Boktips - The Richest Man in Babylon

 Jag har alltid älskat att läsa och kom tidigt över en del litteratur om ekonomi och sparande. En av de första böckerna jag läste på ämnet var den här boken som jag skrev om tidigare.

The Richest Man in Babylon av George S. Clason är en annan bok som jag läste för ganska länge sedan och den är något av en klassiker. Jag har den på engelska men den svenska översättningen heter som väntat Den rikaste mannen i Babylon. Den är som jag förstår det skriven runt 1926 men jag har läst en uppdaterad utgåva. 

Boken är således ett århundrade gammal och dessutom utspelar den sig i Babylon för 4000 år sedan. Trots det, eller kanske just därför, innehåller den en rad viktiga lärdomar och grundprinciper för att anlägga välstånd. Då menar jag inte bara ekonomiskt välstånd utan även mentalt välstånd. Boken visar genom anekdoter och liknelser varför man inte blir lycklig genom att enbart sträva efter mer guld och att vägen till välstånd är att inse att man redan har tillräckligt. 

Med det sagt så har boken även en rad konkreta principer kring hur man bygger en förmögenhet. Principerna är åskådliggjorda genom berättelser om personer i det gamla Babylon. Vi får möte Arkad som är den rikaste mannen i Babylon. Han berättar sin historia för några vänner som vill lära sig hemligheten bakom hans välstånd. Det visar sig att Arkad inte föddes rik eller ovanligt begåvad utan att han byggde sin förmögenhet genom att lära sig rätt ekonomiska principer.  

För det första så fick Arkad lära sig att man ALLTID ska spara minst 10 procent av det man tjänar, oavsett hur lite man tjänar. Det är förstås en fördel att spara mer än så, men åtminstone 10 procent måste under alla omständigheter sparas. Arkad märkte att det inte är svårare att klara sig på 90 procent av lönen än det är att klara sig på hela lönen. Jag håller med om detta, det är min erfarenhet också. Tricket är att alltid lägga undan pengarna direkt - betala dig själv först.  Jag tycker det är ett bra sätt att se på det. Istället för att se det som en uppoffring att spara så är det en belöning. En del av det jag tjänar är mitt att behålla.

Boken innehåller även sju botemedel mot en tunn plånbok och fem lagar om guld. Intressant nog så är dessa evergreen, det vill säga de håller måttet än idag. Vad sägs till exempel om "kontrollera dina utgifter" och "få dina pengar att växa". Det finns också delar om att skydda sina investeringar. Arkad i boken får lära sig en läxa om dumdristiga investeringar när han i början av sin sparresa litar på fel person och blir av med hela kapitalet. 

Lärdomen är att endast investera i sådant man förstår och konsultera rätt personer. Dessutom menar boken att man inte ska ta risk och endast investera om man kan vara säker på att få tillbaka hela den ursprungliga investeringens värde närhelst man önskar. Det här kan ju möjligen kännas lite utdaterat i dagens värld och det blir svårt att leva efter det och samtidigt erhålla en god avkastning. Men vi får tänka på att det inte fanns en välfungerande aktiemarknad och billiga indexfonder på de gamla babyloniernas tid. 

En kopp kaffe, en bok och ett block
att skriva tankar och noteringar i 


Sammanfattningsvis så tycker jag att boken är väl värd att läsa. Den är lättläst och ganska kort, cirka 120 sidor varav mycket är dialog. Det är kul att den är skriven som en berättelse snarare än som en faktabok och man blir inspirerad att spara av att läsa den. Det gillar jag.


Har du läst den och vad tyckte du i så fall?


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...