3 myter om investeringar

Det finns många myter om sparande och investeringar. En del har ett korn av sanning i sig och andra inte. Jag skulle säga att jag har vuxit upp med nedanstående tre myter om sparande och investeringar. Numera är jag övertygad om att de är just föreställningar som någon har skapat sig och som inte riktigt stämmer.



3 myter om investeringar


Myt 1 Det går inte att bli rik genom att spara och investera i Sverige

Enligt myten är det så högt skattetryck i Sverige och sparande belönas inte, därmed är det också omöjligt att bygga upp en förmögenhet genom att spara och investera. 

Även om det ligger något i den första halvan av meningen så tycker jag mig numera ha sett exempel på att det trots högt skattetryck går att spara ihop tillräckligt mycket pengar för att bli ekonomiskt oberoende. En förutsättning för det är förstås att de sparade slantarna investeras på ett bra sätt, vilket leder oss in på nästa myt.

Myt 2 För att tjäna pengar på aktier eller fonder så måste du antingen vara väldigt insatt i marknaden eller ha riktigt tur

Det här tror jag är en utbredd myt som hindrar många från att få en vettig avkastning. Det är synd. Det finns en bred uppsjö av indexfonder med låga avgifter som en icke insatt investerare kan välja och sedan är det bara att hålla kvar vid den och fortsätta investera i upp- och nedgång. Då får man åtminstone följa med i hur index utvecklas, vilket historiskt sett har varit en mycket bra affär över tid (även om historisk avkastning inte visar hur framtida avkastning blir). 

Gång på gång hör jag personer säga saker i stil med "Det är som att kasta in pengar i ett lotteri, troligtvis förlorar man" eller "Jag är inte intresserad av att följa med i aktiemarknaden och köpa och sälja när det behövs, därför ska jag inte hålla på med investeringar utan ha pengarna på ett bankkonto." Båda påståendena är enligt mig felaktiga. Det är INTE som att kasta in pengar i ett lotteri att månadsspara i indexfonder. Man måste ju däremot självklart vara beredd på att man vid enskilda tidpunkter kan ha mindre pengar än vad man investerat eftersom fonder går upp och ner. 

Det ryktas att Fidelity har gjort en studie för ett antal år sedan där det visade sig att de som lyckats få bäst avkastning var döda. Det innebär rimligen att de inte kan ha varit särskilt insatta i marknaden längre men däremot satt de av naturliga skäl still i båten och sålde inte så snart tidningarna började skriva om börsnedgång. Jag kan inte hitta studien från Fidelity i sitt original och det finns en del som ifrågasätter om studien verkligen finns men det kanske spelar mindre roll. Jag är övertygad om att slutsatsen stämmer i vilket fall. Se även denna artikel från Morningstar för ett mer utförligt resonemang.


Myt 3 Det är bäst att jag håller mig borta från investeringar, jag har bevis för att det inte fungerar för mig

Denna myt tar sig uttryck på flera olika sätt. En person som är övertygad att det stämmer kan till exempel ha uppfattningen att just hen är otursförföljd när det gäller investeringar. Som bevis för detta finns någon händelse i historien. Hen har kanske köpt en enskild aktie för 15 år sedan efter ett "tips" från en insatt person (som ofta inte är särskilt insatt). Den köpta aktien gick sedan ner 20 % och den stackars oerfarna investeraren, som inte har några andra aktier, fick panik och sålde med förlust. Därefter kan hen nöjt konstatera att "det där med aktier är inget för mig".  

Det märkliga är att personer som är livrädda att förlora pengar genom att investera dem sällan är lika rädda att förlora dem på annat sätt. De köper gärna Trisslotter, dyra uteluncher varje dag eller onödiga prylar. På detta "förlorar" de stora summor varje månad, men det verkar inte vara lika bekymmersamt som att förlora pengar på investeringar. 

Ett annat exempel är den som med facit i hand tittar bakåt och säger saker som "om jag bara hade köpt Aktie X för några år sedan när jag tänkte på det, då hade jag varit rik nu". Personen investerar sällan något här och nu utan tittar mest bakåt och suckar över vad man kunde ha gjort, om bara... Att klamra sig fast vid sådana tankar är inte särskilt fruktsamt eftersom det verkar hindra agerande här och nu. 



Det var de tre myterna som funnits i min uppväxt. Jag har nog aldrig köpt dem helt och hållet men de har ändå funnits där i bakgrunden. 


Vilka myter om investeringar och sparande har du vuxit upp med? 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...