Att sätta intentioner för 2022



2022. Smaka på det. Just som jag lärt mig att säga 2021. Nu i början av januari är det hög tid att sätta sina intentioner för 2022 (om du inte redan har gjort det). Kalla det nyårslöften om du vill men jag föredrar intentioner framför löften.

Jag gjorde precis som förra året. Satte mig ner med dagbok och penna, ett tänt ljus och en kopp te. Till min hjälp hade jag Yoga Girls podcast avsnitt Intentions for 2022. Jag lyssnar på den podden då och då men långt ifrån alla avsnitt. 

Just dessa avsnitt inför nyår tycker jag är bra och det hjälper mig att komma i rätt stämning att sätta intentioner. Avsnittet ska egentligen göras innan nyår men jag tycker inte det spelar någon roll, det fungerar fint att göra det i början av januari också. Det är inte ett avsnitt man slölyssnar på medan man går en promenad. Nej, här är det papper och penna och fokus som krävs. Helst ostördhet i två timmar också. 

Det slog mig när jag skrev ner tankar och idéer för 2022 hur motiverande det är att fundera över vad man personligen vill ägna det kommande året åt. Det är en stor kontrast mot de obligatoriska årsmålen man så många gånger tvingas pressa fram på jobbet vilket inte väcker vare sig inspiration eller tacksamhet. 

Inspiration och tacksamhet var just de känslorna jag fylldes med när jag skrev ner mina planer inför 2022, hoppas att du känner något liknande när du funderar över ditt kommande år. 

Det är ju inte bara ekonomiska intentioner man vill fundera på inför 2022 utan även målsättningar inom familj, intressen, jobb och hälsa (i podavsnittet inkluderas allt i områdena Home, Mind, Body och Soul). 

Vid en tillbakablick på 2021 så kunde jag inte riktigt avgöra vilket av dessa områden som tagit mest av mitt fokus förra året. Det är nog bra för det kanske innebär att det var en hyfsad balans mellan livets olika delar.

Jag satte tre intentioner inom varje område och sedan ungefär tre konkreta aktiviteter som jag kan och ska vidta för att uppfylla mina intentioner. Ett tips är att försöka att tänka mer i system och rutiner än i enbart slutmål. 

Till exempel att sätta som intention att "gå upp vid 5 varje morgon och börja med en kvarts yoga" (rutin). Det är lättare och mer konkret att arbeta efter än ett löfte att "komma i form och få mycket gjort på morgonen" (slutmål) även om det önskade resultatet är detsamma.

Hur man sätter ekonomiska mål med begränsat sparutrymme

I år hade jag lite svårare än vanligt med de ekonomiska målen. Som jag har skrivit tidigare så kommer jag med stor sannolikhet inte ha någon större möjlighet att nyspara. Jag kommer fokusera på andra delar i livet som jag vill utveckla och har därmed lägre inkomst. Målet blir därför att hålla ännu hårdare i utgifterna och att absolut inte nalla av sparkapitalet. 

Att hålla utgifterna nere kan ibland vara svårt i en familj där alla gillar att hitta på mycket saker på helgerna. Det kan lätt bli dyrt. Här stavas åtgärden planering. Om man planerar utflykter och liknande i förväg så blir det alltid mer prisvärt och oftast även en bättre upplevelse, som jag skrev ett exempel om i somras. En dag på stranden kan vara allt ifrån gratis till väldigt dyr.

Förhoppningsvis blir det en positiv börsutveckling så att portföljen ändå växer en del trots knapert nysparande. Har känt av snöbollseffekten en hel del under 2021 eftersom portföljen nu kommit upp i en (för mig) ansenlig summa. Men eftersom jag inte kan påverka börsens svängningar och investerar långsiktigt så har jag inte några särskilda avkastningsmål för året. Sitt still i båten blir ledordet här.

Samtidigt känns det tråkigt att inte ha någon som helst sparmål. Därför satte jag ändå målet att sälja av mer överflödiga saker hemma och sätta in pengarna från försäljningar på ISKen. Då blir det i alla fall lite roligare.

Såklart är ovanstående strategi inte bästa sättet att snabbt nå FIRE men som jag har skrivit i bland annat detta tidigare inlägg så prioriterar jag just nu att ta den långsammare och mer njutbara vägen. Jag kommer nå dit i sinom tid ändå.

Andra intentioner

Ett område som ligger mig varmt om hjärtat är att ha så lågt klimatavtryck som möjligt. Familjen kommer i än högre utsträckning att serveras vegetariska rätter när jag lagar mat och när vi behöver inhandla något ska det vara begagnat i den mån det går. Jag kommer också fortsätta sälja av, ge bort och rensa ut sådant som vi inte längre behöver. Tacksamt nog så går allt detta hand i hand med de ekonomiska målen.

2021 var ett år av relativt stora förändringar inom jobb och karriär och 2022 får bli ett år att bana mig in på en ny väg och landa i den nya riktningen. 

Utöver det har jag intentionen att oroa mig mindre i största allmänhet och ta hand om hälsan. Jag började på en ny sport förra året och den tänker jag fortsätta med samt bli en mer regelbunden utövare av meditation vilket jag vet har en positiv effekt. Det gäller bara att få det i system.

Jag har också det till synes ouppnåeliga målet att odla mer ätbara grönsaker och bär. Detta har misslyckats kapitalt tidigare år men skam den som ger sig. 

Årets ord

Alla intentioner och planer skulle i slutet av podavsnittet sammanfattas till först en mening och sedan till ett enda ord som ska symbolisera ens intentioner för 2022. Mitt sammanfattande ord blev kreativitet.


Vad är dina intentioner för 2022?

2 kommentarer:

  1. Har inte funderat över mina intentioner, men spontant tror jag att det blir att försöka prioritera hälsan.

    Du skriver bra. Lägger till dig i mitt bloggflöde.

    /En som snart är framme vid FIRE

    SvaraRadera
  2. Tackar så mycket, och detsamma!
    Det låter som en bra intention, utan hälsa är ju allt annat inte så mycket värt.
    Bra jobbat att du nästan är framme vid FIRE, det måste kännas härligt. Ser fram emot att läsa mer om det 2022.

    Trevlig trettonhelg!

    SvaraRadera

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...