Hur lär man barn att spara pengar?

Att lära sig spara pengar tidigt i livet är något som många vill ge sina barn. Men hur lär man barn att spara pengar? 

Jag har funderat en hel del på det här och det vet jag att många andra också har. Ibland känns det som att vi har lyckats bra med att ge barnen lite sunt ekonomiskt förnuft men det kan vara som bortblåst sekunden senare när sagda barn helt plötsligt vill åka till närmaste galleria och shoppa loss. Gaaah! 

Med detta i åtanke så har jag kommit fram till att man kan dela upp det här med sparande i olika steg. Det innebär att man kan ta ett steg i taget istället för att stressa fram allt på en gång.  Det är förstås individuellt och meningen är inte att ge specifika råd till någon utan det är en sammanfattning av hur jag ser på det.

Steg 1 Lär barnet förstå vad pengar är och vad saker kostar

Pengar är ett abstrakt fenomen som är påhittat av människan. Inga djur har några pengar eller vet något om pengar. Givetvis så vet inte heller en nyfödd bebis något om pengar. Först när du börjar lära barnet vad pengar är för något så börjar hen greppa fenomenet. Därför är det första steget är att lära barnet vad pengar är och hur de fungerar. Detta kan påbörjas tidigt, när barnet är 2-3 gammalt. 

Jag kommer inte ihåg exakt när mina barn började förstå vad pengar är, det är en glidande skala men jag skulle säga att det var någonstans i 3-årsåldern. Här skulle jag absolut inte rekommendera att sitta ner och ha lektioner i vad pengar är utan se helt enkelt till att inkludera det i vardagliga diskussioner. Om barnet inte förstår på en gång så spelar det ingen roll, det kommer gradvis. Något senare eller lite parallellt med att den lilla knodden börjar greppa konceptet med pengar så är det bra att flika in lite kring vad saker kostar.  

Sammanfattningsvis så är det nödvändigt att barnet börjar få en uppfattning om pengar och pengars värde på ett ganska tidigt stadium. Många verkar vilja skydda sina små från "sådana tråkiga saker" eller så vill de inte att barnen ska "behöva bekymra sig om pengar". Ett sådant resonemang är helt fel och kommer inte gynna ditt barn enligt min mening. Då är det bättre att lära sig tidigt att pengar är något bra som man inte behöver vara rädd för, men däremot vara rädd om. Förr eller senare så måste alla ändå lära sig hantera pengar i sin vardagsekonomi så bättre att barnet får med sig en känsla av att det är något naturligt som man kan prata om.



Steg 2 Lär barnet att prioritera eftersom pengar inte växer på träd

Nästa steg när du känner att barnet har någon form av koncept om vad pengar är att börja införa lite prioriteringar. Du behöver inte ens vara helt klar med steg 1 innan du går på steg 2. Även de allra minsta kan lära sig prioritera genom att ibland behöva välja mellan två olika alternativ, utan att blanda in pengar.

Däremot så kan det vara bra att barnet förstår vad pengar är innan du börjar blanda in kostnaden i prioriteringarna. När barnet väl har landat i steg 1 så kan du dock låta hen lära sig göra enkla val, till exempel när man köper lördagsgodis. Den här glassen kostar 10 kronor men den där glassen kostar 20 kronor. Om du köper den billigare så kan vi även köpa en tablettask.

I vår familj så har vi även diskussioner kring vilka prioriteringar vi ska göra på större inköp. Jag tror det är nyttigt att barnen förstår att man hela livet måste göra prioriteringar och att pengar är en ändlig resurs (åtminstone för de allra flesta). Om man däremot har ekonomiska problem och svårigheter så skulle jag vara lite mer försiktig med att låta barnen höra sådana diskussioner. 

Steg 3 Inför veckopeng

Till att börja med så är veckopeng ett traditionellt råd som de flesta sparsidor rekommenderar. Ändå så är jag förvånad att se att många i bekantskapskretsen inte har infört det. Ännu mer förvånande är det när barnen i fråga nästan är uppe i tonåren. Det är lite oklart för mig varför man gör detta val men det verkar vara någon form av missriktad välvilja. "Inte ska lilla Kajsa behöva bekymra sig om pengar och räkna slantar, hon får det hon behöver av oss". Synd bara att lilla Kajsa om 15 år får vara med i Lyxfällan då hon aldrig lärt sig hantera pengar. 

Faktiskt så tror jag det har lite med bekvämlighet att göra också. Det är lite bökigt att ge 10 kronor eller 20 kronor i cash varje vecka om man sällan har kontanter på sig. Jag brukar se till att bunkra upp med några veckor i taget så att jag har tillgängligt. Men framför allt så är det vettigt att så snart som möjligt gå över till kort och Swish så att man slipper de omständiga och lortiga kontanterna (se steg 4).   

Som framgår så är jag en stor förespråkare av veckopeng. Vi började ge våra barn veckopeng i 5-årsåldern. Till en början bara 5-10 kronor och det var kul att se hur mycket de växte av detta. Det är något som händer när man får ha hand om egna pengar och åtminstone båda mina barn har då på allvar börjat visa ett intresse för vad saker kostar och att spara. Vissa är ju naturliga savers och andra är naturliga spenders men det spelar ingen roll. Framför allt om det visar sig att du har med en liten spender att göra så är det viktigt att börja med veckopeng. Behöver jag ens säga att när veckopengen är slut så ger man inte mer pengar? 

Steg 4 Övergå till digitalt

Även om jag ogillar kontanter så tror jag en 5-åring helst ska börja med kontanter i veckopeng så det har vi kört på till en början. Men i 7-8 årsåldern börjar det vara dags att överväga att gå över till kort och Swish. Äldsta barnet fick ett eget bankkonto med bankkort och anslutning till Swish i 8-årspresent. Jag väntade med spänning på att se hur det skulle gå. 

Framför allt var jag inte säker på om hen skulle förstå hur pengarna fungerade och att de var riktiga när de bara syntes på en skärm. Det visade sig vara en helt ogrundad misstanke. Dagens kids är lika hemma i den digitala världen som i den fysiska. Efter bara några månader började 8-åringen sky kontanter på samma sätt som jag själv gör. När en äldre släkting gav ett kuvert med pengar senare samma år så lämnade barnet kuvertet till mig och sa "Mamma, kan inte du sätta in det här på banken så det blir riktiga pengar på mitt konto?" Touché. 

Steg 5 Lär barnet att pengar kan växa av sig själva

Till sist så är det dags att lära barnet om ränta och konceptet att pengar kan växa om man sparar. Helt ärligt så tycker jag det här är det svåraste. Jag menar att fastän vi överlag har lyckats bra med steg 1-4 så står vi fortfarande och trampar lite på det sista steget. Det är inget som oroar mig än eftersom barnen ännu inte är tonåringar men jag känner att det verkligen är dags. Jag har väntat lite på att ett fönster av intresse ska öppna sig men nu är det tid att ta saken i egna händer. 

Ett klassiskt tips som jag vet att bland annat MMM har förespråkat (tyvärr hittar jag inte länken till den specifika blogposten) är att ge barnet ränta på pengarna den har lyckats spara. Eftersom det i nuläget inte är någon ränta att tala om ens på sparkonton blir det mer konceptuellt. Jag kan ju inte locka med att "om du har sparat 1000 kronor så kommer jag ge dig 2,5 kronor som ränta efter ett år". Nej, det får nog bli upp emot 10 procent eller så för att budskapet ska gå fram. 

Sista steget efter begreppet om ränta blir förstås att förstå hur aktier och fonder fungerar. Jag hoppas så att vi kommer lyckas förmedla det på ett bra sätt så att mina barn påbörjar sin FI-resa när de är unga. Det vore fantastiskt om de vid 30 års ålder hade lyckats bygga sin egen pengamaskin och sedan endast kan ägna sig åt det som ger dem mest glädje i livet. Till exempel så kanske de då väljer att inte ha två heltidsjobb under småbarnsåren som deras föräldrar och morföräldrar hade.  Det vore verkligen något att fira! 

Hur lär du dina barn att hantera pengar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...