Så hittade jag FIRE


För några år sedan hade jag inte hört talas om FIRE och kände inte till 4-procentsregeln eller liknande. Som jag skrev om i det här inlägget så hade jag läst en del tidiga böcker på ämnet kring sparande och hade egentligen den kunskap som behövdes för att spara mig fri men det var som att en pusselbit saknades.





Det innebar att jag levde ett liv på drift. Inte så att jag knarkade och sov under en bro. Nej, allt gick egentligen bra, framför allt på jobbet. Jag blev befordrad, lönen ökade för varje år och så även mina utgifter. Samtidigt så kände jag mig inte nöjd. Stressnivån var ständigt hög och jag trodde nästan att det var normalt att vara halvt utbränd. Vi levde ju som alla andra omkring oss. Jag har nu i efterhand insett att stressen förmodligen kom mest från jobbet och efter att sträva efter något som förväntades som jag egentligen inte ville ha.

En dag var en kompis med man hemma hos mig och vi kom att prata om det här med sparande och planer. Jag tror inte de nämnde något konkret om FIRE eller så men jag förstod att de var inne på en ny väg. Förmodligen visade jag någon form av intresse för det och frågade vad de hade läst för något. När de hade åkt så skickade de mig en länk till detta inlägg från MMM och det blev vändpunkten.  

"Wow, är det verkligen så enkelt?" tänkte jag. Men jag behövde ingen övertalning för att veta att det som stod var sant och att det var möjligt att lyckas bli ekonomiskt fri. Jag hade ju som sagt den mesta kunskapen sedan innan och detta var helt enkelt den sista pusselbiten som behövdes. 

Jag är så tacksam att de skickade det där blogginlägget från Mister Money Mustache och ryser vid tanken på vad som kunde hänt annars. Jag antar att det var dels eftersom vi kände varandra bra och dels eftersom jag visade intresse för deras nya livsstil som de "vågade" skicka länken. Själv så håller jag ögonen öppna efter fler som visar intresse och som jag kan dela med mig av samma bloggpost till men har tyvärr hittills inte hittat någon. Mer funderingar om hur man introducerar FIRE för ej insatta kommer i nästa inlägg på tisdag.


Hur hittade du FIRE-rörelsen från första början?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...