Månadsuppföljning oktober

 


Månadsuppföljning oktober. Så har ännu en månad gått och jag förstår inte hur det gick till. Oktober har bjudit på mycket promenader och höstmys framför brasan med böcker. Jag har helt spårat ur med låneböcker från biblioteket och har säkert 30 stycken hemma. Finns det någon maxgräns? 

Både jag och resten av familjen var sjuka i drygt en vecka men utöver det så har det varit en del träning och lagom med aktiviteter.

Utgifter

Rent ekonomiskt så har utgifterna landat ungefär som de brukar. Jag besökte tandläkaren vilket kostade cirka 800 kronor. Vågar inte ens räkna ut hur länge sen det var jag var hos tandläkaren men det är mer än ett år sedan. Mer än två år sedan också. Förmodligen kanske... runt fem år sedan. Det är inte att jag har överdriven tandläkarskräck och det har inte heller varit kostnaden som hållit mig borta. Det har bara inte blivit av. Tur då att allt såg bra ut, inte ens någon tandsten att tala om. 

Den här månaden har vi också hållit igen lite vad gäller matkostnader. I min uppföljning så är det mindre än 2000 kronor för hela familjen vilket var något av ett mål. Vi hade dock en hel del mat i skåpen som vi ätit ur lite. Dessutom så tror jag att min man har köpt mat någon gång för "egna" pengar vilket jag inte ser i uppföljningen. 

Sparande

Min sparkvot den här månaden landade på onormalt höga 59 % vilket berodde på högre lön än vanligt. I övrigt så har oktober varit en bättre månad än september för investeringarna. Portföljen är upp cirka 2,82 %. 

Ett innehav som har stuckit iväg är Skistar. Jag köpte det för länge sen, säkert tio år sedan då man som aktieägare får 15 % rabatt på liftkortet. Senaste månaden har det gått upp över 7% och sedan inköp 327 %. För att inte tala om alla pengar jag har sparat på liftkort genom åren. Innehavet är säkert överviktat i min portfölj, särskilt om man bara tittar på aktierna (jag har mest fonder). Men jag låter det vara så.


Övrigt

I övrigt så har jag rensat en hel del i garderoben och huset. Sålt saker för cirka 2000 kronor och skänkt bort ytterligare en del. Det är en befriande känsla att bli av med saker. Detta projekt är dock långt ifrån klart och fortsätter i november. Men först lite höstlov!


Hur har din oktober varit?



2 kommentarer:

  1. Oh, vad har du lånat för böcker? Jag har tänkt hur länge som helst att komma iväg till bibblan, men här på vischan är det lite knöliga öppettider...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite av varje, en del skönlitteratur t.ex. "Den oskyldiga bedragerskan" av Johan Elfner och "The casual vacancy" av J.K. Rowling. En del non-fiction som t.ex. "12 Bytes" av Jeanette Winterson (om framtiden och AI), "Digital Minimalism" av Cal Newport (rekommendation från IGMR) och "Den odödliga sagan" av John Yorke (om storytelling och struktur i berättelser).
      Älskar bibliotek. Du får låna på dig många böcker när du väl har lyckats ta dig dit sen. Men jag kände mig nästan lite stressad när jag insåg hur många böcker jag dragit hem och skulle hinna läsa =)
      Trevlig allhelgonahelg!

      Radera

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...