Utmaning inför helgen - köp ingen mat

 Vi är många som gärna äter lite festligare på helgerna. Fira att man har överlevt ännu en jobbvecka och att det nu är två lediga dagar som hägrar. Eftersom veckodagarna är fulla till brädden av jobbmöten, fritidsaktiviteter och allmän administration kan det lätt hända att planeringen inför helgens festmåltider inte görs förrän fredag på väg hem från jobbet. Du kommer då i panik på att det är fredagsmys ikväll och god mat måste inhandlas. Jag vet det för jag har själv varit där.

Ytterligare belägg för att det är fler som har råkat ut för detta kan man hitta i vilken mataffär som helst på fredagar mellan klockan 15 och 18. Jag säger bara det - åk inte dit då!

Det optimala är förstås att planera i tid vad man ska äta på helgen så att du inte tvingas fredagshandla med resten av grannskapet. Men låt oss inse att det inte alltid kommer att lyckas. Då har jag en alternativ plan för dig. En utmaning inför helgen eller till någon annan helg när du inser att du har missat matplaneringen. 


Utmaningen inför helgen - köp ingen mat

Istället för att hasta iväg till affären så stannar du bara lugnt hemma. Din målsättning blir att få ihop så trevliga måltider som möjligt under helgen men utan att inhandla något nytt. Det är troligt att du har mer än du anar i kylen, frysen och skafferiet. 

Finns det en festmåltid här inne?


Varför anta utmaningen att inte köpa någon mat till helgen?

Listan över fördelar kan göras lång. För det första så sparar du pengar, det kan röra sig om hundratals kronor för en enskild helg. Utöver att du sparar pengar så finns en rad andra positiva sidoeffekter. Nedan följer några:
  • Du kan passa på att äta upp sådant som annars riskerar att bli dåligt. Därmed minskar du matsvinnet vilket är bra för miljön och dessutom känns det bra. Det ger en oskön känsla att slänga mat.
  • Du tränar din kreativitet och kan hitta nya recept. Det kräver mer eftertanke att utforma en måltid efter det man har än att bara gå och köpa nytt.
  • Du kan passa på att städa ur kylen och skafferiet. Det är lättare ju mer tomt det är. Dessutom brukar jag ofta hitta saker som jag glömt att jag har när jag går igenom matförrådet.
  • Du sparar tid som du annars skulle ha lagt på att åka till affären. Dessutom slipper du trängas i affären med alla andra som glömt handla inför helgen. Bästa tiden att handla är en vardagskväll i början av veckan då det är lite folk i affären, inte fredag eller lördag.
  • Om du har familj så kan ni göra en rolig grej av utmaningen. Till exempel bestämma att någon ansvarar för att plocka ihop en förrätt, någon annan tar varmrätten och så vidare. Barn tycker ofta det är roligt att ta fram alla matvaror ur skafferiet och botanisera. 

Hur ska man hitta något att laga då?

Det finns en hel del sidor på nätet som kan ge tips på recept utifrån vad du har hemma. Ett exempel är Icas recept efter ingrediens. Jag tycker generellt att Ica har ganska bra recept. Eller så kan du bara googla efter "hitta recept efter ingredienser" så kommer det upp massor av sidor. 

Trots att det finns så mycket hjälp att få med recept på nätet så vill jag rekommendera att inte stirra dig blind på att hitta ett recept. Det är toppen att hämta inspiration på det sättet men lås inte fast dig vid att du måste hitta ett recept där du har exakt rätt ingredienser. Använd fantasin istället. Det värsta som kan hända är ju att det inte blir så gott och det kan du leva med. 

Min favoritingrediens är potatis. Har du potatis hemma så är du safe. Då kan du alltid göra klyftpotatis, bakad potatis, råraka eller potatismos. Till detta så kan du servera i princip vad som helst. 

Kylen är det självklara stället att börja leta eftersom det där kan finnas saker som behöver ätas upp snart. Skafferiet ger bra komplement, där kan det finnas pasta, krossade tomater och annat gott. Frysen är också en guldgruva. Där kan det finnas en hel del som du har glömt bort, det vet jag av egen erfarenhet. Även om mat i frysen ofta håller länge så håller de inte hur länge som helst. Av den anledningen är det bra att ha som rutin att rensa ur och äta upp saker i frysen med jämna mellanrum. 

Ytterligare en sak som kan underlätta utmaningen är att tillaga något vegetariskt. Du kommer inte dö om måltiden inte innehåller kött. För mig som nästan uteslutande äter vegetarisk kost så är detta självklart men vissa personer jag känner har svårt att tänka sig en enbart växtbaserad måltid. Det här kan vara ett bra tillfälle att testa det.

Glöm inte kryddorna. Gå igenom vilka kryddor du har och se vad som kan passa. Jag har till exempel flera fina små kryddblandningar som jag har fått och som har blivit liggande trots att de är jättegoda.

Piffa upp det du har lagat med färska örter, ifall det finns hemma. Så här års har jag alltid det hemma eftersom det växer i trädgården.


Hur det gick när vi testade utmaningen

Första gången vi testade utmaningen var kanske ett halvår sedan. Det var en fredagseftermiddag och vi hade absolut ingen mat planerad inför helgen. Inte heller hade vi handlat på nästan en vecka. Kylen såg inte inspirerande ut och mannen gjorde sig redo att åka till affären. Utöver att det alltid är mycket folk i affären på fredag eftermiddag och det dessutom var Covid-tider så skulle ett sådant besök oundvikligen kosta minst 500 kronor. Något annat var osannolikt. 

Eftersom han ogärna ville åka till affären och jag absolut inte ville göra det så bestämde vi att istället ha en kul utmaning att skapa festliga måltider av det vi hade hemma. Det gick över all förväntan. Vi lyckades få ihop både snacks/förrätt, varmrätt och någon form av efterrätt. Barnen tyckte det var jättekul att ta ut alla saker ur skafferiet och komma med idéer till vad man kan kombinera och äta. 

Det blev riktigt gott och framför allt så var det mycket roligare än det hade varit att åka och handla. Av någon anledning så är det lättare att uppskatta maten som den är när man tagit det som finns hemma. Åtminstone tycker jag det. Jag kan då ha överseende med att det fattas en viss ingrediens som borde ha varit med och förväntningarna att det ska vara perfekt är inte lika höga.

När helgen var slut kände vi oss alla mycket nöjda. Hädanefter så har vi denna typ av helgutmaning så fort vi har missat att planera för helgen, vilket är minst en gång i månaden. 


Vad har du för tips för att minska matkostnaderna?

  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...