaset i den lokala leksaksaffären. Värt att notera är att jag tror inte mottagaren av presenten uppskattar alternativ nr 3 mer än alternativ nr 4. Det finns ju såklart ett värde i att göra någon glad men min erfarenhet av barnkalasen är att det är så mycket presenter att barnen ändå inte förmår uppskatta allt. Dessutom är det oftast inte det paket som är dyrast som blir det mest uppskattade utan det är andra saker som avgör.

Om vi antar att det är ca 15 barnkalas under året (jag har två barn så det är nog i underkant, men vi säger så) så sparar vi genom att välja alternativ 4 istället för 3 (370-80)*15=4350 kr per år. Enligt min compounder-app blir detta 60 101 kr under 10 år* bara för barnkalasen. 

Ovanstående principer applicerar förstås även om du som vuxen är inbjuden till middag eller tillställningar hos vänner. Jag tycker det är trevligt att ha med något till dem man är bjuden till men för väl valda vänner så försöker vi istället införa lite knytis-princip och träffas vi ofta behövs kanske inget alls. I övrigt tillämpas alternativ 4 med fördel även för dessa.

Jag är ju nu ganska så i början av frugalismen så det finns säkert andra som har ännu bättre alternativ att presentera och då tar jag tacksamt emot tips!

Må så gott i värmen!
Mvh Spardrottningen


* Räknat med att varje år spara 4350 kr vid 1 tillfälle till 7 % ränta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...