Årsutvärdering 2021


 Årsutvärdering 2021. Redan? Nu är det visserligen nästan två dagar kvar på året men jag tycker det är roligare att börja nya året med att blicka framåt och avsluta det gamla året med att blicka tillbaka.

I början av 2021 så satte jag mig ner och funderade över vilka intentioner jag hade för året. Det sammanfattande ordet för dessa intentioner blev frihet. Så här i slutet av året så tycker jag att jag har rört mig i rätt riktning. Jag har slutat den relativt välbetalda tjänst jag hade och har nu mer frihet att disponera min tid. Det här kommer leda till mindre inkomster under 2022 och jag kommer inte kunna behålla samma sparkvot eller nivå på nysparandet. Men det är det värt.

Ekonomiskt så har året varit mycket bra, främst på grund av börsutvecklingen men också tack vare nysparande. Portföljen är värd nästan 300000 kronor mer än vid utgången 2020 och miljonstolpen är passerad så det har varit värt att fira.

Den totala utvecklingen på min Avanzaportfölj där jag har det mesta är 27,46 %.


Bästa innehaven i min portfölj i år (alltså de som ökat mest i kronor i min portfölj):

Avanza Global (+35,32% i år per 29 dec)

Spiltan Aktiefond Investmentbolag (+40,49% i år per 29 dec)

SkiStar B (56,46 % i år per 29 dec)

Observera att inget jag skriver på bloggen ska ses som finansiell rådgivning. Bilda dig en egen uppfattning och köp inget baserat på vad du läser här.

Med ett sådant här bra börsår bakom sig så tycker jag det är lätt att börja hoppas på att även nästa år ska bli lika bra. Och året därefter. Trots att jag vet att det är orimligt. Försöker förbereda mig på att det kan komma en kraftig dipp nästa år, eller året därefter. Det är då man verkligen ställs på prov. Klarar jag att sitta still i båten när det gungar? Jag klarade det bra och utan någon större panik våren 2020 när det svängde som värst. Men då hade jag fortfarande ett högt inflöde av nysparande och kunde trösta mig med att jag fortsatte köpa billigt. Det kan ju vara svårare rent psykologiskt om börsen går ner mycket samtidigt som man inte har något nysparande att tala om. Vi får se, vi får se.

Inom andra området så som familj, hälsa och hem så har året rullat på och inga större förändringar eller fallgropar har dykt upp. Som alltid kan man fundera om jag verkligen har tagit tillvara på året på bästa sätt och njutit av tiden som är. Jag har i alla fall försökt. Det är en ständig kamp att leva i nuet och inte flaxa iväg mot framtiden eller tillbaka i tiden.

Nu lockar skidorna på mig så jag sätter punkt för den här sammanfattande årsutvärderingen. Snart är det dags att sätta nya intentioner och mål för 2022. Det ska bli roligt!

Hur har ditt 2021 varit?

Gott Nytt År!

2 kommentarer:

  1. Låter som att du gjort flera bra val i år och kan vara nöjd med både monetär och personlig utveckling. :-)
    När det går så bra på börsen som det gjort i år är det lätt att glömma hur tufft det kan vara när den dippar. Lite samma fenomen som när det varit soligt och varmt en vecka på semestern, vad är regn liksom? :-)

    Sitter som bäst och filar på en egen liten sammanställning, som jag tänkte publicera efter börsstängning. Kan konstatera att aktierna gått MYCKET bättre än mina tråkiga fonder som drar ner mina procent ordentligt. Får nog göra en presentation som utesluter dem, tror jag! ;-)

    Nu blickar vi framåt!
    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Fumlan och Gott Nytt År till dig också!! Ser fram emot att läsa din sammanställning, med eller utan fonder :-)

      Radera

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...