Månadsuppföljning augusti 2021


 

Jag måste erkänna att jag inte är så bra på månadsuppföljningar. Det var en av de grejerna jag tänkte att jag skulle bli bättre på när jag hade kick off för hösten

De två sakerna jag följer mest frekvent i mitt excelark (eller snarare Google kalkylark) är hur mitt sparkapital förändras och hur mycket jag har sparat varje månad. Det som haltar lite mer i uppföljning är exakt hur mycket jag och familjen spenderar på olika saker. Jag har förstås en bra uppfattning hur mycket pengar som går ut varje månad men följer inte upp detaljerna så ofta. 

En sak som komplicerar uppföljningen men förenklar vårt liv är att vi har delvis separata ekonomier. Det är en blessing, jag säger bara det. I alla fall när man har olika uppfattning om vad man ska göra med sina pengar. Jag tycker att de ska sparas för att bygga frihetsmaskin medan min andra hälft inte tycker det verkar vara så spännande.  

Sättet vi hanterar det är att vi varje månad sätter in en summa till ett gemensamt konto. Därifrån dras räkningar och andra gemensamma utgifter. Det som ofta händer är att dessa pengar tar slut en bit in i månaden och därefter får man betala mat och annat från våra privata konton. Jag menar att pengarna på det gemensamma kontot skulle räcka hela månaden ifall vi bara köpte det nödvändigaste, men så är alltså uppenbarligen inte fallet. 

Hur som haver, det här försvårar uppföljningen lite eftersom man kan fundera hur man ska räkna på utgifterna. En del utgifter som hör till hushållet går direkt från min mans konto och dessa följer jag förstås inte upp. Jag väljer därför att fokusera på det som går ut från det gemensamma kontot och från mina egna konton.

En annan fråga är ju vilka tidsperioder man följer? Kalendermånad eller lönemånad? Jag väljer "lönemånad", det vill säga från den 25:e till den 24:e. Det blir mest rätt för min del, särskilt eftersom en del räkningar dras den 1:a i månaden. Egentligen spelar det ingen roll vilket av sätten man väljer, bara man är konsekvent. 

Så - hur gick det då i augusti (det vill säga 25 juli till 24 augusti)? Både bra och dåligt måste jag säga. Sparkvoten är inte tillräckligt hög beroende på diverse semesterrelaterade utlägg, CSN-månad och lite annat. Men det blev ändå 12000 kronor in på ISKen och 1000 kronor till sparkonto. Vad som var trevligt var att portföljen ökade med över 14000 kronor i värdeförändring. Jag vet att alla månader och år inte ser ut som det gjort hittills på börsen under 2021 men det är verkligen otroligt vad snabbt kapitalet har ökat under året. Det är nu drygt tre år sedan jag började spara på allvar, jag menar mer än ett par tusenlappar i månaden, och nu börjar jag verkligen se resultatet av det vilket är väldigt motiverande. Varför gjorde jag det inte tidigare? Nej stopp, så får man inte tänka. Ingen idé att älta gamla misstag. Fokusera framåt och lär av nya misstag istället.


Hur gick sparandet i augusti för din del? 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...