Mina nya innehav - amerikanska techbolag


Mina nya innehav - amerikanska techbolag. 

Börsåret har inte börjat särskilt bra. Jag skrev i min sammanfattning av 2021 hur lätt det är att tro att nästa år ska ha lika bra börsutveckling som innevarande år, även om man vet att det är osannolikt. 

Kanske var det förra årets kraftiga uppgång på aktiemarknaden som fick mig att spåra ur från strategin att investera i indexfonder? Mer om det snart. Jag har fortfarande den stora majoriteten av allt sparande i indexfonder men jag suktade efter lite spänning. Det fick jag snabbt äta upp och det känns uppfriskande att börja det nya året med en nedgång, så att man inte drabbas av hybris.

För några veckor sen läste jag en bok som heter 12 Bytes av Jeanette Winterson. Den handlar om teknikutveckling och framtidens AI och är skriven för lekmän. Det är alltså inga tekniskt komplicerade delar i boken utan det är en samling essäer som tillsammans beskriver hur vi hamnade där vi är nu och vad framtiden kan föra med sig. Ganska tankeväckande. 

Hur som helst så menar författaren att allt mer av våra liv finns online och att den utvecklingen bara kommer fortsätta, oavsett vad man tycker om det. De stora techbolagen får allt mer information om sina användare. När vi använder tjänster och plattformar som på många sätt förbättrar, eller i alla fall förenklar, våra liv så är priset oftast våra personuppgifter och data (data om var du befinner dig, vad du söker på, vad du köper etc). 

Jag har inte riktigt landat i vad jag tycker om allt det. Å ena sidan uppskattar jag min smarta telefon och enkelheten i att köpa hem saker och söka på internet men å andra sidan så gillar jag inte tanken att hela mitt liv skulle vara spårbart. Någon gång har det till exempel verkat som att det kommer upp reklam på telefonen om sådant som jag enbart har pratat om och det uppskattar jag inte (ja, jag har stängt av mikrofonåtkomst till diverse appar). 

Min tolkning av boken är att de stora techbolagen i framtiden kommer ha ännu mer makt än nu och i princip styra världen. Jag vet inte om det stämmer, det kanske är att dra det lite långt. Men det fick mig att tänka om lite kring att köpa aktier i dessa bolag. Jag har liksom tänkt att det är för sent. Till exempel så har Apple enligt Avanza stigit med 116920% (från start antar jag) och 490% de senaste 5 åren. Därav min tanke att man är sen på bollen.

Men nu har jag alltså tänkt om och köpt på mig några olika amerikanska techbolag för ungefär 100000 kronor. Hittills har det inte varit en bra investering då samtliga innehav är ner sedan köp. Det kommer ju också in en betydande valutaeffekt i det här. Till exempel så har Metas aktiepris stigit sedan jag köpte men mitt innehav visar ändå på röda siffror på grund av dollarkursen. Det rör mig inte nämnvärt då jag har tänkt behålla innehaven under en lång tid.

Vi får se hur den spännande utvecklingen i dessa nya innehav blir under 2022. Det kan bli en riktig rysare.

Vad tror du om techbolagens framtid?



Observera att inget jag skriver på bloggen ska ses som finansiell rådgivning. Jag är inte en finansiell rådgivare. Bilda dig en egen uppfattning och ta inga beslut baserat på vad du läser här.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...