Boktips - Rich dad Poor dad


 

Rich dad Poor dad - Vägen till ekonomisk framgång av Robert T. Kiyosaki är en av de första böckerna om privatekonomi jag läste. Jag läste den i början 2000-talet, ungefär samtidigt som jag kom över Vägen till ekonomisk frihet av Bodo Schäfer.

Bokens innehåll

Författaren beskriver i boken hur han hade två pappor, en fattig och en rik. Jag tolkar det som att den "rika pappan" egentligen var en kompis pappa som blev en mentor och att den "fattiga pappan" var hans far som han växte upp med. Författaren märkte snabbt att de båda fädernas råd kring ekonomi ofta skilde sig helt och hållet. 

Den fattiga pappan pekade ofta på yttre omständigheter som gjorde att de inte hade så mycket pengar, som till exempel höga skatter. Den fattiga pappan var också övertygad om att det man skulle göra för att lyckas var att arbeta hårt, se till att ha bra anställningstrygghet och pensionsförmåner så att man blev omhändertagen när man blev gammal. Den rika pappan var en entreprenör och fokuserade istället på hur man skapar affärsmöjligheter och investeringar som arbetar för en. 

I boken presenteras grundläggande principer för hur man lär sig att få pengar att arbeta för en istället för att arbeta för pengar. Det är ett stort fokus på fastighetsinvesteringar men även andra typer av investeringar behandlas.

 "Ämnet pengar finns inte i skolorna. Där fokuserar man på akademiska och yrkesmässiga kunskaper, men inte på ekonomiska sådana" Robert T. Kiyosaki, Rich dad Poor dad

Mina tankar om boken

Jag tycker boken är bra och läsvärd och det var kul att gå igenom den nu igen när jag skulle skriva det här inlägget, eftersom det var länge sedan jag läste den. 

Man kan ju undra varför jag inte tog till mig tipsen från boken lite bättre redan för 18 år sedan, eftersom jag läste den så tidigt. Den bästa förklaring till det jag kan åstadkomma finns i det här inlägget

Boken har ganska många år på nacken (1997-1998) och det kan märkas i vissa delar, till exempel när investeringsprodukter beskrivs. Men större delen av boken handlar mer om att ha rätt inställning och filosofi när det gäller hur man handskas med pengar och det har inte förändrats. När det gäller sådana grundläggande principer som att man ska betala sig själv först (spara) så är principen densamma nu som för tusen år sedan. 

Boken innehåller 6 lektioner om pengar som alla är intressanta, till exempel "Arbeta för att lära dig - arbeta inte för pengar". Jag gillar även särskilt kapitlet "Att sätta igång" med tio konkreta tips, till exempel att göra dagliga val kring hur vi spenderar våra pengar och vår tid.

Sammanfattningsvis så tycker jag Rich dad Poor dad är en klassiker som håller än idag.

Vad tycker du om den?


2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har också läst den, även om det nu var ett par år sedan. Jag vet att jag fick djupandas ibland, för jag har svårt att inte bli provocerad av den amerikanska självgodheten som så tydligt lyser igenom då och då. Men det var en ögonöppnare att läsa om ett helt annat sätt att se på försörjning och entreprenörskap, än det man själv är uppväxt med. Jag är glad att jag läst boken just därför, att få insyn i ett annat tankesätt. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja du har onekligen en poäng där. Boken känns överlag väldigt amerikansk med allt vad det innebär. Jag tänkte just börja läsa "Ett rikare liv" av Charlie Söderberg, förmodar att det blir ett mer svenskt perspektiv :)
      Tack för kommentaren!

      Radera

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...