Tisdagstankar om höstens capsule wardrobe


 

Tisdagstankar om höstens capsule wardrobe. Inspirerad av inlägg bland annat från Fru EB, Minimalisterna och Cosmonomics har jag sedan i slutet av sommaren planerat att göra en capsule wardrobe nu till hösten. Jag har alldeles för mycket kläder i garderoben och det gör det svårt att hålla ordning och svårare att hitta saker att ha på sig. Dessutom rimmar det illa med den minimalistiska inställning jag säger mig ha.

Varför har jag så mycket kläder?

Den frågan ställer jag mig alltid när jag är i garderoben och stökar. Är jag en horder? Nej, riktigt så illa är det nog inte men min garderob har inte kunnat beskrivas som minimalistisk på något sätt. Jag är ganska osentimental till att rensa ut diverse saker på andra områden men när det kommer till kläderna blir det alltid svårt. 

Som jag har skrivit om tidigare så har jag i princip inte köpt några kläder de senaste tre åren. Ändå flödar garderoben över. Det beror mest på att jag redan innan hade för mycket och att jag inte har varit bra på att ta bort saker. Dessutom så har det fyllts på av gåvor från en släkting som hade kommit över en utrensad garderob med supersnygga kläder. Dessa fick jag gratis och kunde inte låta bli att ta emot istället för att lägga i insamlingen. 

Rensningen

Så i helgen skulle det ske. Jag tog bort alla sommarkläder och la dem snyggt och prydligt i lådor. Rensning av dessa får ske till våren. Jag tog fram alla höstkläder och tittade på dem plagg för plagg. Tanken var att lägga dem i tre högar. En som skulle in i garderoben, en som skulle tillbaka in i lådan och en till sälj/skänk. Eftersom jag har svårt att göra mig av med allt men ändå vill ha en slimmad garderob att välja från så tänker jag att jag kan "fuska" och ha en utvald capsule wardrobe i garderoben och ytterligare lite plagg undanstoppade. Då kan de få ingå i nästa års capsule wardrobe. 

Jag genomförde detta och kände mig till en början nöjd med att flera kartonger åkte tillbaka ut i förrådet. Sälj/skänka-högen blev däremot inte så stor som jag hade hoppats. Där hamnade nästan bara sådant som jag inte fysiskt kan ha längre. Jag gillar ju de flesta andra kläderna, det är därför jag har köpt dem en gång i tiden.

Problemet

Jag hade sett framför mig att jag skulle landa i en stilfull och välbalanserad minimalistisk garderob. Det gjorde jag inte. Även om det säkert är 30-40 % mindre kläder i den än det har varit tidigare så ser jag tydligt att det inte är en capsule wardrobe. Jag verkar ha svårigheter att hålla mig enhetligt till några utvalda färger. Det spretar åt både det rosa, gröna, lila och röda hållet. Jag är inte särskilt förtjust i rött men tycker mig behöva en röd jultröja åtminstone och så åkte visst ytterligare några röda plagg med. 

Ja ni hör ju problemet. Jag beklagade mig för en kompis över min oförmåga att endast ha ett fåtal utvalda plagg framme. Hon peppade mig att nu, efter några dagar, göra ytterligare en räd i garderoben och plocka bort minst hälften av det som hänger där. Det borde ju underlätta att dessa kläder inte ska slängas, bara plockas undan till en annan säsong. Så det ska jag roa mig med i veckan. 


Håll gärna tummarna för att jag lyckas bättre på andra varvet. Har du något område där du har svårt att rensa?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...