Skynda att julsälja istället för att julshoppa


 

Alla letar julklappar och allt fler väljer att köpa dem begagnat.

Skynda att julsälja istället för att julshoppa. Så här års är det massor att hinna med. Jobb som ska bli klart innan julledigheten, diverse avslutningar med barnens aktiviteter och julfikor. Lite mindre än många andra år men definitivt mer än förra året.

Mitt i allt som ska göras har jag skapat mig ytterligare en viktig uppgift. I år har jag en målsättning att vi inte ska få fler prylar hemma efter julen, netto. Eftersom barnen de facto får julklappar varje år så ökar ju antalet prylar för varje jul som går. Detta är för min del en källa till viss ångest. 

Jag tänker att det finns två sätt att angripa problemet på. Antingen så måste man avstå från julklappar eller i alla fall minska ner på antalet eller så måste man kompensera för ökningen av mängden inventarier genom att göra sig av med annat. Jag väljer att jobba i båda ändarna men framför allt så fokuserar jag på att sälja av saker. 

För egen del så skulle jag kunna tänka mig att avstå julklappar och bara skänka en slant till WWF istället. Rädda träden eller något. Jag kommer köpa en julgåva där och ge bort till vuxna släktingar men känner inte riktigt att det räcker hela vägen till barnen. De kommer även i år att få diverse grejer från sina önskelistor. Vi försöker välja bort de mest onödiga presenterna men det är inte alltid lätt. Vad ger man till en liten kille som helst av allt i världen vill ha en till leksaksbil? Trots att han redan har ett garage fullt och trots att han sällan leker med dem? 

Hur som helst, en del saker kommer in i vårt hem nu till julen. Har köpt en hel del klappar begagnat och det blir verkligen en bättre prislapp plus att det ger lite mindre klimatavtryck. Men oavsett om man köper begagnat eller nytt så blir det pengar ut. Saker in och pengar ut. Den meningen blir bättre om man vänder på det. Pengar in och saker ut. Och det är just det jag vill uppmuntra till idag. Det finns fortfarande chans att lägga upp saker på Tradera eller annat forum och få det sålt inför julen. 

Inför jul är det perfekt läge att sälja av barnböcker, leksaker, kläder, inredning, elektronik och vintersportutrustning som man inte längre använder. Alla letar julklappar och allt fler väljer att köpa dem begagnat. Även de som har råd med nytt (se bland annat ovan nämnda orsaker).

Nu hinner jag inte skriva mer om detta. Måste skynda att lägga upp de där täckbyxorna på Tradera.


Vad kan du sälja till jul?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...