Vad ska vi göra för att rädda världen




Vad ska vi göra för att rädda världen? Den frågan ställer jag mig ganska ofta. Jag pratar förstås om att minska klimatpåverkan. Det är lätt att känna sig överväldigad inför uppgiften. Det känns så otroligt svårt och abstrakt. Dessutom frågar man sig ibland vilken nytta det gör att jag anstränger mig och cyklar till affären istället för tar bilen, jag är ju bara en enda person.

Känner du dig också maktlös när du hör om Parisavtalet, klimatrapporter och smältande isar? Det är ju "politikerna" som har makt att ändra saker, inte lilla jag. 

Jag har tänkt på klimatet och människans påverkan extra mycket i veckan eftersom jag håller på och läser boken Det är vi som är klimatet- hur man räddar världen av Jonathan Safran Foer. Jag har inte läst klart den än men kan redan säga att jag tycker att alla borde läsa den. Dessutom så läste jag senaste blogginlägget från Minimalisterna som handlar om just klimat(nöd)läget och IPCCs (FNs klimatpanels) senaste rapport. 

Inlägget från Minimalisterna ger perspektiv på hur allvarlig frågan är men har också en positiv spinn med vad vi själva kan göra. 

Rapporten från IPCC är inte munter läsning. Läs den inte om du är på dåligt humör, sjuk eller känner dig allmänt instabil och nere. Då finns det risk att du totalt deppar ihop. Budskapet är att kurvorna pekar åt fel håll, vi kommer uppleva stora klimatförändringar redan under "vår tid" och det är bråttom att agera för att begränsa dessa förändringar. Även best care scenario verkar vara riktigt dåligt (1,5-2 graders uppvärmning) men just nu är vi inte på rätt spår ens för att nå det. Riktigt deppigt som sagt.

Men - det gör förstås ingen nytta att bara gå runt och må dåligt över hur illa det är ställt. Om du sitter i någon form av position med inflytande så kan du använda ditt inflytande till att förändra en hel organisations miljöarbete. Om du inte har den typen av position så kan du fortfarande dra ditt strå till stacken och göra det du kan. Även om du inte är en "inflytelserik" person i politiken eller i någon organisation så påverkar ditt handlande dem runtomkring dig. 

Jag känner mig glad att se mig själv som en medlem i FIRE-gemenskapen eftersom mycket av det som är bra för den egna ekonomin också faktiskt är bra för klimatet. En win-win. Till exempel:

  • Köp inte saker du inte behöver
  • Om du behöver något - köp i första hand begagnat
  • Släng inte mat
  • Åk inte bil i onödan - cykla och gå istället
  • Dra ner på elförbrukningen
  • Släng inte saker du inte längre behöver - skänk eller sälj dem
Det är klart att ovanstående inte räcker för att rädda planeten men det är nödvändiga åtgärder som ett steg i rätt riktning. 

Den hetaste potatisen i vad som var och en kan göra är att se över vilken mat vi äter. Det är otvetydigt att köttkonsumtionen måste minska för att minska utsläppen. Om du tvivlar på det så rekommenderar jag att börja med att läsa boken jag nämnde i början (Det är vi som är klimatet, se länk ovan). Någon kan kanske hävda att den bara äter ekologiskt och svenskproducerat kött. Visst, det är bättre än att köpa importerat kött från en köttfabrik men inte heller sådant kött bör man äta för mycket av. 

Jag äter sedan flera år huvudsakligen växtbaserat (veganskt) och har som ambition att få hela familjen att äta så. Det är utmanande med barn och ibland när det är bråttom får de köttbullar eller falukorv. Men huvuddelen av våra måltider är vegetariska, oftast veganska. 

Så vad ska jag göra för att ytterligare minska min familjs miljöpåverkan? Jag tänker mig följande:
  • Skaffa bättre koll på hur vår miljöpåverkan ser ut. Jag tänker testa Klimatkontot vilket jag inte har gjort tidigare.
  • Ytterligare minska familjens köttkonsumtion, hitta fler veganska recept som går hem hos alla.
  • Dra ner på elförbrukningen genom att vara mer noga med att släcka lampor etc.
  • Fortsätta mitt köpstopp på kläder och köpa begagnat till barnen.
  • Odla mer egen mat. 
  • Fortsätta cykla istället för att ta bilen, se om det går att skära ner bilåkandet ytterligare även om vi redan idag tänker mycket på detta.
  • Försöka att i större utsträckning påverka andra att agera genom att prata mer om klimatpåverkan.

IPCCs rapport för 2021 går att ladda ner här. Jag har inte läst hela rapporten, den är på 1800 sidor om jag förstår det rätt. Men det finns olika sammanfattningar att ladda ner, jag valde den på 39 sidor. SMHI har även sammanfattat de viktigaste punkterna på svenska här. Naturskyddsföreningens sammanfattning finns här.

Jag vet att ovanstående typ av förändringar inte är tillräckliga, det måste hända saker på en makronivå också. Men det går inte att rädda världen utan den typen av förändringar. 

Man kan inte gå runt och tänka på hur illa det är ställt hela dagarna. Men att helt blunda för att något måste göras känns också fel. Därför tänker i alla fall jag göra så gott jag kan.


Hur ser du på klimatförändringen och vad vi som enskilda individer kan göra? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...