Vad kostar en dag på stranden?

 Så här års är vi många som gillar att åka på utflykt då och då. Det kan bli både dyrt och billigt beroende på hur man gör det. Vad kostar till exempel en dag på stranden?




Varför åka till stranden?

Till att börja med kan man fundera över syftet med att åka till stranden. För min egen del är det framför allt följande saker som lockar:
  • Göra något kul med familjen
  • Få vara utomhus
  • Bada och simma
  • Läsa och slappa i en solstol eller på en filt
  • Leka något strandspel med barnen (t.ex med boll eller flytgrej)
  • Äta något gott ute
Det går att lägga ytterligare saker till listan men jag tror ovanstående täcker in ganska bra även vad många vill få ut av en dag på stranden.

Låt mig nu beskriva två olika stranddagar som jag har upplevt. 

Den dyra stranddagen

Den dyra stranddagen vaknade vi hemma och åt en något sen frukost. Vid frukosten diskuterades vad vi skulle hitta på under dagen. Det var lite olika viljor och lite tjat hit och dit om vad vi skulle göra. Äldsta barnet ville åka till närmaste shoppinggalleria trots vackert och soligt väder. 

Till slut lyckades vi ändå bestämma att vi skulle iväg till stranden. Ett visst kaos utbröt när vi försökte packa ihop det vi behövde. Frukosten lämnades kvar på diskbänken eftersom klockan började närma sig 12 och vi ville komma iväg. 

Väl framme vid stranden var det nästan lunchdags och eftersom vi inte hunnit göra matsäck så införskaffades lunchen på strandhaket för cirka 350 kronor. Kan tilläggas att det inte var någon fantastisk mat utan snarare medioker och onyttig snabbmat. Vi hade inte tillräckligt med vatten och barnen ville ha kall dryck så lägg till dryck för 50 kr. 

Under dagen införskaffades senare fika för 100 kr, kaffe för 50 kr, glass för 100 kr och så spelade vi minigolf för 120 kr. 

Det var en härlig dag med familjen på stranden. Tyvärr så upptäckte vi när vi skulle hem att vi hade dragit på oss en p-bot om 500 kr. Vi hade ju kommit lite sent och den vanliga parkeringen var full. Därmed så vi hade ställt oss tokigt vid sidan av. Inte så bra.

Summa summarum så kostade stranddagen 1270 kr inklusive p-bot. 


Den frugala stranddagen

Den billiga stranddagen började lite annorlunda. Då hade vi redan dagen innan sett att det skulle bli fint väder och bestämt oss för att åka till stranden. Jag förberedde med att baka kanelbullar och lägga in några halvfulla vattenflaskor i frysen (ett life hack från fru EB).

Jag gick som vanligt upp tidigast och eftersom jag visste att vi skulle till stranden så började jag direkt göra goda pastasallader att ta med.

Resten av familjen gick upp i hyfsad tid och vid frukosten så pratade vi om hur kul det skulle bli att åka till stranden. Det mesta av packningen var redan fixad så vi kunde i lugn och ro plocka undan frukosten och komma iväg vid 10-tiden.

På stranden njöt vi av hemmagjord pastasallad, gott fika och kaffe och iskallt vatten. Inget av det vi åt var sämre än på den dyra dagen. Tvärtom så hade vi mer och godare saker med oss än vad vi köpte för dyra pengar den tidigare dagen.

Vi hade med oss några flytgrejer och en boll samt strandtennis. Det höll oss så pass sysselsatta så det blev ingen minigolf. Vi lyxade ändå till det med glass för 100 kr, det är ju det enda som är svårt att ta med på något bra sätt.

Inte heller hade vi fått någon p-bot eftersom vi kommit i bra tid och det fanns gott om plats.

Allt som allt gjorde vi av med 100 kr på glass. Att jämföra med 1270 kr den dyra dagen. Vän av ordning kan ju hävda att bara för att vi tog med oss maten så var den inte helt gratis. Vi hade ju ändå handlat ingredienserna. Sant, men även om man räknar in det så blir det en avsevärd skillnad. Dessutom så brukar jag lite förenklat räkna utgifter som extra kronor ut. Maten vi tog med hade vi ändå hemma, det var ingen extra handling som krävdes. 


Spara pengar genom att planera din dag

Som synes så uppfyller båda dagarna ovan alla punkter i listan kring varför jag ville åka till stranden.
Min poäng med ovanstående två exempel var att vi hade två liknande dagar där den ena kostade 1170 kronor mer än den andra utan att vi fick något extra för det. Även om man inte får en p-bot så skulle den dyra dagen ändå kosta 670 kr mer. Tänk om man har 10 sådana dagar på en sommar. Det blir 6700 kronor mer till ingen ytterligare glädje. 

Jag skulle till och med vilja hävda att den billigare dagen var bättre eftersom vi kunde se fram emot den innan, vi slapp stressa och maten var bättre. Dessutom så skaver det alltid i mig när vi drar på oss onödiga utgifter, som jag skrev om i fredags.

Nyckeln till att hamna i det mer sparsamma alternativet stavas planering. Det var egentligen det enda vi gjorde annorlunda och det påverkade hela utfallet för dagen. 


Hur bra är du på att planera i förväg?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...