Boktips - 5 am club



Boken som får dig att gå upp tidigt på morgonen. 5 AM CLUB - Äg din morgon förändra ditt liv av Robin Sharma.

Det här är en bok som jag har hört talas om och tänkt att jag ska läsa. Jag gillar ju morgonstunden. 

Jag måste säga att boken var inte vad jag hade förväntat mig. Den var inte annorlunda på ett dåligt sätt, bara annorlunda jämfört med min förväntan. Den är skriven som en roman eller i alla fall som en sammanhängande historia med huvudpersoner, inte som en faktabok. 

Bokens budskap är hur man förändrar och förbättrar sitt liv genom att gå upp klockan fem på morgonen. Då har man den första timmen för sig själv och av den timmen ska man ägna 20 minuter vardera åt träning, meditation och personlig utveckling. 

Författaren låter oss följa tre huvudpersoner där den ena är en omåttligt rik, generös och excentrisk vägledare åt de övriga två. Han lär dem om 5 am club och hur de ska ta makten över sina liv. Allt är sammanvävt och historien flyter bra. Ibland är dialogen något märklig och det förekommer långa stycken som nästan blir som monologer från vägledaren. Men jag tycker inte det störde och funkar faktiskt riktigt bra i den här boken. Vägledaren menar att det är just vanan att gå upp klockan fem på morgonen som har gjort honom rik och även lycklig. Det har alltså har åstadkommits genom den personliga utveckling han hinner med under morgontimmen. 

Boken inspirerade mig att börja gå upp klockan fem på morgonen och inleda med träning. Det stod att det tar 66 dagar att cementera en ny vana så jag började räkna dagarna jag lyckades gå upp klockan fem. Jag klarade 66 dagar! Med något undantag där jag gick upp klockan sex istället. Den största vinsten var att jag från dag ett lyckades ta mig ur mitt kraftiga snooze-beroende. Jag hade kommit in i en väldigt dålig vana att snooza minst 5-6 gånger varje dag (vilket ofta innebar över en timmes snoozning). Väldigt skönt att sluta med den vanan, snooze-knappen är ett djäfvulskt påfund. 

Dessutom så blir jag pigg av att gå upp tidigt. Nackdelen är förstås att man måste gå och lägga sig senast klockan 22, annars blir det för lite sömn. Det är inte helt populärt i sociala sammanhang att stelt hålla sig till klockan 22 så ibland måste jag tumma lite på den tiden. 

Tyvärr har sommaren varit en period av oreda i tiderna och därför har jag trots att jag klarade de 66 dagarna inte hållit ihop vanan hela sommaren. Men nu när terminen har börjat igen så har jag återupptagit den. 


Har du läst boken och vad tyckte du?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...