Maten i mitt hem - kaos eller kaizen?

Jag tillhör den lyckliga skara som älskar mat och inte har haft några större problem med det under livet. Har aldrig gått på dieter eller sånt skit. Är inte så förtjust i godis men desto mer inne på bröd, bullar och god mat i allmänhet.

Nå, för drygt ett år sedan roade mannen och jag oss med att kolla på dokumentärer om mat på Netflix (typ Food choices, What the Health, Cowspiracy etc.). Trodde aldrig att jag skulle ändra mina kostvanor men efter detta har faktiskt en ny era tagit form hemma hos oss. Jag skulle inte vilja kalla mig vegan (dels därför att jag inte gillar ordet och dels för att det inte är helt sant), men till säkert 90 % äter jag nu en växtbaserad kost. Det känns som rätt val för mig och min hälsa, för plånboken och för miljön. Även mannen är inne på samma linje även om han inte tagit det riktigt lika långt. Barnen är något mer svårflirtade, särskilt den yngsta. För att de ska slippa svälta ihjäl så lagar jag ofta flera olika saker att ställa på bordet så får man välja det som lockar. Till exempel så kanske jag äter någon pastarätt med grönsaker och då ställer jag även fram lite köttbullar. Har försökt att i smyg byta ut köttbullarna mot vegetariska bullar av olika slag men tyvärr mycket dåligt resultat än så länge. Kommer fortsätta lägga in fler och fler växtbaserade rätter och allt eftersom de blir lite större kanske det går lite lättare (hoppas jag). Ibland känns det som att matrutinerna hemma hos oss är riktigt Kaos men under bättre dagar så föredrar jag att se det som Kaizen istället.

En vanlig fördom mot vegetarisk/växtbaserad kost är att det kräver mer planering. Det är sant! Åtminstone för mig som inte har levt med detta så länge så ställer det något högre krav på planering och förberedelser, t.ex. att lägga bönor i blöt dagen innan. Det mesta av detta går att komma runt genom att köpa bönor på burk eller till och med halv/helfabrikat men lite av poängen försvinner för mig om jag ska livnära mig på halvfabrikat. Det finns ju alla möjliga teorier om vad som är nyttig mat men de flesta verkar vara ense om att det är nyttigast att laga maten själv och inte köpa färdigförpackat från något företag på F, dessutom blir det billigare att laga själv. Detta för mig osökt in på en annan aspekt av valet att äta växtbaserad kost och det är kostnaden för maten. En annan vanlig fördom som jag ofta hör är att det är så dyrt att äta vegetariskt, det är dyrt med grönsaker etc. Jag håller inte med om detta men det kan bli så ifall man handlar på fel (=dyrt) ställe. Jag tycker den lokala Ica/Coop-butiken håller helt ok kvalité och kompletteringshandlar där ibland men ajajaj vad det är dyrt med frukt och grönt! Handlar man lite grejer till en middag och kanske lite frukost landar man lätt på 500 kr medan en veckohandling på Willys landar på ca 800-1000 kr. Äter man växtbaserat är det också i princip nödvändigt att laga mycket mat med linser och bönor eftersom de utgör den perfekta kombinationen av billigt, nyttigt och gott! Det sista kanske inte alla håller med om, jag vet många som inte riktigt gillar baljväxter men tror på något sätt att detta lever kvar sedan man i barndomen bestämde sig för att man inte äter det. Finns så otroligt mycket gott att göra så det är ett absolut måste att hitta några recept med baljväxter som man uppskattar eller i alla fall står ut med. Jag drar mycket nytta av www.undertian.com där det finns enkla och goda recept.

Handlingen är ett annat kapitel som jag skulle kunna skriva spaltmeter om. Jag tror de flesta är överens om att det blir billigast att planera inköpen och veckohandla snarare än att småhandla varje dag. Några faror med att storhandla finns dock, t.ex. om du handlar så mycket att du måste slänga en del mat du inte ätit upp. Det är absolut big No No att slänga mat och jag mår riktigt dåligt om jag tvingas göra det, men såklart händer det även mig. Härom dagen var det faktiskt ett paket tofu som jag trodde höll sig ett tag till men som hade gått ut. Jag slänger inte mat bara för att den har gått ut, t.ex. ägg håller ju mycket längre men tofu kände jag mig osäker på och det har ju dessutom varit så sjukt varmt så lite försiktig kanske man ska vara. Hur som helst, när jag planerar 7 måltider för en vecka och handlar därefter så blir det nästan alltid mat över som vi får kämpa för att hinna äta upp. Har därför börjat att endast planera 5-6 dagar i veckan och så kan man alltid äta rester eller något de oplanerade dagarna. Det finns också önskemål från andra i hushållet med plats för spontanitet i vad vi ska äta och detta går helt emot mitt planerande men vi måste samexistera i detta så jag lämnar rum för lite spontanitet (gärna spontanitet med något som finns hemma så att vi inte behöver bege oss för extrahandling dock :)).

En snabb uppdatering på juniutmaningen med att rensa ut grejer också: Jag är igång och har slitit fram en massa kläder. Av någon anledning så börjar jag ofta med kläderna och konstigt nog finns det alltid mer att ta. Helt sjukt hur vi har kunnat samla på oss allt detta men lite ursäktad kanske man är av att barnen växer. Har lagt upp ca 25 plagg på Tradera men vissa plagg ligger i samma annons så det är inte 25 annonser. Känns mycket bra och jag tror absolut jag kommer klara 100 saker i juni. Det som oroar mig är dock att det känns som att det kommer behövas ytterligare 100 nästa månad och kanske ännu mer för att få riktig harmoni här hemma. Ska också bli kul att se hur mycket pengar jag får ihop på detta, de ska gå direkt till Spargrisen (återigen bildligt talat). Eftersom jag löpande redan har sålt av saker av högre värde och de flesta saker därmed har lite mindre värde så vill jag inte resa några för höga förhoppningar på summan, det lär inte bli 5-siffrigt.

Må gott!
/Spardrottningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...