Att skörda det man sår


 

Efter att ha varit borta ganska många veckor under sommaren är det nu dags att se över trädgården och förhoppningsvis skörda grönsaker, frukt och bär. Att äta egenodlat är något särskilt. Det blir inte mer närproducerat och billigt än så och det tilltalar verkligen mig. Det är oroande att så lite av maten vi äter odlas i Sverige trots att det skulle vara möjligt att odla betydligt mer. Att odla sina egna grönsaker löser inte hela det problemet men det är ändå ett steg i rätt riktning.

De senaste dagarna har jag lyckligt plockat in vinbär och hallon samt blåbär från skogen. Vinbären och hallonen levererar år efter år trots bristande omvårdnad under sommarveckorna. Det har varit torrt men på något sätt har de ändå klarat sig. Nu när bären är inplockade och infrysta så ska jag ge själva plantorna och buskarna lite kärlek inför hösten. Hallonen har spridit sig till icke önskvärda delar så de nya plantorna ska planteras om och det är allmänt otrevligt med ogräs bland planteringarna.

Utöver att vi gör sylt, saft och gelé från bären så använder vi dem även till smoothies. Det är också en uppskattad gå-bort-present att ge en liten burk med hemmagjord sylt eller gelé och en fin etikett.  Det kostar i princip inget att göra men visar att man lagt ner tid och omsorg. Vem gillar inte att få något sånt?

Jag hade även sett fram emot att gräva upp en hel del potatis. Potatis har jag lyckats bra med tidigare år men nu när jag lyfte på skyddet så insåg jag att det jag trott var välmående potatisplantor i själva verket mest var ogräs och några vissnande potatisblast. Jag planterade ut dem något för sent i våras, lite hafsigt och sedan har jag i princip lämnat dem där under sitt skyddande täcke. Hade jag rensat ogräs och vattnat dem så hade det nog sett helt annorlunda ut när jag lyfte på skynket. Man skördar det man sår. 

Samma sak med de nya träden vi har. Ingen av dem verkar ge någon frukt i år men däremot har de fått ohyra. Efter lite konsultation från Google så har jag förstått att detta bland annat kan bero på bristande näring och torka. Salladen ska vi inte ens tala om. Jag planterade ut lite frön men inte ett enda salladsblad skymtade dagens ljus, endast ogräs. Även detta beror på bristande vattning och rensning enligt min amatörmässiga bedömning.

Tomaterna har jag ändå lyckats någorlunda med men de planterades för sent. Så här vill jag inte ha det ett år till så jag kommer till nästa år ge både träd och växter mer vatten och näring samt så ska saker planteras i god tid. Anledningen till att odlingen misslyckats i år är dels att vi varit bortresta en del under sommaren men framförallt så stavas anledningen J-O-B-B. Jag har helt enkelt varit inne i en period när det inte har fungerat för mig att ta hand om saker vid sidan av som inte är nödvändiga. Inte bra men jag har vidtagit åtgärder för att mota detta problem. 



Med sådana bristande odlingsresultat i år så är det kanske lite optimistiskt att planera för att bli självförsörjande på grönsaker till nästa år. Men på sikt så skulle jag åtminstone vilja odla tillräckligt för att räcka under höstmånaderna. Enligt Grow Here så räcker det med 500 kvm odlingar för att bli självförsörjande på grönsaker. Det beror förstås på hur mycket grönt man äter och vi sätter i oss en hel del men det ger ändå en indikation på vad man kan göra med en vanlig tomtyta.  

Det jag gillar med trädgården är att det är ett långsiktigt projekt och om man lägger ner tid och kraft här och nu (till exempel genom att plantera ett träd) så kan man skörda frukterna under många år framöver. Varje år gör vi små förbättringar som ackumulerar över tid. 

Det finns paralleller att dra här till andra områden av livet. Sparande till exempel. Varje sparad krona som investeras kan leda till något fantastiskt längre fram i tiden. 

Eftersom jag inte alls lyckats få trädgården att leverera enligt önskemål i år så finns det ett behov till plan för nästa år. Det påminner mig också om att det är hög tid att konkretisera mål och projekt inför hösten och därför planerar jag en kick-off i veckan. Mer om det på fredag.


Hur har dina odlingar gått i år?



 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...