Månadsuppföljning november


 

Månadsuppföljning november. Så sitter man här igen och ytterligare en månad har gått. 

November inleddes med höstlov och avslutades med advent och lussebullar. Det har varit en bra månad och jag försöker att inte ha dåligt samvete över att jag inte hunnit med de saker jag skulle i mina projekt. Det har i alla fall gått framåt och inte bakåt som det kan göra ibland.

Sparande och investeringar

Det har ekonomiskt varit lite speciellt eftersom jag inte har satt in några nya pengar på ISKen. Det är första gången på fyra år som det händer. ISKen är nu ändå på den nivån att den lite "lever sitt eget liv" som någon beskrev det. Den har tickat på upp med 3,85% på en månad och har därmed ökat mer än en månadslön. Det är som magi. 

Jag läser för närvarande en bok om framtiden och AI och den har fått mig att fundera på om jag inte skulle köpa på mig aktier i de stora tech-bolagen ändå. Det händer så otroligt mycket på den fronten nu och våra liv blir allt mer integrerade med Google, Facebook/Meta och Apple. Vad man än tycker om det så är det så, själv är jag inte odelat positiv. Jag har tänkt att det är för sent att köpa dessa aktier men kanske är det inte det? Så tänkte jag om Netflix för fem år sedan också och den har (om jag ser rätt) gått upp över 400% sedan dess så det var inte rätt slutsats.

Utgifter

Utgifterna har varit högre än vanligt vilket beror till stor del på planerade åtgärder, ny utrustning till vintersporter, kostnader kopplade till barnens aktiviteter och diverse mindre saker som ackumulerat upp. Det är verkligen lätt hänt att dra på sig extra inköp när månaden ändå är "körd" rent ekonomiskt. Jag har ändå försökt att inte spåra ur helt och hållit tillbaka när resten av familjen velat ha än det ena än det andra.  

Jag överlevde Black Friday, Black Week och Cyber Monday eller vad det nu heter med blotta förskräckelsen över alla email som ramlade in i inboxen. Trodde att jag hade avregistrerat mig från alla hemska listor men det verkar inte så. Inga inköp gjordes förutom två julklappar som var planerade sedan länge. 

Övrigt

Jag har väldigt mycket saker som ska säljas som ligger i en stor kartong i tvättstugan. Det har inte varit en lyckosam månad med avseende på försäljningar. Felet är förstås mitt eget. Jag har helt enkelt inte tagit mig tiden att lägga upp tillräckligt mycket på Tradera eller Marketplace. Ska försöka få iväg en del grejer nu i början av december. Det brukar vara en bra tid att sälja av saker som passar som julklappar. Bättre att de kommer till någon som uppskattar dem än att de ligger i en kartong hemma hos mig!


Hur gör ni, har ni aktier i de stora tech-jättarna?




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...