En väldigt icke-frugal månad

Trots de bästa intentioner till sparande och enkelt leverne så kan det ibland spåra ur. Det är vad som hänt i vårt hushåll den senaste månaden och vi har haft en väldigt icke-frugal månad. Jag ryser vid tanken på att titta efter hur illa det är men det tjänar inget till att vara en struts och stoppa huvudet i marken. Nej, man måste ta tjuren vid hornen och ta tag i problemet. 

Nu så här i lönetider och räkningsbetalningstider blir det extra tydligt hur månaden "har gått". Jag brukar de första dagarna i en ny månad sammanfatta sparande och utgifter men går nu lite i förväg och sammanfattar vad som hänt senaste månaden och varför det har gått snett.



Utgifter under juni

Utöver de vanliga månatliga utgifterna har vi under slutet på maj och juni månad lagt pengar på följande:

  • Cykel till en familjemedlem (cirka 15000 kr)
  • Renovering/husgrej av icke nödvändigt slag (cirka 75000 kr)
  • Trädgårdsredskap (cirka 4500 kr)
  • Diverse hämtmat och restaurangbesök vid flera tillfällen (cirka 3500 kr)
  • Teknisk apparat (cirka 7000 kr)

Hu det är verkligen fruktansvärt. Förstår ni hur länge vi har varit tvungna att arbeta för att få ihop ovanstående summor? Det är när man börjar tänka så som det inte längre är tilltalande att bränna pengar utan rent av motbjudande. Varför har det blivit som ovan då? 


Utvärdering av junis utgifter

När jag tittar på listan ovan mår jag lite dåligt. Jag kan knappt glädjas åt sakerna vi köpt utan ser bara de försvunna pengarna och all tid det har tagit att spara ihop dem. Kanske överdriver jag och borde istället glädjas över det vi har skaffat men det är faktiskt svårt. Nedan har jag utvärderat respektive köp:
  • Cykel - den här är jag ändå rätt nöjd med. Det är en kvalitetsprodukt som kommer användas mycket, räcka i många år och vi hade ett verkligt behov. Dessutom säger MMM att det är ok att köpa cykel.
  • Renovering/husgrej av icke nödvändigt slag - den här är jag inte helt nöjd med även om det blev fint och kommer användas. Jag gick mest med på det för husfridens skull. Vi har sparat till det i flera år och hade pengar avsatta men hade jag fått välja själv så hade jag hellre avstått. Inte läge att nämna det heller för husfridens skull. Man måste välja sina strider. Dessutom hade vi ju kommit överens och sparat till det så hade inte varit schysst att vägra nu.
  • Trädgårdsredskap - nja, här hade vi visserligen ett behov men det hade funnits billigare alternativ. Fördelen med det dyrare alternativet är att det (kanske) kommer hålla bättre. 
  • Hämtmat och restaurangbesök - ett restaurangbesök för att fira in sommaren. Vi har inte varit på restaurang på nästan ett år så kan möjligen vara ok och vi uppskattade det verkligen. Så här i efterhand kunde jag ha skippat efterrätten men överlag tycker jag det kan vara värt att vid sällsynta tillfällen göra något extra. Hämtmaten tycker jag inte är värt pengarna. Anledningen att jag inte la in mitt veto är att den ena gången var jag mentalt försvagad av jobbrelaterade issues och den andra gången var det ett av barnen som fick välja mat för att fira skolavslutning. 
  • Teknisk apparat - även här fanns ett visst behov. Vi har behövt en dylik tingest i flera år och lånat av grannen etc. vilket har blivit ohållbart. Mitt förslag var att köpa den och sedan hyra ut på Hygglo för att få igen pengarna på några år. Tyvärr fick jag ge mig här, åtminstone tillfälligt, återigen på grund av husfriden. 

Medan jag mår dåligt över alla inköp och känner att vi nu måste dra i nödbromsen resten av sommaren så verkar min andra hälft snarare gå igång på spenderandet och bli sugen på att köpa ännu mer. Hjälp.

Som synes så är många av köpen tillfällen då jag fått ge med mig till följd av en familj som inte är med på den frugala banan. Jag jobbar på att omvända dem men det måste göras med list och lite tålamod. Jag måste ändå säga att framsteg har gjorts, framför allt avseende sparande jämfört med när jag skrev detta inlägg för några år sedan. Det är inte värt att offra familjefriden för att alltid få sin vilja igenom. Ofta lyckas jag ändå rätt bra och sätter stopp för de värsta utsvävningarna (dock inte denna månad). Dessutom kan det vara så att jag tenderar att gå till överdrift åt andra hållet så kanske bra att vi inte är precis lika. Att i efterhand inte kunna glädjas över det man har skaffat är ju bara dumt så jag ska försöka göra det nu och inte gräma mig över spillda sparpengar.


Hur ser det ut hos er? Tips på hur man får familjen med på en avskalad livsstil undviker onödiga kostnader mottages gärna.



Glad midsommar!

2 kommentarer:

  1. Så strongt av dig att köra på trots att din man drar åt andra hållet, vet exakt hur påfrestande det kan vara och hur tjatig man låter när man försöker få någon att förstå. Belöningssystemen kan vara på helt olika ställen! Samt småbarnsliv i hus som fullständigt suger pengar ur en åt alla håll. Har precis fått barn och känner redan hur jag håller på att tappa kontrollen över mig hårt disciplinerade ekonomi… Tack för trevlig läsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Fredrik, skönt att höra att man inte är ensam. Det kan verkligen vara en utmaning att hålla kontrollen över ekonomin med både hus och barn. Hus är som ett slukhål, det går att kasta in hur mycket pengar som helst om man inte passar sig. Lycka till, vi frugala får kämpa på :)

      Radera

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...