Hur pratar man med ej insatta personer om FIRE?

 Det här är en fråga som jag har funderat på ända sedan jag själv blev insatt i FIRE-rörelsen och började läsa Mister Money Mustache etc. Hur pratar man med ej insatta personer om FIRE? Självklart är det bara att prata på men de som har försökt med detta vet att det inte är så lätt att ens få folk att förstå konceptet och än mindre att tilltalas av det. Mycket konstigt för själv var jag hooked så snart jag läste om det.



Måste man prata om FIRE?

Måste man prata om FIRE eller FI då? Nej, det tycker jag inte. Det finns ju absolut inget som säger att man någonsin måste förklara vad det är eller hur det fungerar. Men jag tror att många som jag känner att man vill dela med sig av den här kunskapen. Jag känner själv att det hjälper mig leva ett bättre liv och då vill man ju gärna att andra ska få samma möjlighet. Om ingen hade delat inlägget från Mister Money Mustache med mig, som jag skrev om i förra inlägget, så hade jag kanske varit på en helt annan plats idag. 

Så nej, man måste inte prata om det och det allra lättaste är nog att låta bli. Helt enkelt harva på för sig själv och låta andra sköta sitt. Jag skrattade när jag läste "A guide to the good life" av William B Irvine som skriver om stoicism. Han rekommenderar att utöva garderobs-stoicism för att slippa bli förlöjligad. Skulle tro att det är med glimten i ögat men kanske är det samma med FIRE. 

Fördelar med att ändå prata om det kan vara dels att man ger andra möjlighet att förändra sitt liv och även att man kan få större gemenskap om fler i bekantskapskretsen anammar lite av FI-andan. Dessutom är det gynnsamt för miljön och planeten.

Vad är problemet med att prata om FIRE och ekonomiskt oberoende?

Som jag redan har antytt och som jag tror att många kan känna igen är att det finns ett antal problem med att prata om FIRE/FI/ekonomiskt oberoende med personer som inte redan är insatta.

  1. Det verkar svårt för många att förstå hur det fungerar. Jag vill inte dumförklara någon eller så men på något sätt verkar det för abstrakt för vissa att greppa. De vägrar tro på att det kan fungera. Jag vet inte om det beror på att man helt enkelt inte förstår hur ränta på ränta fungerar eller om det snarare beror på att det är "lättare" att välja att inte tro att det kan fungera att spara sig fri. Om man inte tror det fungerar så finns det ju ingen anledning att ändra sitt konsumtionsbeteende och spara mer. 
  2. En del andra förstår hur det fungerar men avskräcks av att man då måste investera. De tror inte att det är något för dem, vilket möjligen kan bero på att de håller fast vid någon myt om investeringar, till exempel dem jag skrev om tidigare.
  3. Ganska många tilltalas inte av konceptet eftersom det innebär att man måste avstå från konsumtion här och nu. De lever i föreställningen att det innebär stor försakelse att avstå från att köpa allt man vill och kan. Jag tror att även dessa personer skulle kunna erfara att det faktiskt inte är ett liv av försakelse vi talar om utan att det snarare leder till ett rikare liv, men det är väldigt svårt att fram med det budskapet. Minimalisterna och Enkel Boning är två bloggar som båda är väldigt bra på att åskådliggöra detta. 
  4. Slutligen så är det väldigt många som av oklar anledning blir provocerade och av tanken på att det är möjligt att spara sig ur ekorrhjulet. De uttrycker saker som "Vad ska man då göra på dagarna?" eller "Vad skulle hända om alla gjorde så?". Båda frågorna är lika märkliga för mig. Om man inte vet vad man ska göra på dagarna om man inte är tvingad att gå till sitt dagjobb så har man antingen världens bästa jobb som är ens största intresse eller så har man tappat kontakten med vad man egentligen gillar att göra. Jag tror det finns ett fåtal personer som verkligen har det där drömjobbet. Det som man skulle göra även om man inte fick betalt. Men så länge man inte skulle utföra sitt nuvarande arbete gratis så är det läge att fundera. Det finns ju inte heller något som säger att man måste sluta jobba bara för att man är ekonomisk fri. Frågan om vad som skulle hända om alla gjorde på samma sätt känns helt irrelevant eftersom det ändå verkar vara allt för få som tilltalas av FIRE. MMM har skrivit ett mycket bra inlägg om detta, What if everyone became frugal

Hur pratar man med ej insatta personer om FIRE - så här gör jag

Nu kanske ni blir besvikna men jag har inte något bra recept på hur man pratar med ej insatta personer om FIRE. De få försiktiga försök jag har gjort har inte fått särskilt framgångsrika reaktioner. Då har jag ändå bara nämnt konceptet för personer som jag känner ganska väl och som jag tänker kanske skulle kunna ha ett intresse. Men icke! Det har blivit reaktioner av slaget 1-4 ovan vilket har varit ganska avskräckande. Kanske beror det på min bristande förmåga att argumentera övertygande eller att lägga fram saken på ett säljande sätt. Det vore intressant att höra om andras erfarenheter. 

Det jag just nu gör är att jag ligger ganska lågt men lever så gott jag kan efter eget exempel och hoppas inspirera genom detta. Ibland sticker jag in någon mening här och var om sparande och investeringar men gör inga långa utläggningar om saken.



Hur gör du? Sprider du budskapet om FIRE i bekantskapskretsen eller är du en garderobsanhängare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...