Tisdagstankar om smink och krämer



Tisdagstankar om smink och krämer. För drygt tre år sedan tog jag, inspirerad av Fru EB, det läskiga steget att sluta med mina dyra finkemprodukter. Jag skrev detta inlägg där jag funderade om jag skulle förvandlas till en padda. Trots denna farhåga så tyckte jag ändå att en besparing på drygt 2000 kr per år skulle vara värt risken. 

Jag kan så här tre år i efterhand konstatera att ingen padda finns i sikte. Det är överhuvudtaget svårt att utvärdera om min hud ser bättre, sämre eller likadan ut som den hade gjort efter tre år med de dyrare produkterna. Det jag däremot kan konstatera är att huden ser bättre ut efter perioder när jag har haft bra sömn, ätit bra och druckit mycket vatten. För några månader sen så gjorde jag daglig face yoga i en period och det vill jag mena också hade positiv effekt (varför i hela världen slutade jag?). Alltså är det bättre att satsa lite tid på att ta hand om sig själv istället för att köpa dyra krämer. 

Det var inte bara krämerna som drogs in där för tre år sedan. Jag slutade även i stor utsträckning att köpa smink vilket är en besparing på ytterligare drygt 1000 kronor per år. Jag är inte lika hardcore som Frugalwoods som skrivit att hon helt slutat med smink, men jag köper bara nytt om det gamla tar slut. Hittills så har jag under de tre åren införskaffat två mascara och två foundation, kanske 500 kronor totalt.

Det konstiga är att jag fortfarande har en hel del smink och krämer kvar sedan tidigare. Trots att jag inte har köpt nytt och dessutom försökt arbeta mig igenom det lager som finns. Jag blir glad när jag lyckas ta slut på någon liten förpackning eftersom det då blir mer plats i badrumsskåpen och lättare att hålla ordning. Tidigare så tyckte jag att våra badrumsskåp var alldeles för små och kollade efter en passande förvaringsmöbel till badrummet där jag kunde förvara finkemet. Men simsalabim så behövs det inte längre. Nu räcker det gott med det utrymme som finns och vi behöver inte köpa nya onödiga förvaringslösningar. 

Slutsatsen är att jag känner mig jättenöjd med att på tre år ha sparat och investerat cirka 10000 kronor som annars skulle ha gått till smink och krämer. Livskvalitén har minskat med 0 %. 


Har du något du kan spara in på som du om tre år kommer att känna dig nöjd med? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...