Att njuta av det enkla i tillvaron

Jag hör ofta från vänner och bekanta uttryck som "på semestern vill man unna sig lite lyx" och "på semestern vill man inte fundera över vad saker kostar". Innebörden är att man har slitit som en varg hela året och nu rackarns ska man njuta. Jag förstår det. Har säkert själv slängt mig med något liknande uttryck på grillkvällar när nästa semesterresa diskuterats. 

Ovanstående är inte helt fel. Det är kan absolut vara värt att unna sig något extra under semestern, till exempel ett trevligt restaurangbesök. Problemet blir när man tillämpar ovanstående argument på alla dagar, hela sommaren. Det blir lätt väldigt dyrt och dessutom så slutar man uppskatta det bara efter några dagar. Tänk dig själv om du äter på restaurang varje dag i en vecka. Det har ju hänt, till exempel på semester i utlandet. 

För egen del längtar jag efter en veckas restaurangmat till ett eget kök där jag kan laga egen nyttig mat som inte kostar skjortan. Det räcker med några restaurangbesök på en vecka för att den där "wow-känslan" ska försvinna. Jag har upptäckt att jag nästan alltid tar med mig en ännu bättre helhetsupplevelse av en enkel picknick som av en överdådig restaurangmåltid.

Ett annat exempel på det är hotellövernattningar. När jag var liten bodde vi aldrig på hotell och jag tyckte det var höjden av lyx att göra det. Nu har jag genom årens lopp fått min beskärda del av hotellövernattningar, både genom jobbet och på privata resor. Inte lika spännande längre, med undantag för hotellfrukost som ofta är en trevlig upplevelse. 

Den senaste månaden har jag haft turen att både få njuta av en tältning med familjen och av en hotellövernattning med familjen. Om jag ska välja så slår tältningen hotellet. På samma sätt som picknick i naturen ofta slår restaurangbesök. Särskilt i efterhand så minns jag naturupplevelserna och det enkla mer än det "lyxiga". 



Det verkar som att många som har råd ofta kör på autopilot när det gäller val av övernattning och vart man ska äta middag. Man överväger inte ens att tälta om man har råd att bo på hotell. Överväger inte att ta med sig Triangia-köket och laga mat på istället för att äta på restaurang när man är ute på resa. Till exempel så har jag en kollega som fnyste på näsan när jag berättade att vi hade tältat. "Det skulle jag aldrig göra" var reaktionen. Eller en annan bekant vars barn aldrig hade upplevt något så simpelt som ett vandrarhem. "Vadå, måste man ta med sig lakan och laga maten själv?!" Det är så lätt att fastna i detta synsätt om man har råd, men på något sätt blir livet lite fattigare på upplevelser då.

Nu ska jag iväg på dagens aktivitet. En vandring med medhavd pastasallad, mackor och kaffetermos. Avslutas med ett dopp i havet och dagen är komplett.


Kan du njuta av det enkla i tillvaron? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...