Så blir du rik - tre enkla tips



 Så blir du rik - tre enkla tips. Det är lätt att bli rik. Åtminstone i teorin och om man börjar tidigt. Så här kommer receptet.

1. Ha alltid större inkomster än utgifter. Ju större gapet mellan dina inkomster och utgifter är, desto snabbare går det förstås att bli rik. Undvik tankar av typen "den här månaden är det semester och då kan man gå lite back" eller "nu är det ju jul" och så vidare. Hela året är fyllt av födelsedagar och annat som kan vara en ursäkt för att just den månaden så går det åt mycket pengar. Ni hör att jag pratar av egen erfarenhet här.

2. Handla inte på kredit. Det är inte samma sak som att man inte kan använda kreditkort eller ta Klarna/Qliro checkout när man beställer något. Men räkningen måste alltid betalas i sin helhet när den kommer. Studielån och bolån är acceptabelt enligt min mening men inget annat. Ibland kan det vara frestande att betala av ett dyrare köp på flera månader. Om man räknar efter så blir räntan inte många kronor på den korta tiden. Men det är en slippery slope om man väl börjat ackumulera på kreditkortet. Inte värt att ligga back i månader eller till och med år. Kan du inte betala på en gång - vänta med inköpet. 

3. Investera varje månad. Betala dig själv först och investera långsiktigt. Använd överskottet från punkt 1 och hitta billiga indexfonder eller aktier som du tror på.  

Sen är det bara in i ugnen och vänta med tålamod. Klart! 

Om ovanstående är recept på hur man blir rik så kan man förstås fråga sig hur man känner sig rik och det är en helt annan fråga. Den förtjänar ett eget inlägg men en spontan tanke är att man varken blir rik eller känner sig rik genom att bränna mycket pengar. 

Eller är det kanske inte så för alla? Själv känner jag mig mer "orik" när jag gör av med mycket pengar eftersom jag känner att jag tömmer mina besparingar. Men för vissa kanske det är tvärtom? Jag vet faktiskt inte men så är det nog. Skrattade högt när jag läste inlägget från Miljonär innan 30 härom dagen där han visade ett tidningsurklipp på hur pressen betraktar unga miljonärer. Bilden visade ungdomar som festade och vaskade champagne medan han i bloggen påpekade att han var en ung miljonär just för att han undvikit den typen av beteende. Som vanligt missar kvällspressen totalt både poängen och målet med artikeln. 

Jag tror de flesta vet hur man gör för att bli rik och ovanstående tips är ingen rocket science. Men varför är det då så få som följer receptet? Det låter ju enkelt, eller? Problemet är nog att det visserligen är lätt att följa ovanstående men det är ännu lättare att inte göra det och istället spendera alla sina pengar. Det finns ju oändliga möjligheter vad man kan lägga pengar på och när man väl har börjat spendera så vill man bara ha mer och mer. 

För att kunna spara så måste man helt enkelt sätta av de pengar som ska sparas först, innan man har en chans att göra av med dem. Sedan är det bara att glömma dem i ett antal år medan de växer av sig själva (med undantag för att se över portföljens sammansättning då och då). Så tänker i alla fall jag.

Vad tycker du, är det lätt eller svårt att spara?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...