Tisdagstankar om att testa nya saker



Tisdagstankar om att testa nya saker. När man är liten är allt ett äventyr och man testar nya saker titt som tätt. Varje dag bjuder på nya möjligheter att lära sig och upptäcka. 

Som vuxen finns det fortfarande oändliga möjligheter att testa nya saker, lära sig och upptäcka men jag tror att det är lätt att livet börjar gå lite på rutin. Man kanske kämpar för att få ihop det ökända "vardagspusslet" och tanken på att prova något nytt finns inte alltid på kartan. Så har det i alla fall periodvis varit för mig. 

Men det behöver inte alltid vara något jättestort eller krävande man ska testa, som att hoppa fallskärm eller bestiga höga berg. Det kan även vara något mindre, som att gå en ny väg hem från jobbet, lära sig något nytt eller testa en ny sport. Tiden och orken man har för tillfället får på något sätt vara vägledande. 

Många inom FI-communityn verkar ha satsat på att lära sig nya färdigheter eller utveckla sina befintliga skills. Det är mycket DIY-hacks och sätt att tjäna extra pengar som uppdagar sig om man tar sig tid att utvecklas och prova nya saker. Jag tyckte förra veckans episod av Choose FI var intressant då de pratade om The Art Of The Career Pivot och att man måste skapa sig tid för att hitta vad man är intresserad av.

Det finns många positiva aspekter och följder av att testa nya saker. Till exempel nedanstående för att nämna några:

  • Att prova något nytt vidgar ens perspektiv och rensar tankarna. Man får något nytt att rikta uppmärksamheten mot och det föder ofta nya idéer eller insikter. Man blir mer nyfiken och kreativ. Jag läser för närvarande en ny bok av Ulrica Norberg som heter "NYFIKEN - Väck ditt inre geni" där det argumenteras för att nyfikenheten är en våra största tillgångar som människor. 
  • Man kan träffa nya människor som man annars inte hade mött. Kanske likasinnade, kanske inte.
  • Att pröva nya saker ökar ens comfort zone. Om man bara gör saker man är bekväm med och håller sig hemma i tryggheten så är risken att comfort zone istället minskar (lätt hänt när man isolerat sig hemma på grund av pandemi också). 

Härom veckan kände jag att det var dags att testa något nytt så jag tog sats och anmälde mig till en sport som jag alltid har tyckt verkar kul men aldrig har provat. Nu har jag gått några gånger och tycker det är jätteroligt. Jag går från träningen fylld av energi och har även fått kontakt med några trevliga personer som jag inte kände sedan tidigare. Som James Clear skrev i sitt senaste nyhetsbrev
"The antidote to a bad day is a good workout".


När testade du något nytt senast och hur kändes det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...