Sparande kontra Minimalism


 

Sparande kontra Minimalism. Är de två förenliga eller går de emot varandra?

Både och kanske. 

Å ena sidan så hänger de definitivt ihop. Det är både minimalistiskt och sparsamt att inte köpa sådant man inte behöver. Att inte överbelamra hemmet med prylar som samlar damm. Minimalistiskt innebär också att man oftast har ordning och reda vilket i sin tur ger mindre köpsug. 

Å andra sidan kan det vara sparsamt att behålla något man inte är säker på att man kommer använda inom ett år men det är inte minimalistiskt. Ska man till exempel behålla diverse utklädningskläder som man inte behöver så ofta men man vet att man då och då blir bjuden på maskerad? Eller behålla diverse skruvar och pysselgrejer som kanske kan komma väl till pass? 

Jag gillar verkligen boken Konsten att städa av Marie Kondo och tycker den ger bra inspiration. Där förespråkas det att absolut inte behålla saker "ifall att". Det rekommenderas också att man ska göra sig av med eventuella saker man har bunkrat upp. Till exempel så kanske man har köpt på sig otroligt mycket bomullsrondeller (jag kommer inte ihåg exakt vad exemplet i boken handlade om men något liknande tror jag), Då menar Kondo att man inte ska behålla dessa utan hellre slänga dem eller ge bort dem. Mycket minimalistiskt men inte så sparsamt eftersom man faktiskt någon gång då måste köpa nya. Över huvud taget så är min tolkning av boken att man knappt ska köpa på sig extra mat i matbutiken när det är 3 för 2 eller liknande. Så långt är jag inte beredd att gå. Jag bunkrar gärna upp med extra stapelvaror om jag vet att de kommer användas.  

Jag är nog mer av en sparare än en minimalist även om jag strävar efter båda delarna. Men jag är typen som sparar de där utklädningskläderna och pysselgrejerna utifall de skulle komma till användning. Dessutom så har jag svårt att bara slänga bort saker utan vill gärna sälja dem om jag tycker de har ett värde eller skänka dem till någon som behöver dem. 

Min målsättning är som jag har skrivit om tidigare att inte köpa något som jag inte behöver. Därmed begränsas inflödet av saker in i hemmet (åtminstone från min sida). Samtidigt så arbetar jag aktivt med att rensa ut sådant som inte längre används eller har en funktion.

Jag blev inspirerad av ett gammalt inlägg från Minimalisterna som jag läste för någon vecka sedan om saker man kan rensa ut under julledigheten. 

Som projekt under närmaste månaden så har jag därför med start förra veckan börjat med En sak om dagen. En sak ska rensas ut varje dag. Minst. Oftast så blir det fler bara man startar med en sak. Hittills så har det blivit några trasiga leksaker, skräpleksaker av typen man får i godisägg, en gammal mascara som nog varit tom ett tag, diverse gamla tidningar, underkläder som sett sina bättre dagar och en del papper. Det är riktigt kul!


Är du mer av en sparare eller en minimalist, eller rent av både och?

God Jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...