Syna glasögonerbjudandet i sömmarna


 Som ni vet så lever vi i en tidsålder av streaming och abonnemang. Inget fel i det, men det kan lätt bli många små fasta kostnader varje månad. Allt från bil till nya strumpor går att prenumerera på. 

Det luriga med abonnemang är att det låter billigare än att köpa motsvarande vara. Det gäller att tänka igenom och jämföra kostnaderna innan man signar upp på något. Jag fick erfara detta när vi skulle köpa nya glasögon till ett av barnen. Ni vet säkert redan att det numera är vanligt att prenumerera på glasögon istället för att köpa men det var ny information för mig. 

Första varningssignalen var att personalen jobbade stenhårt för att sälja in abonnemanget. När vi sa att vi hade tänkt köpa glasögonen utan abonnemang så tog de hjälpsamt nog fram en kalkyl. Kalkylen visade hur mycket billigare det skulle bli med abonnemang. Endast 430 kr per månad i tre år. Då ingick visserligen tre par glasögon (gick inte att få mindre) och en undersökning varje år men ändå. På tre år har man då betalt 15480 kr! 

Eftersom man direkt hörde att 430 kr per månad skulle bli väldigt dyrt så kunde jag inte förstå hur deras kalkyl kunde visa att det skulle bli billigare med abonnemang. När man synade kalkylen i sömmarna så kom det dock fram att de hade missat att summera rätt i priset för att köpa glasögonen. Dessutom så hade de räknat med att köpa tre par men vi ville endast köpa två. De hade även missat att dra bort en post samt så hade de missat att dra bort subventionen man får för barn. Kalkylen var sammantaget både felaktig och uppställd på ett missvisande sätt men jag är säker på att det fungerar att presentera det på det sättet. Det var först när jag ställde upp en egen kalkyl som felaktigheterna kom fram och det är inte säkert att alla orkar göra det. Jag frågade vad som var nyttan med att ha ett abonnemang egentligen och svaret var "då har vi koll på ert barns syn". Budskapet var: Akta er, om ni inte har vårt abonnemang så är det ingen som har koll på ert barns syn. Vi tyckte detta var struntprat och kan nog hålla koll på synen ändå. Tydligen var det hon menade att det ingick en undersökning per år. 

Det slutade med att vi köpte två par glasögon kontant för cirka 4000 kr. Inte det billigaste som går att hitta men fortfarande drygt 11000 kr mindre än vad de försökte sälja på oss. Jag ångrar nu i efterhand att vi inte köpte dem på något annat ställe men vi hade inte riktigt tid och kraft att leta runt just då. Som någon säkert tänker så är jag medveten om att det är billigare att köpa glasögon på nätet. Det gör vi nog nästa gång.


Har du varit med om liknande? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...