Boktips - Jag lämnar ekorrhjulet



Verkar som att jag helt har snöat in på böcker med ordet ekorrhjul i titeln. Den här gången är det "Jag lämnar ekorrhjulet" av Åsa Axelsson. 

Det är säkert många som har hört talas om boken. Åsa Axelsson har skrivit den utifrån ett jag-perspektiv och den handlar om året när hon som gymnasielärare och fyrbarnsmamma blir sjukskriven för utbrändhet. Istället för att vila upp sig och kasta sig tillbaka ut i det liv som gjorde henne sjuk så tar hon tag i hur familjen kan skära i sina kostnader för att möjliggöra att hon är hemma och sköter hushållet. Hon kommer fram till att det är högst möjligt och att de faktiskt kan spara mer pengar på det än vad hon drog in netto per år när hon arbetade. 

Boken är roligt skriven med hög igenkänningsfaktor (för mig i alla fall). Det börjar redan första kapitlet när hon beskriver hur less hon är på att kämpa för att få ihop tillvaron med alla måsten. Dålig sömn, ont i kroppen, känner sig slut redan innan helgen är slut eftersom det enda fokuset har varit att hinna klämma in några extra timmars arbete. Jag känner igen allt det där och läser ivrigt vidare. 

Det är många inspirerande spartips, minst ett konkret i varje kapitel. Det är däremot i princip inget resonemang kring att investera sparade pengar för att leva på avkastningen. Eftersom författaren behövde dra in på utgifter för att leva här och nu så har inte boken alls det fokuset. 

Jag tror inte heller att familjen tänkte över sina kostnader så mycket innan, eller så har det överdrivits lite hur mycket pengar de lade på saker. Jag har svårt att överhuvud taget få ihop hur de hade råd med sitt tidigare liv på två inte allt för höga löner. En av de saker jag förfasade mig mest över var att de köpte hem 25 liter mjölk i veckan! Jag var tvungen att läsa meningen flera gånger, trodde det stod i månaden. Sedan drog de ner till 14 liter i veckan vilket i mina öron fortfarande låter väldigt mycket. De är visserligen sex personer i hushållet men ändå. 

En av de roligaste delarna i boken är "vännerna" Anett och Per-Anders som dyker upp med jämna mellanrum. Jag förmodar att dessa inte är två verkliga personer utan att de representerar flera olika personer och kanske "folk i allmänhet". De kommer ofta med nedslående eller ifrågasättande kommentarer kring familjens nya vanor. Precis som man kan få i verkliga livet om man försöker leva lite annorlunda, lite smartare. Till exempel så är Anett orolig att Åsas sjukskrivning och utmattning ska bli ännu värre om hon inte får köpa nya kläder och gå till frisören tillräckligt ofta. Haha, as if! Hon kläcker också ur sig kommentarer som "det kan inte vara lätt att sitta hemma så där".  

Jag är säker på att Åsa verkligen har fått en hel del av de kommentarerna i verkligheten. Förhoppningsvis inte från samma person för då skulle åtminstone jag säga upp bekantskapen med den personen. 

Ibland används begreppet "tjäna" eller "vinst" när det är "spara" som avses. Ingen stor grej och det kanske är för att få mer variation i språket men jag reagerar alltid lite på sånt. Jag är säker på att författaren vet vad hon menar. Boken är både rolig och underhållande samtidigt som den ger inspiration och idéer. 

När jag läser boken slås jag av hur mycket pengar det verkligen kostar att arbeta. Man lägger ut mer pengar på saker när man inte har tid, så är det. Eftersom jag redan har skurit i kostnader, levt ganska sparsamt samt har en relativt hög lön så vore det inte möjligt att spara mer på att sluta arbeta helt. Det skulle gå att spara ytterligare pengar förstås men inte så att det täcker upp för hela lönen, som i Åsas fall. 


Har du läst boken och vad tyckte du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips - Lura hjärnan att spara

 Det var länge (kanske tre månader) sen jag läste en bok om sparande och ekonomi. Efter förra veckans insikt att jag hade bristande motivati...