Boktips - Meningen med landet


 

"De flesta livsåskådningarna har förkunnat förnöjsamheten som något av det mest grundläggande för att kunna leva ett gott liv" (David Jonstad, Meningen med landet)"

Jag har just läst Meningen med landet - Min väg till ett jordat liv av David Jonstad (Ordfront förlag 2021).

I boken berättar författaren öppenhjärtigt om sin resa från en liten lägenhet i Stockholms innerstad till en gård i Dalarna där han och familjen ska idka självhushåll. 

Det är befriande att David inte bara skriver om hur fantastiskt det har varit utan också delar de svårare stunderna. Till en början verkar inte det nya livet riktigt vara allt de hade drömt om utan han var nära att bränna ut sig med allt arbete under första året. Han beskriver hur han var tvungen att lära sig ta det lugnt och låta bli att göra saker hela tiden. Det finns en aldrig sinande ström av saker att göra på en gård. 

Han konstaterar att det är stor skillnad mellan att etablera något nytt och att förvalta något som redan finns. Det kan jag verkligen hålla med om. Jag har visserligen aldrig flyttat till en gård men den senaste flytten till hus höll på att ta knäcken av mig när jag insåg hur mycket som skulle ordnas i kombination med allt annat som rullade på. Och då var det ändå ett relativt nytt hus, inte ett renoveringsobjekt.

Författaren reflekterar över att det inte bara är omgivningen som behöver ändras ibland utan även vår egen inrotade inställning till att allt ska gå fort och göras på en gång. De startade både med djur, byggnationer och renoveringar samt odlingar på en gång och det blev lite mycket i kombination med arbete och två barn. Jag tror väldigt många kan känna igen sig i detta. 

Boken lyfter intressanta ämnen som hur man lär sig hitta balansen mellan att ta det lugnt och strävan efter mer och bättre. Det gäller förstås oavsett om det handlar om att sköta en gård eller om det handlar om karriärsliv i villaförort. 

Detta är inte en bok om ekonomi och finansiellt oberoende i första hand. Likväl så är budskapet något av detsamma. Hitta ett sätt att finna mening i tillvaron utan att konsumera i onödan. Ett av de bästa kapitlen heter "Pengarna eller livet". David beskriver också samma sak som många som har slutat arbeta när de har nått ekonomisk frihet har upptäckt. Att man måste hitta en ny identitet som inte är lika sammankopplad med ens förvärvsarbete. 

David skriver bra, meningarna flyter lätt och det är behagligt att läsa boken. Har du en stund över så kan jag rekommendera den. Förbered dig på att bli sugen på odlingar och höns. 


Har du läst boken och vad tyckte du om den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...