Rädsla att förlora det man har

 Rädsla att förlora det man har. Jag har funderat en del på det här och under Flow Summit den gångna veckan så var det flera föredrag som på ett eller annat sätt berörde ämnet rädsla och oro. 

Det finns förstås en obegränsad mängd saker att vara rädd för. Till exempel att något hemskt ska hända med ens nära och kära, eller en själv. Jag tror man gör klokt i att inte gå upp för mycket i sådana tankar eftersom det inte gör någon nytta och det ligger utom det vi kan kontrollera. 

En annan typ av rädsla att förlora allt rent ekonomiskt. Det är förstås inte lika hemskt som att något skulle hända en familjemedlem men är ändå ett obehagligt scenario. Inte minst när man kämpat i flera år med sparande och att bygga upp en grund för finansiellt oberoende. Den här typen av oro är lite lurig eftersom det handlar om något som ligger delvis inom ens kontroll. Man kan se till att inte placera alla sina ägg i samma korg, att diversifiera sin portfölj, försäkra fastigheter och annat men man kan ändå aldrig vara helt säker. Oförutsedda saker kan hända. 

Jag har ofta tänkt att om jag bara får ihop tillräckligt mycket pengar så kommer sådana rädslor försvinna. Men det stämmer nog inte. Självklart så är det jätteskönt att ha besparingar, det gör att man känner sig trygg ifall man skulle bli av med jobbet eller bli sjuk ett tag. Man oroar sig inte för den dagliga ekonomin. Men om man har en rädsla att på något sätt förlora allt så ska det nog till väldigt mycket pengar för att bli av med den. Ju mer man har, desto mer har man ju att förlora.

Nej, man kan inte spara sig fri från rädsla, den måste hanteras på något annat sätt. Tacksamhet är ett sätt. Jag har hört att det är svårt att känna sig orolig och tacksam på samma gång. I tisdags lyssnade jag på dagens episod av The Daily Stoic podcast som hette You Own Nothing (hittar ingen länk till det men finns där podcasts finns). Det är en påminnelse om att vi inte kan klamra oss fast vid våra ägodelar och att man ska leva i nuet. Så fortsätt spara, var tacksam för det du har och lev i nuet.

Har du några bra tips för att undvika oro?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...