Den trista elräkningen


Den trista elräkningen. Jag har alltid tyckt att elräkningar är dödstrista. Inte bara för att det är räkningar som ska betalas utan för att de verkar krångligt uppbyggda och jag har inte haft så bra koll på begreppen. "Vad är kWh?" ungefär. Har varit lat och inte orkat sätta mig in i det helt enkelt.

När vi bodde i lägenhet var kostnaden för el förhållandevis låg och det motiverade kanske mitt oengagemang i frågan (tyckte jag då i alla fall). Senaste åren då vi har bott i villa så är elen däremot en högst väsentlig kostnad. Trots detta har det ändå liksom krupit i kroppen vid tanken på att borra mig in i räkningarna. De har bara betalats, utan att någon tittat på dem. Jag skäms nästan att säga det.  

Men nu är det slut på detta! Från mitten av augusti så har jag aktivt satt mig in i räkningarna och även på ett föredömligt sätt gjort ett Google sheets som visar förbrukning och kostnad från augusti 2020 och framåt. Måste säga att jag fick en chock både över att vi har så hög förbrukning och över att elpriset är så högt jämfört med för ett år sen. Jag har ju sett att det skrivs om hur högt elpriset är nu men det var en annan sak att se det svart på vitt.

Jag upptäckte att som med det mesta i livet så blir även den tråkiga elräkningen mer intressant ju mer man har satt sig in i frågan. När man väl förstår förbrukningen och räkningarna så är det lättare att ta tag i det viktiga. Att minska förbrukningen och att hitta så lågt pris som möjligt. Åtminstone så ökade min motivation lavinartat, särskilt när jag tänker på kommande vinter. Det är ju en win-win för klimatet och plånboken om man drar ner sin elförbrukning. 

Under större delen av augusti och hela september så har jag gjort vad jag kan för att minska vår elförbrukning. Inte byggt om eller köpt några nya devices eller så men det vanliga. Släckt lampor, duschat kortare, kört kortare program på diskmaskin, inte torktumlat osv. Det har resulterat i att månadsförbrukningen av el jämfört med förra året sjunkit med 17 % i augusti och 24 % i september. Ganska bra med så små förändringar måste jag säga. Tyvärr så har kostnaden ändå gått upp med 11% respektive 19% på grund av det höga priset per kWh. I september så betalade vi 104,61 öre/kWh (exkl moms) medan det i september förra året var 39,77 öre/kWh. Ganska skrämmande när man tänker på vintern som närmar sig. 

Vi har Fortum som elbolag och de har något de kallar klimatutmaningen. Man laddar ner deras app och får olika typer av utmaningar. Till exempel att plogga eller duscha snabbare. För varje utmaning man deltar i så får man "poäng" i form av intjänade timmar (oklart för mig om det är kWh som avses men jag tror det). Sedan ska de intjänade timmarna dras av från elräkningen i juni nästa år, förutsatt att man är kund då. Jag har just nu 72 intjänade timmar. Det är en kul grej men inget som kommer hindra mig från att byta elbolag om det är mer förmånligt.



IGMR har skrivit flera gånger om elpriset och har även tipsat om Tibber, som jag överväger att byta till. Då har man bättre koll och priset varierar under dygnet vilket jag inte är van vid. Gillar tanken på att kunna styra mer men samtidigt så kan det ju faktiskt bli dyrare om man behöver använda el just den tiden på dygnet när det är som dyrast, vilket verkar vara dagtid och särskilt morgon/kväll. En hel del kan man ju förstås styra över och jag tycker det är smart som IGMR skriver att man då kan passa på att köra diskmaskin och tvättmaskin på natten. Det verkar ju för övrigt som att priset i södra Sverige är dubbelt så högt som vi betalar här så kanske borde jag inte klaga på mina 104,61 öre/kWh. 


Är du insatt i din elräkning och vad gör du för att hålla den nere?  


2 kommentarer:

  1. Ja som husägare med direktverkande el (har en luftvärmepump också + kamin) så satte jag min in i det ganska direkt. Har gjort en del enkla saker precis som du, nu skulle jag vilja byta lite dyrare saker som byta ut gamla vitvaror som kyl/frys, spis och även luftvärmepumpen som är gammal.

    Är rätt glad just nu att jag valt att teckna 1-års bundet avtal (55 öre), jag gör det eftersom jag vill ha koll på utgifterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra med både luftvärmepump och kamin, det måste göra en hel del skillnad. Vi har också kamin och eldar ganska mycket för att få värme och mysfaktor men veden kostar en del.
      55 öre låter just nu som rena kapet, snyggt fixat! Just nu är det ju höga priser och jag känner mig ovillig att binda upp på de nivåerna. Samtidigt så inser jag att inte mycket talar för att priset ska gå ner igen...

      Tack för kommentaren och trevlig helg!

      Radera

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...